Dit is een origineel bericht van Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren
“Gelukkig blijken Nederlanders ondanks hun grote dierenliefde toch vooral nuchtere huisdierenbezitters te zijn. Het aanmaken van accounts voor social media, het mee uit eten nemen en cosmetische chirurgie voor huisdieren gaat meer dan drie kwart van de Nederlanders te ver. En dat is prima, een dier is geen mens en wil gewoon als een dier behandeld worden. Het is daarom ook belangrijk dat mensen zich goed oriënteren voordat ze een huisdier kopen en weten hoe ze het dier moeten verzorgen. Want in heel veel gevallen gaat het goed, maar soms gaat het ook fout”, aldus het LICG.
Volgens het LICG ontstaan gezondheids- en welzijnsproblemen bij huisdieren meestal omdat mensen hun eigen kennis over het aanschaffen en verzorgen van huisdieren overschatten. Om mensen hier bewust van te maken, start het LICG op 5 april 2012 met de campagne “Feit of fabel”, waarin mensen aan de hand van prikkelende feiten en fabels hun eigen kennis over huisdieren kunnen testen. De campagne eindigt met de Week van het Huisdier (12 tot en met 20 mei 2012), waarin een gratis poster opgehaald kan worden bij onder andere de dierenartspraktijk, dierenspeciaalzaak, het pension of het asiel.