Rubriek

Sport & Beweging

Rubriek

Hoe ouder je wordt, hoe belangrijker het is om goed voor jezelf te zorgen. Gezonde voeding, een vast ritme en genoeg slaap zijn daarbij heel belangrijk. Maar als je je zowel fysiek als mentaal altijd scherp wilt voelen, is het belangrijk dat je voldoende sport. Maar voor welke sport kies je?

Wij Nederlanders zijn van oudsher een actief volk. We houden er niet van de hele dag op de bank te zitten en zijn dan ook graag actief. Dat blijkt ook uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau van twee jaar geleden. Daarbij werd per gekeken per leeftijdsgroep naar de mate waarin er gesport werd. Iemand was een sporter als hij of zij minstens twaalf keer had gesport in het afgelopen jaar. Uit het rapport bleek dat 67 procent van de 50- tot 65-jarigen minimaal twaalf keer per jaar sport, terwijl dat in de leeftijdscategorie van 65- tot 79 55 procent is.

Sporten is dus belangrijk voor je: met een goede conditie en weerstand word je minder snel ziek, het zorgt voor een fitter gevoel en dus een mentaal scherpere staat, het maakt het geluksstofje dopamine aan – je voelt je dus beter als je sport – en ook voor je spieren, je bloedsomloop en je luchtwegen is het goed. Maar als je nu die cijfers leest en denkt: ik hoor nog niet bij die groep sporters maar wil er wel bij horen, dan hebben we hieronder vijf van de meest aantrekkelijke en populaire sporten onder senioren op een rijtje gezet.

Fitness

In beide genoemde leeftijdscategorieën is fitness veruit de populairste sport onder ouderen. Er zitten meerdere voordelen aan: er zijn heel veel verschillende oefeningen die je kunt doen, je kunt elke keer een andere spiergroep trainen, je kan het in een groep doen en je kan gebruik maken van een personal trainer die je alles uitlegt. Je doet daarnaast volledig wat je lichaam aankan: geen overbelasting of kans op blessures dus!

Hardlopen & Wandelen

Lekker in de buitenlucht, in je eentje, met de hond of met je partner: wandelen is een heerlijke vorm van lichaamsbeweging. Je kan bijvoorbeeld lekker naar een natuurgebied gaan en de hele dag rondlopen. Hoewel het niet de meest uitputtende vorm van sport lijkt, is het wel heel goed voor je lichaam. Wil je iets meer intensiteit? Ga dan hardlopen! Thuis op een loopband van Bol.com of buiten in het park, met muziek in of met vrienden: er zijn genoeg opties en ze kosten haast geen geld!

Wandelen

Fietsen

Dat Nederland een echt fietsland is behoeft geen verdere uitleg. Er zijn meer fietsen dan mensen in Nederland, en ook in de fietssport staan we er goed op. De Nederlandse wielrenclub Lotto-Jumbo is een van de sterkste ploegen van dit moment, met rijders als Tom Dumoulin en Primoz Roglic. Bij de sportweddenschappen van Betway staat de ploeg er goed voor: in de Tour de France krijgen ze quoteringen van 13 en 2 op eindwinst (datum: 2 december). Uiteraard hoef je niet gelijk professioneel te gaan fietsen, maar met een goede fiets kan je wel de lichaamsbeweging krijgen die je nodig hebt. Je kan je fiets meenemen op vakantie, maar als het vies weer is kan je ook gewoon een hometrainer aanschaffen en thuis je rondjes fietsen.

Zwemmen

Ga je liever niet hardlopen of fitnessen, bijvoorbeeld om je gewrichten een beetje te sparen, dan kan je gaan zwemmen. Het is uitstekend voor je spieren en je bloeddruk, en je kan zelf kiezen welke zwemslag je beoefent. Borstcrawl is uiteraard intensiever dan schoolslag, terwijl je ook je ademhaling kan uitdagen door af en toe stukken onder water te zwemmen. Daarnaast kan je ook sporten combineren in het zwembad: bijvoorbeeld door lichaamsoefeningen te doen in een bad met leeftijdsgenoten, aangemoedigd door een persoonlijke instructeur.

In beweging blijven

Tennis

Tennis is nog zo’n sport die ontzettend populair is onder ouderen in Nederland. Volgens cijfers van de tennisbond in Nederland is maar liefst twintig procent van hun leden boven de vijftig jaar oud. Je kan je inschrijven voor toernooien en competities voor mensen van je leeftijd, maar als je liever gewoon recreatief een balletje slaat kan je een speelmaatje zoeken en voor een wat rustigere vorm gaan, op een mooie zomerdag op de baan.

Wanneer u ouder wordt is het lastiger om even mobiel te blijven en dezelfde dingen als altijd  te blijven ondernemen. Door ouderdom of fysieke klachten kan het zo zijn dat tripjes die normaal vanzelfsprekend waren ineens een hele opgave worden. Denkt u hierbij aan boodschappen doen, of op visite gaan bij familie en vrienden of gewoon naar buiten voor een ommetje. 

In dit geval zou een scootmobiel uitkomst kunnen bieden, hierdoor vergroot u uw mobiliteit en kunt u weer overal aanwezig zijn. U kunt de scootmobiel gebruiken om naar uw bestemming toe te gaan, zodat u vervolgens op bestemming voldoende energie overheeft om op de bestemming zonder hulpmiddelen te bewegen. Zo zou u nog op verjaardagsbezoek kunnen gaan en een dansje wagen. Daarnaast zijn er ook scootmobielen die ook op uw bestemming een enorme uitkomst kunnen bieden. Denkt u daarbij bijvoorbeeld aan boodschappen doen met uw scootmobiel, u zal niet meer hoeven te slepen met uw zware boodschappen. Of misschien gebruikt u de scootmobiel wel als uw eigen comfortabele stoel die overal paraat staat wanneer u even rust nodig heeft. Tot slot kunt u de scootmobiel ook gebruiken om lekker de natuur in te gaan en om weer op plekken te komen waar u wellicht niet meer kwam door verminderde mobiliteit. Kortom een scootmobiel kan u levensstandaard om wat voor reden dan ook stukken verbeteren.

Zelf een scootmobiel kopen of via de gemeente?

Als u eenmaal tot de beslissing komt dan ontstaat de vraag hoe kom ik aan zo’n scootmobiel? Hier zijn verschillende opties voor. Zo kunt u natuurlijk altijd zelf de scootmobiel aanschaffen. Dit heeft als voordeel dat u helemaal vrij staat in uw keuze, u hoeft niks te verantwoorden naar de overheid toe, ook kunt u dan erg snel over een scootmobiel beschikken zonder langdurige procedures bij de gemeente. Op Scootwijzer staan onafhankelijke reviews en ervaringen waarin wordt uitgelegd waar welke scootmobielen precies sterk en goed in zijn. Zo kunt u een paar types uitzoeken die bij u situatie passen, vervolgens vraagt u hierover informatie en/of een proefrit aan. Uiteindelijk maakt u zo een weloverwogen keuze en eindigt u met de scootmobiel die u het beste schikt.

Mobiel blijven scootmobiel

Het nadeel hiervan is uiteraard dat u wel alles uit eigen zak betaald. U kunt ook bij de gemeente aankloppen bij het WMO-loket. De gemeente heeft als taak om uw zo lang mogelijk zelfstandig in uw eigen huis te kunnen laten wonen en dient u hierbij te ondersteunen waar nodig. Als u door verminderde mobiliteit een scootmobiel nodig heeft om thuis te kunnen blijven wonen dan dient uw gemeente u hierbij te ondersteunen. Dit kan zij doen door middel van twee manieren: zorg in natura of een persoonsgebonden budget(PGB). Bij zorg in natura regelt de gemeente een scootmobiel voor u. Dit heeft als nadeel dat u vaak een gebruikte scootmobiel krijgt en niet zelf uit kan kiezen wat voor type scootmobiel u krijgt. Vaak levert de gemeente enkel de minder stabiele 3-wiels scootmobielen. U heeft als voordeel dat u dus zelf  niks hoeft te regelen. De andere optie is die van een PGB, hierbij vraagt u bij de gemeente een budget aan om zelf een scootmobiel uit te kiezen. De kosten hiervan kunt u vervolgens declareren bij de gemeente. Het grote voordeel hiervan is dat u dus zelf beslist over het type scootmobiel en er één kan uitkiezen die optimaal bij uw eigen omstandigheden past. Het nadeel hiervan is dat u dit dus wel zelf dient te doen.

Wanneer u kiest voor een persoonsgebonden budget of wanneer u zelf een scootmobiel aanschaft dient dan wel de vraag aan hoe kies ik een scootmobiel uit die bij mij past? Er zijn vele verschillende soorten en typen van scootmobielen, hoe komt u erachter welke bij u past. Allereerst dient u te bedenken waarvoor u de scootmobiel in uw dagelijks leven voor wilt gebruiken, vervolgens gaat u op zoek naar een scootmobiel die bij deze activiteiten past. 

We worden allemaal een jaartje ouder, maar op een gegeven moment komen ook de kwaaltjes wat vaker om de hoek kijken. Zeurende pijntjes in de botten, stijve gewrichten en pijnlijke spieren; het hoort er allemaal bij. Maar wat kun je nu doen om de spierpijn zoveel mogelijk te vermijden?

  1. Neem de juiste toevoegingen

Er zijn allerlei toevoegingen die het leven een stuk makkelijker kunnen maken. Zo kan cannabisolie pijn verminderen (je kunt het hier gewoon online aanschaffen) en zorgen eiwitten ervoor dat je spieren sneller herstellen. Zorg dus dat je altijd de juiste toevoegingen in je maaltijden of eventueel in vorm van tabletten neemt. Op deze manier kun je spierpijn zoveel mogelijk voorkomen en is je lichaam ook nog eens helemaal in balans.

  1. Eet het juiste fruit

Door voldoende fruit te eten zorg je dat je lichaam gezond blijft; maar welk fruit eet je nu? Vooral de vruchten met een dunne en donkere schil zijn ontzettend goed voor je lichaam. Bosbessen zorgen er zo bijvoorbeeld voor dat afvalstoffen sneller uit je lijf verdwijnen; en dat helpt tegen de spierpijn!

  1. Krijg voldoende Omega-3 binnen

Je kent omega-3 vast wel vanwege de ontstekingsremmende werking. Het is dan ook zeker op latere leeftijd belangrijk om voldoende omega-3 binnen te krijgen. Je kunt deze natuurlijk dagelijks als toevoegingen slikken, maar ook gewoon in de dagelijkse maaltijd binnenkrijgen. Zo zitten vissen zoals bijvoorbeeld zalm vol omega-3. Als je ze dan ook nog wat op smaak brengt met gember of kurkuma, ben je helemaal gezond bezig; ook dat zijn namelijk goede, natuurlijke ontstekingsremmers.

  1. Hydrateren kun je leren

Niets zo belangrijk als het binnenkrijgen van voldoende water. Hoewel het in het begin wat lastig kan zijn om dagelijks veel water te drinken, kun je dit wel leren. Voldoende water zorgt namelijk voor soepele spieren en een gezond lichaam. Zet dus een klein flesje water klaar in de keuken en drink er een paar slokken uit iedere keer als je door de keuken loopt.

  1. Slaap voldoende

Een goede nachtrust is voor iedereen belangrijk; en al helemaal wanneer je wat op leeftijd bent. Je nachtrust zorgt er namelijk voor dat je lichaam weer even nieuwe energie kan krijgen, je spieren kunnen rusten en alles even goed tot rust kan komen. Ga dan ook gewoon even lekker liggen en rust, wanneer je lichaam dit aangeeft.

  1. Blijf bewegen

Het is altijd belangrijk om goed te blijven bewegen; ook wanneer je spierpijn hebt. Loop buiten even een rondje, doe wat rek- en strek oefeningen of ga zelfs even naar de sportschool.

De tijd dat een wandelstok een stoffig en oud imago had, ligt gelukkig al lang achter ons. Zeker wanneer je kiest voor een mooie, modieuze wandelstok met een leuk printje van Ninee Wandelstokken. Een hippe wandelstok voor dames en heren waarbij een uitstekende kwaliteit centraal staat. Combineer het noodzakelijk kwaad met het aangename met een wandelstok als modeaccessoire.

De redenen waarom je behoefte hebt aan een wandelstok kunnen erg uiteenlopend zijn: bij pijnklachten, na een operatie, bij evenwichtsproblemen, wanneer je niet meer zelfverzekerd bent of als je slechtziend bent. Om wat voor reden je ook op zoek bent naar een wandelstok, de volgende voordelen ga je zeker ervaren.

Ontlastend

Wandelstokken ontlasten je spieren, rug en knieën tijdens het lopen tot wel 30%. Door de juiste ondersteuning die een wandelstok biedt, wordt lopen minder vermoeiend en houd je het langer vol.

Ook kan een wandelstok je ontlasten na bijvoorbeeld een operatie aan je rug, enkel, knie of heup.

Evenwicht en balans

Het lopen met een wandelstok zorgt voor het lopen in een bepaald ritme met evenwicht en balans. Dit geldt zowel voor mensen met evenwichtsproblemen als voor fanatieke (berg)wandelaars die met een zware rugzak lopen.

Glijd je uit of maak je een misstap? Dan kan je je met een wandelstok opvangen en je balans weer terugvinden. Ook perfect dus om te gebruiken op gladde en/of moeilijke ondergronden.

Zelfverzekerd

Was je een enthousiast wandelaar en ging je er regelmatig op uit? Maar ben je wat minder zelfverzekerd om wat voor reden dan ook? Een wandelstok kan je weer een stukje zelfverzekerdheid teruggeven, waardoor je weer met plezier de benenwagen neemt.

Handig mee te nemen

Ga je regelmatig op vakantie of weekendjes weg? Dan is een opvouwbare wandelstok een perfecte oplossing. Een opvouwbare wandelstok stop je namelijk eenvoudig in je koffer, weekendtas of zelfs handtas. Heb je hem nodig om bijvoorbeeld de afstanden op het vliegveld te overbruggen of een lekkere wandeling te maken? Dan heb je de wandelstok binnen no time klaar voor vertrek.

Ervaar het zelf en kies voor de vele voordelen die een wandelstok te bieden heeft.

Elektrische fietsen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zeker als je al wat op leeftijd bent is een beetje trapondersteuning ideaal. Bijvoorbeeld als je even op familiebezoek gaat of gewoon een rondje fietsen. Elektrisch fietsen is toch net wat eenvoudiger. Door het gemak fiets je eerder grote afstanden en je bent toch in beweging. Maar er gaat wel het een en ander veranderen.

Voordelen elektrisch fietsen

Voor degene die nog geen elektrische fiets gebruiken, noemen we nog even een paar voorbeelden. De trapondersteuning maakt fietsen licht en eenvoudig, ook tegen de wind in. Je kunt veel makkelijker lange afstanden afleggen. Het is milieuvriendelijker dan een scooter of brommer. Terwijl het gebrek aan laadpunten eerst een nadeel was, zijn er inmiddels voldoende laadpunten in Nederland. Maar de regels zijn veranderd, dus is elektrisch fietsen nog wel zo gunstig/voordelig?

Nieuwe regels

Heb je een ‘gewone’ elektrische fiets waarmee je tot 25 km/uur trapondersteuning hebt? Dan verandert er niets. Maar voor de gebruikers van speed-pedelec fietsen verandert er wel wat. Sinds 1 juli 2017 wordt de speed-pedelec gezien als een bromfiets. Dus moet je een bromfietsverzekering afsluiten. Daarnaast mag je niet meer op het fietspad rijden. Dit heeft nogal impact op het fietsgedrag. Net als een landbouwvoertuig en bromfiets moet je dus op de weg tussen de auto’s gaan rijden. De eerder ingevoerde helmplicht blijft van kracht.

Veiligheid fietsers

Vanwege de snelheid van de speed-pedelecs is deze nieuwe regelgeving bepaald voor de veiligheid van de fietser. Maar als jij opeens met je fiets over een 60 km/uur weg moet rijden is dat dan veiliger? Ten eerste kun je de snelheid niet halen. Dat maakt het niet veiliger t.o.v. het achteropkomende verkeer. De kans op onveilige inhaalmanoeuvres wordt alleen maar groter. En automobilisten moeten ook maar net zien dat je op een snelle elektrische fiets rijdt. Het is dus de vraag of de snelheid (of het gebrek daaraan) en de irritaties van de medeweggebruikers niet tot onveilige situaties gaat leiden.

Verzekering afsluiten

Het is in ieder geval geen overbodige luxe om een verzekering af te sluiten. Omdat je speed-pedelec onder de categorie bromfiets valt, is een kenteken verplicht. En een gekentekend voertuig is verplicht om minimaal een WA-verzekering af te sluiten. Afhankelijk van de dekking keert de verzekeraar de schade aan jouw elektrische fiets uit. Bij een uitgebreide dekking keert men de schade bij een ongeval uit. Neem daarom ook een schadeformulier mee. Zonder dit formulier maak je veel minder kans bij de verzekering.

 Elektrisch fietsen is een milieuvriendelijk vervoermiddel. Als meer forenzen de fiets zouden pakken draagt dit bij aan de oplossing van het fileprobleem. Maar door de nieuwe wetgeving is het minder veilig dan gedacht. En een verzekering is verplicht.

Op een heerlijke zachte lentedag wil je graag op pad met de elektrische fiets. Zo kun je heerlijk een dag lang genieten van de ontluikende lente terwijl je niet oververmoeid thuis komt. Zo hou je nog energie over voor andere dingen die je aandacht vragen! Of wat dacht je er van om halverwege af te stappen bij dat ene leuke dorpje en daar nog lekker een uurtje langs de winkelruiten te struinen? En misschien is er ook nog wel even tijd voor een lekker drankje op dat leuke terras!

De mooiste plekjes mét oplaadpunt

Het grote voordeel van een elektrische fiets is dat fietsen zeer milieuvriendelijk is ten opzichte van de auto. Doordat de meeste elektrische fietsen heel eenvoudig te bedienen zijn geeft het je veel vrijheid om te genieten van je route. Met ruim 30.000 kilometer aan fietsroutes in Nederland is er altijd wel een mooi plaatsje of natuurgebied wat je kunt ontdekken. En omdat de elektrische fiets een steeds vaker geziene gast in ons kikkerlandje is zijn er tegenwoordig veel oplaadpunten waar je gebruik van kunt maken en je fietsaccu op kunt laden. Zo heb je dus altijd voldoende ondersteuning tijdens het fietsen!

Op pad met Pasen

De paashaas is alweer bijna in ons land en dat betekent dat alle mooie lenteroutes lokken. Heerlijk toeren langs de bollenvelden of genieten van de eerste zonnestralen terwijl je met je picknickmand onderweg bent. Dat kan allemaal met de elektrische fiets.
De meest gekozen elektrische fiets is de e-bike met middenmotor. Deze fiets is heel stabiel en veilig dankzij het lage zwaartepunt en is vaak voorzien van een krachtige motor. Hierdoor kun je er zowel in de stad als met langere fietstochten van genieten. Past dit type elektrische fiets ook het beste bij jou?

Comfort boven alles

Het stoffige imago van de e-bike is gelukkig weg. We zien dat het steeds normaler wordt om een stukje comfort te verkiezen. Bovendien is het veel fijner om even op de fiets te stappen in plaats van met de auto te gaan. En daarnaast ook veel milieuvriendelijker. Minstens zo belangrijk, fietsen geeft je gezondheid een boost want, ook al heb je een klein duwtje extra in de rug, je zult toch echt zelf moeten trappen!

Onlangs ben ik een en bericht tegengekomen met als titel ‘Nationale Stoelyoga Dag’.
Toen dacht ik bij mezelf stoelyoga, wat is dat? Ik ben even voor u op onderzoek uitgegaan…

Eigenlijk is het heel simpel, de makkelijkste en meest laagdrempelige vorm van yoga.

Yoga is een bewegingsvorm waar bewustzijn en ontspanning van lichaam en geest centraal staan. Niet kijken naar wat er niet (meer) mogelijk is, maar genieten van wat er wel kan en dat versterken.
Stoelyoga is geschikt voor mensen die niet lang kunnen staan, een chronische aandoening hebben of herstellende zijn van ziekte. U kunt uw fysieke en mentale grenzen te (h)erkennen en verkennen!
Voor mensen die beperkt zijn in hun bewegingsvrijheid, om welke rede dan ook, is het mogelijk om de yogahoudingen beter zittend te beoefenen, dit kan zowel op een stoel als in een rolstoel.

Voordelen van stoelyoga
 Een mogelijkheid tot het vergroten van uw bewegingsruimte.
Meer aandacht voor spierkracht, gewrichten, rug en bekkenbodem.
Zinvol bij klachten die betrekking hebben op o.a: benauwdheid, vermoeidheid, spijsverteringsstoornissen of spanning.

De Nationale Stoelyoga Dag 2016 is op 9 oktober, een dag waarop er landelijk aandacht gegeven zal worden aan stoelyoga.

Doel van de Nationale Stoelyoga Dag
Het doel van de Nationale Stoelyoga Dag is mensen verbinden en laten ervaren dat Stoelyoga niet alleen gezond is maar ook fijn en gezellig om samen te doen. Stoelyoga heeft voor iedereen die veel zit een positief effect. De zithouding verbetert, de bloedsomloop wordt gestimuleerd en spieren worden soepel en sterk. Stoelyoga kunt u overal doen, thuis, op kantoor of in de yogastudio. Het is een moment van opladen en stressvermindering. Ook als u beperkt bent in uw bewegingen om wat voor redenen dan ook. Stoelyoga geeft u de mogelijkheid om de weldaad van yoga te ervaren. Yoga gaat om verbinding en acceptatie van alles wat is. Niet kijken naar wat er niet is, maar genieten van wat er wel kan en dat versterken. Met de Nationale Stoelyoga Dag willen we zoveel mogelijk mensen dit laten ervaren.

Waar
Op verschillende plekken in heel Nederland zal stoelyoga worden gegeven. De tijden en lengtes verschil-len. Er zijn lessen van een uur, maar er zullen ook langere workshops georganiseerd worden.

Alle lessen worden gegeven op basis van een vrijwillige donatie! Kijk voor adressen op: www.stoelyoga-nederland.nl

Centrale event
Het centrale event zal worden gegeven van 14.00-17.00 uur.
Dorpshuis
Snelliuslaan 35
Badhoevedorp NH

De stoelyoga lessen worden begeleid door een pianist.
Er worden tips gegeven om fit en ontspannen te blijven thuis en op de werkvloer.
E
r is een high tea, handmassages en een kunstexpositie.
G
ratis parkeren en rolstoelvriendelijk. Vrij entree!
V
ooraf aanmelden verplicht (vanwege beperkt aantal plaatsen): info@stoelyoga-nederland.nl

Informatie
De Nationale Stoelyoga Dag is een initiatief van Stoelyoga-nederland.nl, dé site waar u informatie vindt over stoelyoga en een platform vormt voor stoelyoga- beoefenaren en docenten en bedrijven die aandacht besteden aan de vitaliteit van hun werknemers.

Jaarlijks evenement
Iedere 2e zondag van oktober is Nationale Stoelyoga Dag!

Ook wedstrijdtune Dorian van Rijsselberghe op veiling – Wie letterlijk in de voetsporen wil treden van de snelste man ter wereld kan nu terecht bij online veilinghuis Catawiki. Daar worden op dit moment namelijk twee gesigneerde hardloopschoenen van meervoudig Olympisch kampioen Usain Bolt geveild. De duurste van de twee schoenen droeg Bolt vorig jaar tijdens het WK in Beijing waar hij wereldkampioen werd.

Wie mee wil bieden zal flink in de buidel moeten tasten. De verwachting is namelijk dat deze schoen tussen de 5.000 en 8.000 euro gaat opbrengen. De schoenen van Bolt zijn onderdeel van een grote Olympische spelen veiling met Olympische memorabilia. Andere topstukken van de veiling zijn onder andere een originele olympische fakkel uit 1960 (Rome), een gesigneerd Olympisch basketbalshirt van Earvin ”Magic’ Johnson uit 1992 en een beroemde persfoto van Fanny Blankers-Koen tijdens haar historische overwinning op de 200 meter tijdens de Olympische spelen in Londen (1948).

Bolt
Usain Bolt is na zijn winst op de 100 meter in Rio de eerste man die tijdens drie opeenvolgende spelen goud wint op het koningsonderdeel van de atletiek. Veilingmeester Marc Jans, sportmemorabilia expert bij Catawiki, verwacht veel belangstellingen voor de schoenen. “Er komen wel vaker gesigneerde schoenen van Bolt op de markt, maar dan gaat het vaak om trainingsschoenen of zelfs om schoenen die hij niet eens heeft gedragen. Een schoen waarop hij wereldkampioen is geworden is echt uniek”. Inmiddels staat het hoogste bod op 3.200 euro.

Nederlandse atleten
Naast de schoenen van Bolt zitten er in de veiling ook een aantal andere bijzondere objecten van Nederlandse atleten. Zo kan er worden meegeboden op een door Ranomi Kromowidjojo gedragen t-shirt van de Olympische spelen in 2012, een door Tom Dumoulin gesigneerd wielershirt en heeft windsurfer en tweevoudig Olympisch kampioen Dorian van Rijsselberghe een gesigneerd wedstrijdtune beschikbaar gesteld voor de veiling.

De Olympische spelen veiling duurt tot en met zondag 21 augustus en is te bekijken via www.catawiki.nl/olympischespelen