Menu
Cruise

Wat een riviercruise leuk maakt

Wij zijn alweer op de helft van het riviercruise seizoen 2023. Dus wij dachten, wat is leuker dan het lezen van ervaringen van onze gasten. De gasten vertellen over riviercruises met Feenstra Rijn Lijn. Wat maakt het zo leuk?

Hans

“Miljoen keer beter dan een druk zeecruiseschip. Dit jaar voor het eerst een riviercruise gedaan: volgend jaar ga ik weer! Dan naar Bazel.”

Marian

“Ik heb altijd gedacht dat een cruise een oubollig gebeuren was. Tot dat ik mijn buurvrouw over Feenstra sprak. Ik was snel overtuigd en heb geboekt. Hoe heerlijk het was, zo in de watten gelegd te worden door de crew en er met elkaar een onvergetelijke reis van te gaan maken. Voor elk wat wils. Of je nou plaatsen gaat bezoeken of heerlijk aan boord blijft, de ene keer ligt het schip iets langer te dan de andere keer. Nog even en ik ga weer aan een volgende reis beginnen. Je wordt er zó ontspannen van, dat je bijna je ligstoel niet meer uit komt. Hoe heerlijk is dit?”

Peter

“Zeker een aanrader, geweldig personeel, je wordt echt verwend… wij hebben een Romantische Rijn reis gedaan en waren net een familie!”

Eén van de gasten heeft zelfs een fantastisch dagboek geschreven over een reis naar Bazel met de Johann Strauss. Zie hier een gedeelte van het verhaal:
Met de MS Johann Strauss naar BASEL

Bij het uitkomen van de gids van Feenstra Rijnreizen en het doorbladeren daarvan zagen we dat de reis naar Basel, die vorig jaar niet doorging i.v.m. de waterstanden, weer geboekt kon worden. Maar nu wel in het begin van het zomer seizoen met een nieuw schip in het programma. We waren het snel eens. Betsie en Wijnand belden ons op met de vraag of we het gezien hadden en of we zin hadden. Daarna heeft Betsie, Thom en Adri gebeld met dezelfde vraag. We wilden allemaal wel. Hebben geboekt en aangegeven dat we bij elkaar aan tafel wilden zitten. Feenstra zou dit meenemen in de boeking. We gaan het meemaken, nu wel naar Basel. De taxi ook gelijk besteld zodat het vast staat. Nu echter met de MS Johann Strauss en Feenstra.

6 juni Dinsdag: Arnhem – Keulen
De taxi was royaal op tijd. Remy heeft een nieuwe taxi, het is een Tesla, en wij zijn bijna de eersten die mee mogen. Het rijdt lekker. In Arnhem zijn we ook goed op tijd, om 16.30 kunnen we gelijk de boot op.
We kunnen ook naar hut 220. Koffer uitpakken en dan maar in de lounge zitten. Thee erbij.
Adri en Thom die zien we en komen erbij. Het gaat gelukkig goed met hen, later komen Betsie en Wijnand ook.
We worden voorgesteld aan de belangrijke mensen en drinken een glaasje Cava op een mooie reis.

Iets na 18.00 gaan we varen.
We worden in het restaurant genood, niet allemaal tegelijk anders wordt het een janboel. Het eten wordt opgediend. We praten ook weer bij. Dan even terug naar de hut en een start maken met het dagboek. Terug naar de lounge voor de koffie. Ondertussen staat de hotel manager te vertellen over de excursies, die hebben we gelijk doorgegeven.
De avond gaat keuvelend voorbij.

We drinken nog een campari/jus en dan naar bed om 23.00.
Het is even wennen de bedden zijn goed.

7 juni Woensdag: Keulen
Eén van de bekendste plaatsen langs de Rijn is Keulen. Deze gevarieerde stad biedt voor elke toerist wel wat. Zo vindt u er prachtig versierde middeleeuwse kerken met de Dom als hoogtepunt, maar u kunt er ook uitstekend winkelen of genieten op een terras langs de Rijn. Wat musea betreft is er niet alleen kunst te zien, zo kunt u bijvoorbeeld ook een bezoek brengen aan het Chocolademuseum.

Om 07.00 roept de wekker ons. We hebben toch wel goed geslapen, je moet even wennen aan de geluiden. De bedden zijn goed. Het ontbijt is ook even zoeken waar alles staat. Maar ook dat komt goed. We varen nog steeds. Er wordt dagelijks een programma gemaakt dat ligt de avond ervoor op je bed.

Na het ontbijt is het even het dagboek bijwerken en dan aan de koffie. Die staat op een tafel in de lounge en je mag zelf inschenken. Om 11.00 meren we aan in Keulen. Het weer ziet er goed uit. Voordat we van boord kunnen is het lunchtijd. Dit is ook een 3-gangen gebeuren. Er is ook een salade buffet. Wijnand weet dat er een uitzichtpunt is aan de overkant. We wandelen met hem en Betsie er naar toe. Over de spoorbrug met allemaal slotjes. Bij de Cologne View gaan we 28 etages naar boven en hebben we mooi uitzicht. Het wordt wel donker en de eerste druppels gaan vallen.
We gaan over een andere brug terug. Wijnand en Betsie wandelen nog even door wij gaan naar de Johann Strauss. Onderweg nog wat druppels. Op de boot drinken we nog een beker thee en ga ik het dagboek bijwerken.

Op naar het avond gebeuren.
Verrassing er is een goede 6 persoonstafel neergezet.
Glaasje rode wijn erbij.  Het is een smakelijk geheel. We besluiten om vrij snel koffie te gaan drinken en dan nog een avondwandelingetje te maken.
Het wandelingetje doen we nu van de stad af. Kunnen een heel eind lopen op een wandel/fietspad. Het weer is lekker.
Als we terug komen is men bezig met de nostalgiequiz. Aan de bar drinken we een druivensap,. Na de avond snack, een gefrituurde garnaal gaan we naar bed. Niet zo laat dit keer.

8 juni Donderdag: Keulen – Koblenz
In de ochtend verschijnen aan de oevers de eerste beboste heuvels met hier en daar een burcht of ruïne. Tijdens de lunch komen we aan in Koblenz. De gezellige pleinen en steegjes in de binnenstad nodigen uit om de stad te verkennen. U vindt er prachtige gebouwen en monumenten, vele wijnlokalen en moderne winkelstraten.

Om 07.00 roept de wekker en we zien dat we ter hoogte van Königswinter zijn.
Het ontbijt gaat in alle rust we hebben een praatje met Adrie en Thom.
Na het ontbijt nog wat dagelijkse zaken regelen en dan gaan we op het zonneterras zitten.
We maken een praatje, drinken koffie en genieten van het mooie weer en het uitzicht.

Om 12.00 varen we de Moezel op en leggen we aan in Koblenz. Zo krijgen we ook een heel klein stukje van de Moezel mee. Eerst de lunch.
Starten met het salade gedeelte.  Het gaat er goed in. Op Komoot een wandeling gevonden.

Om 13.30 gaan we aan de wandel. Het duurt even voordat we de goede richting hebben. Wandelen rondom de Altstadt. Later blijkt dat het vandaag Fronleichnam-dag is waardoor een heleboel winkels dicht zijn. We maken een leuke wandeling.
Als we langs de Rijnoever lopen gaan we maar thee drinken en even uitrusten.
Uitgerust lopen we nog een stukje langs de Rijn en komen we verdwaalde Feenstra mensen tegen. We wijzen ze de juiste weg. Ook wij keren een tijdje later om en wandelen naar de Johann Strauss, via het Kaiser-WilhemDenkmal. Op een heel klein buitje na is het een mooie dag geweest. De mannen lopen met Duitse hoedjes op en de Duitse vlag is opgehangen.

Hierna maken we nog een wandelingetje over de Moezelbrug, kunnen we alles van de andere kant bekijken. Het weer is nog lekker. Weer terug over de brug gaan we nog even het oude gedeelte in met allemaal eet tentjes. Het is er gezellig druk. Toch nog een hele wandeling. Als we op de Johann Strauss zijn maken we een praatje en gaan we naar het restaurant. De koffie is al voorbij maar we bestellen hem toch nog maar. De muzikant is dezelfde als de vorige keer, hij vermaakt de zaak leuk en speelt oude nummers. Ook louis Armstrong komt voorbij. We drinken nog een campari-jus en gaan om 23.00 naar de hut, moe maar voldaan.