Rubriek

Huishouding en Apparatuur

Rubriek

Van vakbeurs voor de Nederlandse huisvrouw tot lifestyle-event voor de moderne vrouw. De Huishoudbeurs, al sinds 1955 gehuisvest in de Amsterdamse RAI, draait al lang niet meer om slechts huishoudelijke apparatuur. Op de 75e editie, die 22 februari van start gaat, is ook ruimte voor onder andere mindfulness workshops, vegan foodtrucks en een tattooshop.

De edities van 1950 tot nu geven naast een ontwikkeling van de beurs ook een sterk veranderende Nederlandse maatschappij weer. Halverwege de vorige eeuw stonden de beurzen nog in het teken van naaimachinedemonstraties en innovaties die het schillen van de aardappel zouden vergemakkelijken. “Het leek met allerlei marktkraampjes en merkloze artikelen meer op een soort Albert Cuyp-markt”, herinnert Clementine van Meer, beursmanager van 1984 tot 2000, zich. “Voor ik aantrad werd er wat lacherig gedaan over de beurs. Het zou iets zijn voor vrouwen uit de provincie, waar ze achterlopen op de Randstad. Terwijl ik zelf ook uit de provincie kom.”

Geëmancipeerde vrouw

Vanaf het moment dat de RAI zelf de beurs ging organiseren, begin jaren tachtig, is een duidelijke verbreding van het beursaanbod zichtbaar. “Als werkende vrouw vroeg ik me af wat ik graag zou willen zien op zo’n beurs. Dat verschilde van interieur en design tot huisdieren. Ik dacht ook vanuit mannen”, benadrukt ze. Vandaar dat er ook aandacht was voor doe-het-zelf en beveiliging. “Het feminisme stuwde de belangstelling voor tijdbesparende apparaten zoals de magnetron en zelfreinigende ovens.” Nicole Babay, huidig beursmanager van de Huishoudbeurs, herkent deze trend: “Mensen kun je niet langer in algemeenheden vangen. De vrouw van nu werkt, reist, sport, kookt, heeft kinderen, noem het maar op. Om aansluiting te vinden bij deze doelgroep moet de beurs ook verbreden.”

Van Meer zag in haar tijd het profiel van de gemiddelde bezoeker al veranderen. “Men ging de beurs meer zien als een serieuze spiegel van de maatschappij. Bezoekers durfden daarom weer naar de Huishoudbeurs te komen. Prominente figuren zoals toenmalig premier Wim Kok en zakenvrouw Sylvia Toth waren aanwezig bij openingen van de beurs.” De beurs werd voor producenten bovendien een belangrijke ‘vitrinekast’ om met noviteiten te komen. “Merken zoals Quooker en Babyliss zijn bij ons als eerste getoond en vervolgens groot geworden. Ook kwam er een enorme uitbreiding van producten op het gebied van interieur en wonen.”, aldus Van Meer.

Opening door powerladies Patty Brard en Mariana Verkerk

Huidig manager Babay ziet verder een opmerkelijke verandering in vraag naar eten op de beurs: “Onze bezoekers aten eerst het liefst een kroketje, nu willen ze sushi en vegan. Alhoewel, de kroket blijft nog steeds erg populair, het is tenslotte toch een dagje uit.” Wat volgens de beursmanagers in al die jaren ook hetzelfde is gebleven, is de brede doelgroep van de Huishoudbeurs. Zo heeft de beurs zich altijd op drie verschillende generaties gericht: “We hebben iets voor de twintiger, veertiger en zestiger”, aldus Babay. Ook prominente figuren, en met name sterke vrouwen, blijven een rol spelen op de beurs. “In 2013 hadden we een royal opening met Maxima. Dit jaar komen powerladies Patty Brard en Mariana Verkerk de beurs openen”, vertelt Babay trots.

Diversiteit en duurzaamheid

De bezoekers van de Huishoudbeurs zijn voor het grootste deel moeders met dochters en vriendinnengroepen. Het percentage mannen blijft al jaren steken op de tien procent. Maar het beeld dat deze mannen alleen mee zijn als ‘tassendragers’ klopt volgens Babay niet: “Er zijn speciale stands te vinden, zoals een ‘mancave’ en een biercafé, maar mannen willen ook gewoon de beurs over en niet worden afgezonderd. Ze hebben het dan hartstikke naar hun zin.” De beursmanager verwacht dat een toename van het aantal mannelijke bezoekers een organisch proces zal zijn. “De maatschappij is aan het veranderen, en veel interesses zijn al lang niet meer voor alleen mannen of vrouwen.”

Overigens richt de Huishoudbeurs zich ook op bezoekers met een cultureel diverse achtergrond met het Pasar Colours Festival. Deze markt draait om de Aziatische en Zuid-Amerikaanse cultuur en heeft volgens Babay zeker wat bijgedragen aan het creëren van een breder publiek. “Maar diversiteit blijft zeker een speerpunt voor de toekomst.” Daarnaast is er op de Huishoudbeurs steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Zo wordt in samenwerking met de campagne #zokanhetook een speciale straat op de beurs ingericht met foodtrucks die de bezoekers laten kennismaken met vleesvervangende producten zoals tofu en sojaburgers.

Over de Huishoudbeurs

De eerste Huishoudbeurs vond plaats in 1950 in de Houtrusthallen in Den Haag. Omdat het evenement in de beginjaren meerdere keren per jaar werd georganiseerd, viert de beurs reeds dit jaar haar 75e verjaardag. De eerste editie van de Huishoudbeurs was een ‘toonkamer’ van nieuwe producten, een plek waar maatschappelijke instituties en groeperingen een podium kregen en waar nieuwe ontwikkelingen en trends zichtbaar werden. In de tussenliggende jaren is er veel veranderd. Anno 2020 is de beurs een lifestyle evenement voor alles wat zich afspeelt in en om het huis. Jaarlijks vinden ruim 200.000 vrouwen hun weg naar de RAI voor de Huishoudbeurs. Hiermee is het de best bezochte consumentenbeurs van Nederland. De 75e editie vindt plaats van 22 februari tot en met 1 maart 2020.

Klik hier om een complete tijdlijn van de Huishoudbeurs van 1950 tot nu te zien.

Hoewel er zeker redenen zijn om naar een zorginstelling te verhuizen, zullen de meeste senioren toch liever in hun vertrouwde omgeving blijven wonen. Dat geldt ook voor minder validen die het zelf nét niet redden, maar ook niet de rest van hun leven in de zorgsector willen doorbrengen. Met thuishulp kunnen veel mensen langer thuis blijven wonen, toch zijn deze diensten vaak beperkt tot korte momenten. Met domotica kan het leven van zorgbehoevenden verbeterd worden, daarnaast kunnen zorgverleners zich richten op de kerntaken om zo een betere kwaliteit van zorg te verlenen. Ook voor familieleden kunnen technologische vernieuwingen ervoor zorgen dat naasten comfortabel kunnen leven, op basis van zelfstandigheid en een gevoel van eigenwaarde. Omdat het begrip “domotica” niet voor iedereen even duidelijk zal zijn, zullen we in dit artikel elektrische gordijnen (PoweredBlinds) als voorbeeld nemen. Wat voegt deze vorm van raamdecoratie toe aan zorgverlening?

Wat is domotica?

Domotica is een overkoepelende term voor apparaten en diensten in huis die diverse taken automatisch kunnen verrichten, en de bewoners kunnen daarmee kunnen ontzorgen. In meer algemene zin spreken we van huisautomatisering of een “smart home”. Bij domotica staat zorg centraal, door technologisch geavanceerde hardware en software te installeren is het mogelijk allerlei standaard handelingen in huis te automatiseren. Dit verhoogt niet alleen het leefcomfort, het kan ook de veiligheid van de bewoners verbeteren, en de zorgverlener of mantelzorger ontlasten. Internet speelt een belangrijke rol bij de besturing van deze apparatuur, de gebruiker hoeft zelf geen kennis te hebben van internet technologie. De apparaten kunnen namelijk verregaand geautomatiseerd worden.

Wat zijn elektrische gordijnen?

De werking van gordijnen is eenvoudig maar doeltreffend; er hangt een half transparant of ondoorzichtig materiaal (meestal stof) aan een gordijnrails. Afhankelijk van het systeem kun je de gordijnen horizontaal of verticaal openen en sluiten. Dit kun je manueel doen door te bewegen, of via koordjes waar je aan moet trekken.

Het enige verschil met elektrische gordijnen is de gordijnrails. Daarin zit een motor gebouwd die de gordijnen opent en sluit. Dit kan een compleet set van gordijnen met gemotoriseerde rails zijn, of alleen een rails met motor waar de bestaande gordijnen aan bevestigd worden.

Hoe werkt elektrische raamdecoratie?

Er zijn verschillende manieren om de gordijnen te bedienen. Van halfautomatisch tot volledig geautomatiseerd:

  • Met een knop: Er wordt een knop bevestigd op de muur die draadloos in verbinding staat met de gordijnrails. Extra kabels leggen is dus niet nodig. Met een druk op de knop kun je de gordijnen openen of sluiten. Halfopen kan uiteraard ook.
  • Met een afstandsbediening: Met een afstandsbediening kun je overal in de kamer de gordijnen bedienen, bijvoorbeeld als je aan tafel zit. Het werkt bijna hetzelfde als de afstandsbediening van een televisietoestel, maar omdat de overdracht werkt met een onhoorbaar signaal hoef je niet de afstandsbediening op het apparaat te richten.
  • Met een mobiel toestel: Als je overweg kunt met een smartphone is het mogelijk om de raamdecoratie met een app te bedienen. Het werkt ook met een tablet. Het is zelfs mogelijk om vertrouwde personen op een andere locatie de gordijnen te laten bedienen.
  • Spraakbesturing: Iemand die slecht ter been is zou gebruik kunnen maken van spraakbesturing. Via een eenvoudig gesproken commando kunnen de elektrische gordijnen bediend worden.
  • Met een timer: Je kunt eenvoudig een tijdklok instellen zodat de gordijnen automatisch openen en sluiten, er is geen manuele actie meer vereist. De tijdklok moet uiteraard wel eenmalig ingesteld worden.
  • Met sensoren: Dit is een meer geavanceerde vorm van de voornoemde timer, ditmaal kan een sensor bepalen wanneer het licht of donker wordt. Dus ook wanneer de lucht plotseling betrekt tijdens een onweersbui zullen de gordijnen vanzelf sluiten, en later weer openen als de zon weer door de wolken komt.

Voordelen van elektrische gordijnen

Personen die zorgbehoevend zijn kun ingedeeld worden in drie groepen:

  1. Met een lichamelijke beperking
  2. Met een verstandelijke beperking
  3. Met zowel een lichamelijke als een verstandelijke beperking

Niet iedereen heeft de mobiliteit of kracht om een gordijn te bedienen. Wanneer er een bank voor het venster staat kan dit ook de toegang belemmeren. Geklungel met touwtjes biedt dan nauwelijks een oplossing. Dementerende senioren hebben soms niet meer het besef wanneer gordijnen open of dicht zijn, dit kan een grote impact hebben op de veiligheid. Met elektrische gordijnen kun je de functie die gordijnen vervullen automatiseren, of halfautomatisch laten verlopen middels hulp op afstand. Binnen een domotica installatie is het bijvoorbeeld ook mogelijk om in noodsituaties de gordijnen te openen en de lichten in te schakelen. Zo kunnen hulpverleners direct de situatie overzien.

Met domotica oplossingen kun je ontzorgen met behoud van zelfstandigheid. Zelfs een eenvoudige handeling als een gordijn sluiten kan voor sommige mensen een onoverkomelijke uitdaging zijn

Een huishoudelijke hulp is voor een ieder welkom. Of u nu een beperking heeft, het lichamelijk niet aankunt om het huishouden te doen of een andere reden, het is hoe dan ook mogelijk. Wilt u iemand inhuren om de huishouding te doen? Lees dan zeker dit stappenplan door.

Betrouwbaarheid

Een betrouwbare hulp is van groot belang. U vertrouw uw huis toe aan een ander en dat moet dan ook goed geregeld zijn. Een huishoudster die zwart betaald wordt, kan zorgen voor problemen. Er is namelijk geen zekerheid dat diegene vervangen wordt tijdens ziekte en als er toch iets gebeurt, heeft u niemand om dit aan te melden. Het beste is dan ook om iemand in te huren bij een schoonmaakbedrijf of een bepaalde vereniging. Op die manier kunt u rekenen op een betrouwbare huishoudelijke hulp.

Het maken van afspraken

Kies er altijd voor om duidelijk afspraken te maken voor de huishoudelijke hulp aan het werk gaat. Kies voor een erkende hulp en spreek van tevoren een aantal zaken door. Denk daarbij aan de dagen en tijdstippen waarop de hulp nodig is, de kosten per uur en op welke manier deze betaald moeten worden, de taken die uitgevoerd moeten worden en het gebruik van de schoonmaakspullen.

De vergoeding

Het is mogelijk dat u in aanmerking komt voor een vergoeding vanuit de WMO. Als het gaat om het gemak, heeft u hierop geen recht. Als het echter het geval is dat u lichamelijke lasten heeft zoals een beperking en daardoor niet meer zelf bezig kunt zijn met het huishouden, is de kans groot dat dit vergoed zal worden. U kunt dan een afspraak maken met het WMO. Er moet dan een indicatie komen waardoor de huishoudelijke hulp vergoed zal worden. Er wordt dan samen gekeken naar wat er mogelijk is, wat u nodig heeft en wat voor hulp beschikbaar is.

Als het uit gemak is, kies dan altijd voor een reëel bedrag. Voor veel dingen geldt goedkoop is duurkoop, en hierbij is dat ook het geval. Het is hard werken, dus dan is het belangrijk dat daarvoor ook voldoende wordt betaald. Denk aan bedragen tussen de 10 en 20 euro per uur. 15 euro is een zeer redelijke prijs.
Als er geen recht is op een vergoeding, kunt u kiezen tussen natura en PGB (persoonsgebondenbudget). Het PGB-budget kan namelijk vrij worden besteed en dus ook aan een huishoudelijke hulp. Dit is mogelijk door verschillende instanties of personen. Dat kan door de gemeente, maar ook door een bedrijf of een vriend/familielid. Er zijn dus genoeg mogelijkheden als u wel een beperking heeft maar geen huishoudelijke hulp toegewezen krijgt. U kunt dan gebruik maken van het PGB of kiezen voor de mogelijkheid van natura.

Tips aangeleverd door Kruiswerk Achterhoek