Menu
Verzekeringen

Oproep door Nibud bezitter beleggingsverzekering

Oproep van Nibud aan bezitter beleggingsverzekering  om alternatieven te onderzoeken.

Beleggingsverzekering
Het Nibud raadt aan om over wantrouwen heen te stappen en het gratis hersteladviesgesprek aan te vragen. Volgens hen zijn wantrouwen, desinteresse en onwetendheid de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering geen adviesgesprek aangaan en/of niet proberen de beleggingsverzekering te veranderen. Dit komt naar voren in het rapport van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) genaamd de consument en zijn beleggingsverzekering. In het rapport staan de redenen weergegeven waarom de bezitter van een beleggingsverzekering al dan niet reageert op oproepen van verzekeraars, banken en adviseurs om contact met hen op te nemen. In de periode van 1993 tot 2012 zijn ruim 7 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht in Nederland. Voor veel van die destijds afgesloten verzekeringen bestaan nu betere alternatieven. Het is voor verzekeraars echter moeilijk om met de bezitters ervan in gesprek te komen. Iets waar het Nibud zich zorgen over maakt. Een kwart van de bezitters die wel een gesprek is aangegaan blijkt er wel financieel op vooruit te zijn gegaan blijkt uit het rapport. Vandaar  dat het instituut een oproep doet aan aan bezitters van beleggingsverzekeringen om het gratis hersteladviesgesprek aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden.

Resultaten rapport
Wat uit het rapport blijkt is dat veel bezitters van beleggingsverzekeringen geen interesse hebben in het financiële verloop van de verzekering. Er komt naar voren dat men wantrouwen heeft jegens de aanbieder en tevens vaak niet weet dat een hersteladviesgesprek gratis is. Volgens het Nibud komt in het rapport naar voren dat de meeste consumenten de beleggingsverzekering ooit op advies van de adviseur hebben aangeschaft.  Zo antwoorden enkele respondenten met een beleggingshypotheek: ‘het was gewoon onderdeel van de hypotheek’. Daarnaast hebben veel bezitters weinig kennis over het product zelf. 55 procent van de respondenten geeft bijvoorbeeld aan niet te weten wat het doel is van de beleggingsverzekering, 36 procent geeft aan niet geweten te hebben dat de eindopbrengst minder zou worden dan toen aangegeven. Meesten respondenten zijn ook erg argwanend richting de aanbieder, ze verwachten niet dat een gesprek iets oplevert en denken dat het alleen maar geld kost.

Financieel voordeel
Consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering zijn daar heel tevreden over zo blijkt uit het onderzoek. Voor velen van hen heeft het financieel iets opgeleverd.  Redenen daarvoor zijn bijvoorbeeld dat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23%) of een hogere eindopbrengst verwachten (18%).  Maar dan de helft van deze consumenten geeft aan nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie.

Oproep tot het onderzoeken van alternatieven
Vanuit het Nibud is er begrip voor dat consumenten uit wantrouwen en onwetendheid het gesprek niet aangaan. De kloof tussen beide partijen is namelijk groot. Toch adviseren zij het gesprek aan te gaan en alternatieven te onderzoeken omwille van de portemonnee van de consument. Volgens het Nibud zeker belangrijk voor consumenten die een overlijdensrisicoverzekering gekoppeld hebben aan de beleggingsverzekering. Er kan minder dan verwacht overblijven door tegenvallende beleggingsresultaten en door de inleg van een overlijdensrisicoverzekering. Nibud-directeur Gerjoke Wilmink: “Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt”.
Dat de consumenten straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen is wat het Nibud wil voorkomen. Het Nibud gaat ook de aanbieders vragen om hun klanten nog actiever te benaderen, duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en dat het de consument tevens wat kan opleveren. Het instituut heeft een tool ontwikkeld  om het inzicht in hun beleggingsverzekering bij de consument te vergroten: “Waardescan beleggingsverzekeringen”.  Met behulp van deze tool wordt visueel gemaakt hoeveel de beleggingsverzekering aan het eind van de looptijd zal opbrengen.

Top vier redenen waarom men geen gratis hersteladviesgesprek wil
1. Ik verwacht niet dat een gesprek of wijziging mij (financieel) iets oplevert
2. Ik heb geen vertrouwen in de verzekeringsmaatschappij, bank, financieel adviseur
3. Ik heb geen interesse en/of tijd om mij er in te verdiepen.
4. Een adviesgesprek kost geld.

Top vier van aangebrachte wijzigingen
1. Andere beleggingsfondsen gekozen.
2. Premievrij gemaakt.
3. Omgezet naar ander product.
4. Overlijdensrisicoverzekering eruit gehaald.

Rapport ‘Beleggingsverzekeringen’
Het Nibud geeft in het rapport ‘De consument en zijn beleggingsverzekering, Waarom sommige bezitters in actie komen en anderen niet’  inzicht in de motivaties en beweegredenen van consumenten die al dan niet een gesprek aan gaan met de aanbieder van zijn beleggingsverzekering. 553 bezitters van een beleggingsverzekering hebben daarvoor een online vragenlijst ingevuld. Zij zijn geworven door het Nibud met behulp van ABN AMRO, Delta Lloyd en het panel van Opinieland van Survey Sampling International.

Bron: Nibud

 

 

About Author

Ik vind het erg leuk om u leuke tips voor een dagje uit of weekendje weg te geven.