Rubriek

Financiële dienstverlening

Rubriek

In verzekeringen moeten we ons altijd eerst goed verdiepen. De meeste mensen hebben hier geen interesse in en het is vaak een gedoe om alles uit te zoeken. Ik help u wat verder met de opstalverzekering, bij brand of storm schade zal het een hoop opluchting geven wanneer u er één afgesloten heeft.

Is een opstalverzekering verplicht?

Door een storm of brand kan er schade aan uw woning ontstaan. Met een opstalverzekering zult u deze schade verzekeren. Het is wettelijk niet verplicht om er één af te sluiten maar wanneer u een hypotheek af wilt sluiten kan het zijn dat de bank je wel verplicht om er één af te sluiten. Alle spullen die in uw huis staan en niet verhuisbaar zijn zullen dan verzekerd zijn, dit is bijvoorbeeld de keuken, verwarming en het dak.

Voor welk bedrag moet ik het huis verzekeren?

Wanneer u een opstalverzekering af wilt sluiten voor uw huis zullen ze vragen naar de herbouwwaarde. Dit is het bedrag dat nodig is om uw huis opnieuw op te kunnen bouwen. Dit bedrag is altijd een stuk lager dan de verkoopwaarde omdat de grond hierbij niet wordt meegerekend. Op de site van de verzekeraar vindt u vaak een herbouwwaardemeter zodat u uit kunt rekenen wat voor u het juiste bedrag is.

Wat als u gaat verhuizen?

Wanneer u een nieuwe woning gevonden heeft en binnenkort gaat verhuizen moet u de verzekering natuurlijk ook aanpassen. U kunt bij de verzekeraar een adreswijziging doorgeven maar het kan zijn dat nu toch een andere verzekeraar beter aansluit. Vergelijk ook dan de verschillende verzekeringen voordat u iets aanpast. Gaat u samenwonen? Het kan zijn dat jullie beide nog een eigen opstalverzekering hebben wanneer jullie samen gaan wonen is het niet handig om er allebei één te hebben. De verzekeraar die het langst loopt heeft daarop altijd voorrang. Lopen ze beide langer dan een jaar dan kunt u kiezen welke bij u aansluit of u kiest natuurlijk voor iets anders.

Woont u in een appartement?

Wanneer u in een appartement woont gaat het toch net iets anders. De Vereniging van Eigenaren zal dan namelijk voor het hele gebouw een opstalverzekering afsluiten. Wanneer u net een dure keuken of badkamer geplaatst heeft zou u dit wel extra kunnen verzekeren via uw inboedelverzekering.

Er is een kleine kans op brand of stormschade maar wanneer zoiets gebeurt is de schade altijd erg groot. Met een opstalverzekering zult u weer een gloednieuw huis terug krijgen.

Het is ideaal als u een auto heeft. U kunt gaan en staan waar u wilt en de auto staat elke moment van de dag klaar. Het enige wat u hoeft te doen is er af en toe benzine of diesel in de gooien of op te laden. Een auto moet natuurlijk ook goed verzekerd zijn want hier kan van alles mee gebeuren. Waar kiest u dan voor? Er zijn verschillende afwegingen die u moet nemen om tot de juiste verzekering te komen.

Basisdekking WA verzekering

Iedereen met een auto is verplicht op een WA verzekering af te sluiten. Dit is de basis dekking voor een auto die eventueel ook uitgebreid kan worden. De schade aan andere is hierbij verzekerd bij bijvoorbeeld een botsing of aanrijding. De schade aan uw eigen auto wordt hier helaas niet meer vergoed. Heeft u dus tegen een paaltje gereden dan moet u diet zelf betalen.

WA+ Dekking

Dit is een aanvulling op de basis WA verzekering. Niet alleen schade aan andere is ook bepaalde schade aan uw eigen auto gedekt. Het gaat hierbij dan wel om schade die u niet zelf heeft veroorzaakt en dat ook niet door een andere bestuurder veroorzaakt is. Denk daarbij aan brandschade, diefstal of inbraak van de auto, botsing met loslopend wild en stormen. Daarnaast wordt het ook verzekerd wanneer er een barst in uw ruit zit.

Allrisk

Bij deze verzekering wordt ook de schade vergoed die u zelf heeft veroorzaakt. Dat ene paaltje die u niet zag staan of het te dicht langs een muurtje rijden is wordt dit keer wel vergoed. Bij een aanrijding of te water raakt zal dit bij een auto met een allrisk verzekering gewoon vergoed worden. Bij deze verzekering wordt zels vandalisme vergoed mocht iemand een kras op uw auto zetten.

Waar kiest u voor?

Bij wat oudere auto’s wordt vaak gekozen voor een WA verzekering. Dit is al voldoende wanneer een auto ouder is dan 8 jaar. Ouders jonger dan 4 jaar worden vaak allrisk verzekerd, ze zijn nog zo goed als nieuw en zijn ook wat duurder dus het is fijn dat dit goed verzekerd is. Bij alles wat er tussen in zit wordt er vaak gekozen voor een WA+ verzekering. De verzekeraard kijken ook naar de staat en de leeftijd van de auto. Wanneer u al een wat oudere auto heeft is het vaak ook niet mogelijk om deze all risk te verzekeren. Kijk daarom ook naar hoe oud uw auto is en welke verzekering u zou willen, u kunt dan kijken welke verzekeraar het beste bij u past.

Kies voor de juiste verzekering en ga veilig de weg op met uw auto.

Iedereen met een auto moet altijd een WA verzekering afsluiten, hoe zit dit eigenlijk met een aansprakelijkheidsverzekering? Er kunnen veel vragen ontstaan over deze verzekering en of u er één nodig heeft. Ik geef u meer duidelijkheid en leg u alles uit over de aansprakelijkheidsverzekering.

Wat is een aansprakelijkheidsverzekering?

Een aansprakelijkheidsverzekering voor particuliere (AVP) dekt de aansprakelijkheid van jou en mede-verzekerde voor schade aan spullen en personen. De AVP dekt schuldaansprakelijkheid als u zelf schade veroorzaakt bijvoorbeeld als uw fiets omvalt en schade veroorzaakt. Het biedt ook dekking bij risicoaansprakelijkheid, je hebt zelf geen schade gemaakt maar door een vallende dakpan of door uw hond kan er schade komen, ook dit is gedekt.

De AVP is niet wettelijk verplicht in tegenstelling tot de basiszorgverzekering en de WA-verzekering. Eigenlijk hoort de AVP wel tot ieders basispakket om hoge kosten te kunnen voorkomen. De schadeclaims kunnen soms erg oplopen als u niet verzekerd bent kunt u lang met een schuld rond blijven lopen. Het slachtoffer is ook de dupe als u deze verzekering niet heeft en dit kan u dus ook overkomen.

Voorkom verrassingen

Er zijn verschillende aansprakelijkheidsverzekeringen, kies er één die goed bij u en uw huidige situatie past. U kunt het hele huishouden mee verzekeren dus als uw kind of iemand anders binnen het gezin schade maakt is dit geen probleem. Het beste is om te kiezen voor een verzekering zonder eigen risico. Het prijsverschil is niet heel groot en u heeft hierdoor geen zorgen meer. Een verzekering voor een gezin is mogelijk vanaf €43,- per jaar, voor dit kleine bedrag kunt u veel vervelende situaties voorkomen.

Extra dingen die de AVP dekt

  • Vriendendienst
    Een vriendendienst is een onbetaalde klus waarbij u klust op risico van de in dienstnemer. Toch hebben alle verzekeraars de vriendendienstclausule opgenomen in de voorwaarde. Het is mogelijk om de door u gemaakte schade te vergoeden.
  • Spullen lenen
    Als u net een schuurmachine van iemand leent en deze gaat kapot als u het gebruikt kan dit erg vervelend zijn. De schuurmachine is dan ook verzekerd als er geen financiële vergoeding tegenover stond en als de schuurmachine niet uit zichzelf stopt door ouderdom en veel gebruik.
  • Sport
    Ongeveer de helft van de verzekeraars heeft een sport- en spelclausule. De schade wordt vergoed als de sportende veroorzaker niet aansprakelijk is, de benadeelde geen mede-sporter is en de schade niet de schuld is van de benadeelde. Dit kan bijvoorbeeld zijn met een voetbalwedstrijd. De bal wordt in het gezicht van iemand geschoten en hierdoor breekt hij zijn of haar neus.
  • Oppassen of logeren
    Een aantal verzekeraars hebben ook een oppasclausule. Als een kindje bij u komt spelen en schade aanbrengt bij andere kan dit meegenomen worden in de AVP. Als het kind schade aanbrengt bij uw eigen spullen helaas niet, de reden hiervan is dat u het risico aanvaard door het kind bij u te laten spelen.

Nu u meer weet over de aansprakelijkheidsverzekering kunt u kijken welke er het beste bij u past.

Nu de prijzen van olie flink omlaag gaan kunt u er goed aan doen om over te stappen van energieleverancier. Het kan zijn dat u 20% voordeliger uit bent waardoor u flink wat kunt besparen. Stap nu over want de prijzen kunnen langzaam aan weer omhoog gaan. Bent u er nog niet helemaal over uit? In de meeste gevallen heeft u ook nog 14 dagen bedenktijd en kunt u gerust overstappen.

Speciale deals van Pricewice

Het is makkelijk om energie kosten te vergelijken via Pricewise. U kunt uw postcode ingeven en aangeven bij welke energieleverancier u nu zit en de beste deals komen naar voren. Als u dit ingegeven hebt komt alles naar voren, heeft u meer eisen dan kunt u dit ook aangeven. U kunt kiezen voor groene stroom of enkel Nederlandse groene stroom of heeft u een voorkeur voor een vast of variabel tarief. Als u bij productdetails kijkt vindt u terug wat het voordeligste pakket is. U vindt terug wat voor stroom u heeft en wat voor gas en ook de contractduur, in de meest gevallen is dit 1 jaar.

Betrouwbaarheid van Gaslicht.com

Bij Gaslicht.com kunt u ook uw postcode ingeven en het aantal personen binnen uw huishouden. De beste deals komen naar voren en u ziet gelijk hoelang de looptijd is en of het duurzaam is. U kunt gelijk zien of het om groene stroom gaat. Groene stroom en gas of dat het zelfs co2 gecompenseerd wordt. Zo kunt u voor het juiste kiezen, met dat wat voor u belangrijk is. Als u meer wilt weten moet u wel verder doorklikken dit kunt u niet direct zien. U kunt ook de waardering zien en of het goed scoort, als het cijfer lager is kunt u misschien ook beter kiezen voor een andere leverancier.

Voordelige energie door olieprijzen

Energieprijzen worden deels bepaald door internationale prijzen voor olie en gas. Dit proberen ze op een bepaald niveau te houden maar door het Corona virus is het enorm gezakt en zal het nog wel even duren voordat dit weer normaal is. Door deze extreme zakking kunt u wel profiteren van een voordeligere energie rekeningen. Door over te stappen kunt u somt wel tot €400,- per jaar besparen, met dit geld kunt u veel andere leuke dingen doen.

Kijkt u er ook weer tegenop om de belastingpapieren in te vullen? U zult niet de enige zijn die dit probleem heeft, maar geen zorgen ik help u er doorheen. Er zijn 4 stappen die het invullen een stuk makkelijker maakt. Heeft u de belastingaangifte van andere jaren nog niet in gevuld? U kunt nog belastingaangifte doen van 5 jaar geleden. Dus vul alles in een keer goed in.

Stap 1: Wat heeft u nodig?

Het makkelijkste is om alle gegevens eerst te verzamelen voordat u belastingaangifte gaat doen. U zult net zien dat u bezig bent maar dat u toch wat gegevens mist. Dit is zonde van de tijd en u moet dan alles opnieuw invullen. Wat heeft u nodig?

  • Burgerservicenummer (BSN) ook van uw partner en kinderen
  • Rekeningnummer
  • DigiD van u en uw partner
  • Jaaropgaaf 2019 (of anders salarisstroken)
  • Ontvangen partneralimentatie
  • Jaaroverzicht 2019 van uw betaalrekening
  • Jaaroverzicht 2019 van uw spaarrekening
  • Jaaroverzicht 2019 van uw beleggingen
  • WOZ-waarde van uw huis
  • Jaaropgaaf hypotheek
  • Notarisrekening bij kopen of verkopen van uw woning

Het kan zijn dat niet alles voor u van toepassing is, maar het is goed om alles even door te lopen.

Stap 2: Inloggen en beginnen

Nu u alle gegeven verzameld heeft is het tijd om in te loggen. Dit kunt u doen door in te loggen bij Mijn Belastingdienst. Heeft u geen bijzonderheden dit jaar kunt u in sommige gevallen ook aangifte doen via de app. Houdt uw digiD bij de hand deze heeft u natuurlijk al nodig bij het inloggen.

Stap 3: Controleren

Alles wat de belastingdienst al over u weet is al ingevuld. Het is aan u de taak om dit na te lopen en te kijken of deze informatie nog wel klopt. Wellicht ontbreekt er nog iets of is er een verandering geweest. Pas deze gegevens aan of vul dit in om zo de belastingaangifte kloppend te maken. Bent u bij stap 1 nou toch iets vergeten, u kunt de belasting aangifte ook opslaan tot waar u gebleven bent. Als u de juiste gegevens heeft kunt u dan op het zelfde punt weer verder gaan, zo hoeft u niet nog een keer langs de zelfde stappen te gaan.

Stap 4: Ondertekenen en afwachten

Als u alles goed heeft ingevuld is het tijd om alles te ondertekenen, hiervoor heeft u wederom uw digiD nodig. U krijgt ook altijd een ontvangstbevestiging. Zo weet u zeker dat alles goed gegaan is. Heeft u al voor 1 april aangifte gedaan krijgt u altijd voor 1 juli bericht. Dit kan zijn via mijn belastingdienst, maar anders zult u kort daarna ook een blauwe envelop ontvangen. In de meeste gevallen zult u binnen ongeveer 3 maanden bericht ontvangen.

Deze 4 stappen kunnen het een stuk makkelijker maken om uw belastingaangifte in te vullen.

Wilt u graag een nieuwe badkamer of keuken? Laat uw tuin opnieuw inrichten door een tuinarchitect? Of wilt u graag een groot bedrag voor iets anders lenen? Normaal is het vaak geen probleem om iets te lenen maar kan dit ook als u al iets ouder bent? Wij geven u antwoord op deze vraag. Wellicht kunt u binnenkort toch genieten in uw nieuwe keuken.

Maximum leeftijd stijgt

In Nederland worden mensen steeds ouder. De levensverwachting lag in 2000 op ongeveer 78 jaar dit is tegenwoordig wel veranderd. Bij mannen ligt de levensverwachting rond de 80 jaar bij vrouwen ligt dit iets hoger en is dit 83 jaar. De banken veranderen daarom hun maximum leeftijd om te lenen. Het is nu mogelijk om een lening aan te vragen als u tussen de 60 en 74 jaar bent. Deze lening dient wel afgeloste te zijn als u 78 jaar bent.

Geld lenen als u 75 jaar of ouder bent

Als u boven de 75 jaar bent is het ook mogelijk om geld te lenen. Bij deze optie ligt de rente echter een stuk hoger, omdat banken minder zekerheid hebben om het geld terug te krijgen. De bank houdt er rekening mee dat de kans op overlijden hoger is naarmate u ouder wordt. Bij deze seniorenrekening wordt altijd gekeken naar welk bedrag u wenst te lenen. Het kan per bank erg verschillen of het gewenste bedrag mogelijk is of niet. Er wordt dan een termijn afgesproken wanneer dit bedrag afgelost moet zijn. U dient per maand dan ook een vast bedrag af te lossen.

Hypotheek

Wilt u graag verhuizen maar komt u een bedrag te kort. Dit is geen probleem het is mogelijk om hiervoor een bedrag bij te lenen. Zit u nu in een huurwoning en wilt u graag een huis kopen. Een hele hypotheek gaat helaas niet lukken maar een gedeelte hiervan zou u zeker kunnen lenen.

Vergelijken

Als u een bedrag wilt lenen is het belangrijk om te kijken welke bank het beste bij u past. Bij de ene bank kunt u meer lenen dan bij de ander bank, maar wellicht is de rente die u moet betalen een stuk hoger. Vergelijk de verschillende leningen daarom altijd eerst voordat u een lening afsluit. Zo kunt u het gewenste bedrag het voordeligst lenen.

Het zal je niet ontgaan zijn dat haast dagelijks de pensioenen in het nieuws zijn. Nieuwsberichten gaan bijvoorbeeld over de problemen bij de grote pensioenfondsen. Of over de steeds sterker klinkende waarschuwingen dat miljoenen Nederlanders geen of veel te weinig financiële reserves opbouwen voor later. Waar zijn al deze berichten op gebaseerd? En behoor je zelf eigenlijk ook tot zo’n kwetsbare groep mensen? Oftewel: Ga jij later zelf geld tekort komen?

Als dit het geval is, dan heb je daar waarschijnlijk al een vermoeden over. Maar nog veel belangrijker is: Wat kun je daar nu en in de jaren tot aan je pensioen zelf nog aan doen? BinckBank kan hierbij helpen met Binck Pensioen.

Zelf aan de slag

Zelf aan de slag

Als gevolg van recente ontwikkelingen rondom een veranderende arbeidsmarkt, rentes en pensioenen zullen steeds meer Nederlanders aanvullende potjes naast de AOW nodig hebben om ook na pensionering hun huidige levensstandaard te kunnen behouden.

Waarom een extra reserve straks nodig kan zijn?

  1. Minder pensioenopbouw via het pensioenfonds van je werkgever
    De pensioenregels zijn de afgelopen jaren versoberd. Zelfs als je dit je hele werkzame leven doet heb je aan het einde van je loopbaan mogelijk niet genoeg opgebouwd om je levensstandaard voort te kunnen zetten.
  2. Geen of te weinig pensioenopbouw als flexwerker of zzp-er
    Zonder gespaard pensioenvermogen of andere financiële reserve heb je als je stopt met werken geen inkomsten, dit komt bijvoorbeeld voor wanneer je ZZP-er bent. Na het bereiken van de pensioenleeftijd is er alleen AOW.
  3. Sneller en vaker wisselende carrières
    Vooral jongere generaties kiezen steeds vaker voor sabbaticals, studies of andere periodes zonder werk of inkomen. Dit is alleen te overbruggen met een financiële reserve.
  4. Je krijgt veel later AOW
    De AOW-leeftijdsgrens schuift naar verwachting steeds meer op. Als je toch graag een paar jaar eerder wilt stoppen met werken zul je dit zelf financieel moeten overbruggen.
  5. Uitkeringen van pensioenfondsen worden mogelijk gekort en / of niet geïndexeerd
    De uitkeringen waar je op kon rekenen leken lange tijd zeker en voldoende. Door de extreem huidige lage rentestand ontvang je echter straks mogelijk minder geld dan eerder gedacht.
  6. Ook na de pensioenleeftijd behoud van luxere levensstandaard
    Vroeger was er na het werkzame leven een leven achter de geraniums. Met reizen, varen of lekker uit eten was men niet bezig. Nu willen we ook op latere leeftijd leuke dingen blijven doen.

Hoe kun je extra vermogen opbouwen?

Extra vermogen opbouwen

Vermoed je dat je later mogelijk geld tekort komt? Of wil je graag een extra reserve opbouwen? Dan zijn een aantal stappen belangrijk.

  1. Het inzicht in je financiën vergroten
    Zorg dat je goed inzicht hebt in wat je momenteel bezit, maar ook hoe dit in de toekomst kan veranderen. Daarnaast is het belangrijk te weten op welke toekomstige (pensioen)rechten je straks kunt terugvallen. Dit kun je checken op  Mijnpensioenoverzicht.nl.
  2. Wat is je doel en wat heb je ervoor nodig?
    Eerder stoppen met werken? Of minder werken zodra je je pensioenleeftijd nadert? Of wil je later maandelijks over wat extra inkomen beschikken? Maak zelf een persoonlijk plan met je doel plus een berekening hoeveel geld je hiervoor nodig zult hebben.
  3. Hoeveel moet je hiervoor maandelijks opzij zetten?
    Hoe meer je maandelijks spaart nu, hoe harder je vermogen groeit. Maar ook kleine bedragen van bijvoorbeeld 100 euro per maand kunnen over een langere periode een mooi bedrag opleveren. Hoeveel kun je je maandelijks opzij zetten? En kun je nog ergens op besparen?
  4. Voor de lange termijn voor beleggen kiezen
    Na diverse economisch mindere tijden weet iedereen wel dat beleggen risico’s met zich meebrengt. Je inleg kan immers minder waard worden. Op de langere termijn blijkt beleggen echter wel een hoger rendement op te kunnen leveren dan sparen.
  5. Automatisch beleggen
    Je kunt eenvoudig eenmalig de opdracht geven maandelijks een vast bedrag te beleggen, om zo tot een mooi vermogen te groeien. Ook hoef je zelf niet na te denken wat het beste moment is om te investeren, aangezien dit automatisch gebeurt.
  6. Een vast inlegmoment kiezen
    Heb je berekend hoeveel je maandelijks moet overhouden? Dan is het belangrijk dat je een goed moment kiest waarop je dit geld ook echt periodiek opzij zet. Doe dit bijvoorbeeld vlak nadat je iedere maand je salaris hebt ontvangen of elke eerste dag van de maand.
  7. Houd het doel in zicht!
    Wil je je doel bereiken? Dan moet je natuurlijk ook wel echt doen wat je met jezelf hebt afgesproken. Discipline is het sleutelwoord! Dus verander je plannen niet en houd die maandelijkse stortingen vol. Alleen dan realiseer je dat mooie bedrag dat je wilt bereiken ook echt op het voor jou belangrijke moment.

Welke mogelijkheden zijn er als je nu wil beginnen?

Heb jij ook een toekomstig doel waarvoor je maandelijks geld opzij wil zetten? Met kleine of grotere stappen een mooi bedrag opbouwen zonder dat je er omkijken naar hebt? BinckBank biedt diverse mogelijkheden.

Beleggen brengt risico’s met zich mee. Uw inleg kan minder waard worden. Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met BinckBank.

UWV start met een online panel van klanten. Met de feedback uit dit panel wil de uitvoeringsorganisatie weten hoe de dienstverlening wordt ervaren en hoe deze verder kan worden verbeterd. Het panel wordt verzorgd door een gespecialiseerd onderzoeksbureau en wordt ingezet naast al bestaand en regulier klantenonderzoek. Ruim 3.500 klanten hebben zich al aangesloten bij het UWV Panel.

UWV hecht veel waarde aan de mening en ervaringen van haar klanten en stakeholders en doet daarom regulier onderzoek naar de tevredenheid van deze groepen. Als eerste grote uitvoeringsinstantie zet UWV nu ook een klantenpanel in. Daniëlle Koning, projectmanager van het UWV Panel: “Een klantenpanel geeft ons de mogelijkheid om snel feedback te krijgen op onze dienstverlening. Zijn bijvoorbeeld onze brieven duidelijk, werkt onze online communicatie goed, of begrijpen mensen de regels rond vrijwilligerswerk. Maar we vragen ook naar de toegankelijkheid van UWV en het persoonlijk contact met onze medewerkers. De resultaten uit het panel helpen ons om onze diensten te optimaliseren en zo veel mogelijk af te stemmen op de behoefte van onze klanten.”

WW-dienstverlening
Er wordt naar gestreefd om 6.500 deelnemers te werven voor het panel. In de afgelopen weken hebben zich al meer dan 3.500 mensen gemeld. In eerste instantie wordt de dienstverlening aan werkzoekenden met een WW-uitkering tegen het licht gehouden. Later zal ook de dienstverlening van UWV aan arbeidsgehandicapten en werkgevers door middel van het panel worden onderzocht. De leden van het UWV Panel krijgen een aantal keer per jaar een uitnodiging voor een online onderzoek. Dat is bijvoorbeeld een online enquête, een forum of een live chat. Het onafhankelijke gespecialiseerde onderzoeksbureau MWM2 voert de onderzoeken uit. Deze organisatie verzorgt meer dan 150 klantpanels voor grote en kleinere organisaties.

Leden gezocht
Klanten van UWV kunnen zich nog melden voor het UWV Panel. Wilt u ook uw mening geven over de dienstverlening van UWV? Op uwv.nl kunt u uzelf aanmelden en meer informatie lezen over het klantenonderzoek.

Slechts 55% van de huizenkopers is tevreden over de dienstverlening van zijn hypotheekadviseur nadat de hypotheek is afgesloten. Voor bijna de helft is de grootste ergernis dat de adviseur in de jaren daarna niets meer van zich laat horen, ook niet als de maandlasten door de lage rente omlaag kunnen of als het verstandig kan zijn om de hypotheek aan te passen op nieuwe wet- en regelgeving. Vergeleken met vorig jaar is het percentage tevreden klanten wel licht toegenomen. Toen was slechts 51% te spreken over de nazorg van zijn adviseur.

Het afsluiten van een hypotheek is voor de hypotheekadviseur een afronding van zijn werkzaamheden, terwijl het voor zijn klant dan pas begint. Een op de vier huiseigenaren wil daarom na het afsluiten met enige regelmaat contact met zijn adviseur, maar slechts een op de acht krijgt ook daadwerkelijk aandacht. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1.500 huiseigenaren dat werd uitgevoerd door Maas Marktonderzoek in opdracht van Vereniging Eigen Huis.

De vereniging wil dat in aanvullende regelgeving wordt afgedwongen dat consumenten reeds bij de keuze voor een adviseur duidelijkheid krijgen over wat zij in de jaren na het afsluiten mogen verwachten en welke kosten daar tegenover staan. Rob Mulder, directeur Vereniging Eigen Huis: “De huidige regelgeving is nog te veel gericht op het moment van afsluiten van de hypotheek en niet op de 30 jaar daarna, terwijl vrijwel iedere huiseigenaar in deze decennia te maken krijgt met veranderingen in zijn persoonlijke situatie en met wijzigingen op de hypotheekmarkt”.

Klant verwacht meer van zijn adviseur
Huiseigenaren hebben verschillende wensen ten aanzien van het contact met hun hypotheekadviseur. Sommigen willen periodiek contact, anderen alleen incidenteel. Adviseurs spelen hier nog te weinig op in. Zo hoort bijna de helft na het afsluiten niets meer van zijn adviseur, terwijl slechts een vijfde aangeeft dat prima te vinden en alleen advies en hulp bij de hypotheekkeuze te willen. Er is een sterke voorkeur voor een persoonlijke benaderingswijze, waarbij mensen zelf de regie houden. Een persoonlijke mail met de mogelijkheid om online een afspraak te maken scoort het hoogst (31%), gevolgd door een persoonlijk bericht met mogelijkheden om de hypotheek aan te passen (25%). Daarentegen worden ongevraagde telefoontjes of algemene nieuwsbrieven massaal afgewezen. Slechts 4% wil dit.

Duidelijker over service
Vereniging Eigen Huis pleit bij de evaluatie van het provisieverbod voor aanvullende regelgeving voor nazorg. Rob Mulder: “Bij de keuze van een adviseur moeten mensen duidelijkheid krijgen over wat zij na het sluiten van de hypotheek aan service kunnen verwachten en welk prijskaartje daar aan hangt. Momenteel is daarover veel onduidelijkheid”

Onafhankelijke tussenpersoon scoort beter dan bank
Van de huiseigenaren die hun hypotheek afsloten via een onafhankelijke tussenpersoon is 60% hierover tevreden. Dat is flink hoger dan de 48% die tevreden is over het rechtstreeks afsluiten van zijn hypotheek bij een bank. Het contact met een tussenpersoon wordt als persoonlijker, informeler en prettiger ervaren ten opzichte van het contact met de bank.