Rubriek

Computer & Internet

Rubriek

Een jaar of tien  geleden werd het nog weggewuifd als u senioren het nut van een mobiele telefoon wilde uitleggen. Tegenwoordig is dat wel anders. De mobiele telefoon is inmiddels zo ingeburgerd dat ook de senioren van nu er niet meer aan ontkomen. En als er dan gekeken wordt naar het onderstaande overzicht van handige apps voor senioren, bewijst het nut van de mobiele telefoon zich nog meer.

Find my Phone

We raken allemaal wel eens iets kwijt, maar zeker met het stijgen van de leeftijd kan het moeilijker worden om bij te houden waar u bijvoorbeeld nu uw mobiele telefoon heeft neergelegd. Wanneer u uw telefoon koppelt aan een computer en u heeft de app Find my Phone op uw telefoon geïnstalleerd, dan laat uw computer zie waar de telefoon zich op dat moment bevindt.

Be my Eyes

Men zegt wel eens gekscherend dat ouderdom met gebreken komt en helaas is dat voor veel mensen ook echt het geval. Het kan dan ook heel goed zijn dat bijvoorbeeld uw zicht achteruit is gegaan. Gelukkig komt de huidige technologie met veel verschillende oplossingen die ons met onze mogelijke gebreken zoveel mogelijk ondersteunt. Bij slecht zicht is de app Be my Eyes een app die niet mag ontbreken op uw mobiele telefoon. Met deze app maakt u letterlijk gebruik van de ogen van een ander. Kunt u iets niet goed zien, bijvoorbeeld de houdbaarheidsdatum van een product uit uw koelkast, dan drukt u op de noodknop van de app en ontstaat er een live verbinding met iemand die zich als ‘hulp’ op de app heeft aangemeld. Deze persoon kan dan met u meekijken. Uiteraard kunt u zich ook inzetten als hulp wanneer uw zicht nog uitstekend is.

Dragon Dictation als hulp bij roulette

Bent u een groot liefhebber van een spelletje roulette dan kunt u dat tegenwoordig gewoon online blijven spelen en hoeft u als u minder mobiel bent, hier niet meer de deur voor uit. Het is zo eenvoudig geworden om met uw toestel een online casino op te zoeken, een account te maken en uw geluk te beproeven bij een spel roulette. De komst van de mobiele telefoon en de bijbehorende ontwikkelingen hebben ons leven veel makkelijker gemaakt. Kunt u bijvoorbeeld de letters op uw toestel niet meer zo goed zien wanneer u een berichtje typt of is de beweeglijkheid van uw vingers minder geworden, dan hoeft u zich niet buitenspel te laten zetten. Met de app Dragon Dictation dicteert u gewoon uw e-mail of Whatsapp bericht en de app zet het voor u om in tekst.

Fello

Hulpbehoevendheid is geen vreemd gegeven wanneer u op leeftijd bent. U bent wellicht afhankelijk van diverse mantelzorgers die u bijvoorbeeld helpen om u naar uw afspraken te brengen. Zeker wanneer u gezegend bent met veel verschillende mensen die u willen helpen, kan de app Fello er voor zorgen dat het inplannen van de zorg voor u soepel verloopt. De app kan vergeleken worden met een groepsapp waarin u aangeeft wie wanneer wat doet en de groepsleden daarbij ook volledig van de situatie op de hoogte worden gehouden.

SOS Alarm

Ouder worden betekent kwetsbaarder zijn. Voor iedereen zit een ongeluk in een klein hoekje, maar voor ouderen kan het vaak met meer gevolgen gepaard gaan. SOS Alarm is een handige app om op uw telefoon te installeren. Met een druk op de alarmknop worden de hulpdiensten ingeschakeld. Het is voor de functionaliteit van de app dan natuurlijk wel wenselijk dat u uw telefoon altijd bij u heeft. De SOS Alarm app is een gratis app die eigenlijk iedereen geïnstalleerd zou moeten hebben.

Het tijdperk van het internet staat zeker niet stil. Online casino’s zijn sinds de jaren 90 steeds populairder geworden en nu al niet meer weg te denken van het internet. Waar het in het begin vooral jongere gokkers waren die bij een online casino gingen spelen is dit nu niet helemaal meer van toepassing. De groep mensen die tegenwoordig bij een casino online inzetten speelt is immers veel breder geworden. Denk daarbij aan een leeftijd van 18+ tot ver in de 60. Hoe het komt dan ook senioren steeds beter de weg weten te vinden naar een internetcasino? Dat heeft alles te maken met de bereikbaarheid van de sites. Bovendien kan men vandaag de dag veel beter omgaan met een computer en laptop als jaren terug, waardoor de ouderen onder ons ook eenvoudig met geld vanuit huis de weg naar het online gokken weten te vinden.

Feitelijke voordelen

In een onderzoek hebben wij meerdere ouderen die weleens een gokje gewaagd hebben gevraagd naar de voordelen die het gokken online met zich mee brengt. De meest genoemde voordelen die naar voren kwamen in dat onafhankelijke onderzoek hebben we hieronder naar voren gebracht.

  • Gokken is mogelijk vanuit huis
  • Spelen kan ook met mobiele telefoon en tablet
  • Online vind men meer casinospellen om te spelen
  • Live casino’s bieden de optie tegen echte dealers te gokken
  • Je kunt de casinospellen gratis proberen en dus ook zonder geld spelen
  • Online casino’s bieden een veilige speelomgeving om binnen te winnen

Online casino onderzoek

Voordat je als ouderen eventueel bij een casino gaat gokken is het wel belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden die een casino biedt. Je wilt immers alleen maar gokken bij een betrouwbaar online casino, waar je ook eerlijke kansen hebt om geld te winnen. In ons onderzoek hebben we ontdekt dat ook online casino reviews lezen erg belangrijk is. Dankzij de recensies die onafhankelijke websites samenstellen is het namelijk mogelijk om vooraf de voor- en nadelen van een casino te leren kennen. Bovendien is het zoals naar voren gekomen is natuurlijk altijd mogelijk om de activiteiten die een casino aanbiedt gratis te ontdekken alvorens er met geld gespeeld moet worden. Als je bekend bent met een casino kun je als ouderen altijd nog een gokje met een account gaan wagen, maar let wel op. Ga je gokken? Doe dit dan zeker met mate, want niemand heeft er wat aan als je een verslaving op loopt!

Je zit in de kamer de krant te lezen op je tablet. Het is een mooie zomerdag en het weer is prachtig! Je besluit om buiten in het zonnetje de krant te gaan lezen. Wanneer je buiten zit in de tuin, valt het internet ineens weg en kun je niet verder met het doorlezen van het nieuws op de tablet. Op zo’n moment kan een wifi versterker uitkomst bieden. Maar wat is een wifi versterker en wat kun je ermee?

Wat is Wifi?

Toen het internet werd geïntroduceerd, werd alles aangelegd met kabels. Het gebruik van kabels is erg betrouwbaar en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt. In de loop van de tijd vonden veel mensen de kabels maar vervelend worden. Ze zijn niet erg handig, wanneer je bijvoorbeeld aan de andere kant van het huis – meters verderop dus – wil internetten op je laptop. Sommige mensen willen ook geen grote bundel kabels door het huis trekken, omdat ze dit minder mooi vinden. Daarom is Wifi geïntroduceerd. Wifi is een signaal, dat verzonden wordt vanuit het kastje van jouw internetprovider (ook wel een ‘modem’ genoemd), zoals KPN of Ziggo. Dit signaal zorgt ervoor dat je draadloos kan internetten, zonder kabels. Niet alleen een laptop kan hiervan gebruikmaken, maar ook smartphones, tablets en spelcomputers.

Wat is een Wifi versterker?

Nu je weet wat wifi inhoudt, is het tijd om erachter te komen wat een wifi versterker precies is. Wanneer je in de tuin op de tablet op het internet zit en je draadloze signaal niet sterk genoeg is, dan kan het internet wegvallen. Dit betekent vaak dat het apparaat zich te ver van het modem bevindt. Een Wifi versterker is een apparaat dat het signaal van de Wifi kan versterken, versnellen of vergroten. Plaats je dus tussen modem en de tuin een wifi versterker, dan betekent dit vaak dat je gewoon draadloos kan internetten in de tuin en dat je zorgeloos het nieuws kan volgen op ieder apparaat. Dit is niet alleen een oplossing voor in de tuin, maar voor elke locatie waarbij de afstand tussen het modem en het apparaat te groot is. De zolder is hier ook een goed voorbeeld van evenals de garage.

Wat is een Wifi router?

Naast een Wifi versterker is er ook een Wifi router. Dit is een apparaat waarbij een router en een antenne voor het draadloos signaal zijn gecombineerd. Een router is een apparaat waarbij je meerdere internetverbindingen kan combineren. Wifi routers hebben meestal een aantal punten (connectoren) waar kabels in gestoken kunnen worden, voor een antenne voor het zenden van draadloze signalen en eentje waarmee je hem kan verbinden met het modem. Met een wifi router heb je dus eigenlijk een soort tweede modem in huis waar je computers mee kan verbinden.

Groter bereik

Een Wifi repeater kan dus een wifi signaal versterken. Dit is een groot voordeel voor degene die in verschillende kamers van het huis gebruik willen maken van het internet en geen zin hebben in lange kabels. Het nadeel van deze kabels is ook dat er soms een monteur langs moet komen om ze aan te leggen. Vaak brengt dit kosten met zich mee, omdat er meestal door internetproviders alleen wordt geadviseerd om een wifi versterker aan te schaffen maar de kosten voor een monteur niet vergoeden. Een Wifi repeater is gelukkig eenvoudig te installeren. Je stopt hem simpelweg in het stopcontact, het apparaat stelt zichzelf in en je hebt een groter bereik van het draadloze signaal.

Hogere downloadsnelheid

Wie graag filmpjes op YouTube kijkt, loopt soms tegen het probleem aan dat het veel tijd kost totdat de filmpjes geladen zijn. Het probleem is meestal dat het internetsignaal niet sterk genoeg is of een te lage snelheid van het internet. Wanneer je te maken hebt met een standaard lage snelheid, is een mogelijke oplossing om jouw internetprovider te vragen om de snelheid te verhogen. Wanneer het probleem ligt bij de sterkte van het internetsignaal, dan kan een wifi repeater een echte uitkomst zijn. Dit zorgt namelijk voor een veel snellere downloadsnelheid, zodat jij de filmpjes kan bewonderen zonder dat het veel te lang duurt.

Stabiliteit

Soms kan het zijn dat de Wifi vaak wegvalt of erg traag is. In sommige gevallen kan het probleem in het modem zitten. Het simpelweg resetten van het modem kan al een oplossing zijn. Wanneer dit niet helpt, dan kun je contact opnemen met jouw internetprovider. Meestal ligt het niet aan het modem, maar aan de stabiliteit van het draadloze signaal. Een wifi versterker kan dan uitkomst bieden. Deze kan het wifi signaal versterken. Daarbij zijn de kosten van een wifi versterker relatief laag en is het een eenvoudige oplossing om van de slechte draadloze verbinding af te zijn.

Koop een wifi versterker die past bij jouw router

Een nadeel van een wifi versterker is dat er vele soorten en maten zijn. Iedere wifi versterker is bedoeld voor een bepaald soort verbinding. Let dus goed op dat je een wifi versterker koopt die kan koppelen met jouw router of modem. Hiervoor kun je jouw internetprovider benaderen om meer uitleg en advies te geven. De meeste merken bieden verschillende types aan, denk bijvoorbeeld eens aan een TP-Link wifiversterker. Verder kan een wifi versterker maar een ding tegelijk: het draadloze signaal ontvangen óf verzenden. Soms kan het internetsignaal hierdoor minder stabiel worden of juist trager! Een wifi versterker kan dus – in het ergste geval – ook zorgen voor een minder goede draadloze verbinding in plaats van het signaal te verbeteren. Vraag daarom eerst aan vrienden of familie of je een wifi versterker mag lenen voordat je er permanent een aanschaft. Zo kun je eerst testen of het werkt.

Andere oplossingen

Er zijn dus zowel voor- als nadelen aan wifi versterkers. Heb je geen goed draadloos signaal en heb je geen problemen met het trekken van kabels? Dan is het aanleggen van deze kabels een goed plan. Dit is een stabiele en betrouwbare oplossing voor het wifiprobleem. Heb je in de omgeving veel elektrische apparaten staan, zoals bluetooth-apparaten en magnetrons? Deze kunnen de draadloze verbinding verstoren. Plaats deze daarom zo ver mogelijk van het modem en de wifi versterker vandaan, zodat de Wifi stabieler en sterker blijft.

Conclusie

Niet alleen zorgt een wifi versterker voor een vergroten en versnellen van het draadloze signaal, maar op het moment dat je wifi af en toe wegvalt, dan kan het signaal er ook veel stabieler van worden. Het is eenvoudig te installeren en te gebruiken. Een wifi versterker is een eenmalige investering die veel irritatie weg kan nemen. Zo kunt u met een gerust hart in de tuin het nieuws blijven lezen op de tablet.

 

Wil je iets online kopen of opzoeken? Dan pak je meteen je laptop of tablet erbij en raadpleeg je een zoekmachine. Vervolgens kies je een website uit die jou interessant lijkt en klik je op de link. En dan gebeurt er iets magisch. Binnen enkele seconden is de website op jouw beeldscherm getoverd! Heb je er ooit bij stilgestaan waar zo’n website allemaal langs moet om bij jou op je beeldscherm te verschijnen? Het is bijna een tovertruc!

Router & modem
Om een website te kunnen laden moet je natuurlijk wel beschikken over een internetverbinding. Jouw internetverbinding gaat vaak via een modem en een router of een apparaat dat een modem en een router in één is. Meestal kun je dit kleine kastje in de meterkast van je huis vinden. Op dit apparaatje staat de website echter niet. Daarom moet er verder verbinding gezocht worden om de gegevens van de website op te kunnen halen. Vanuit jouw meterkast loopt de verbinding razend snel door naar de wijkkast.

Wijkkast
Een wijkkast is een klein kastje dat je wellicht wel eens in je eigen wijk hebt zien staan tijdens het fietsen of het uitlaten van je hond. Zo’n wijkkast zorgt ervoor dat jij thuis verbinding kunt maken met het internet en je favoriete websites kunt bezoeken. Maar dan ben je er nog niet, want een wijkkast is weer aangesloten op een wijkcentrale.

Wijkcentrale
Wist je dat er in Nederland ongeveer 1400 wijkcentrales zijn? Variërend van kleine huisjes tot grote gebouwen. Jij hebt je vast wel eens afgevraagd waar zo’n gebouw voor is en hoe het er van binnen uitziet. Het is een centrale locatie waar alle koper- of glasvezelkabels van alle woningen in die wijk samenkomen via een wijkkast. Een gebouw vol met draadjes en lampjes dus. Maar ook de wijkcentrale is slechts een onderdeel van deze online reis. Nog drie stappen te gaan om tot de kern van de website te komen, want zonder een provider heb je niks aan een wijkcentrale en een wijkkast.

Provider
Wil je gebruik maken van het internet dan moet je natuurlijk wel aangesloten zijn bij een provider, zoals Ziggo of KPN. Dit zijn organisaties die ervoor zorgen dat jij via wijkcentrales en wijkkasten op het internet wordt aangesloten. Een provider verkoopt dus letterlijk stukjes internet.

Internet
Internet kent iedereen! Sterker nog: we kunnen bijna niet meer zonder. Het magische internet zorgt ervoor dat jouw computer verbonden wordt met een datacenter dat ergens op de wereldbol staat en de juiste server bevat waar de gegevens van die specifieke website op draait die jij graag wilt bezoeken.

Datacenter
Misschien ben je wel eens langs een datacenter gereden, maar is het je gewoon niet opgevallen. Datacenters zijn vaak grote panden waar servers in staan. Deze panden zijn voorzien van de nodige klimaatbeheersing, brandblussystemen en back-up stroomvoorzieningen. Een datacenter bevat verbindingen met het internet en is een opslagplaats voor diverse (gevoelige) gegevens van zowel particulieren als bedrijven. Daarom zijn datacenters altijd goed beveiligd.

Server
We zijn eindelijk aangekomen bij de kern van de website. Alle afbeeldingen, teksten en andere gegevens waaruit de website bestaat staan allemaal opgeslagen op een server. Servers worden geplaatst in racks in een datacenter. Als jij een website bezoekt wordt deze dus via het internet opgeroepen vanuit een server waar de gegevens van de betreffende website op staan, vervolgens gaat de website via jouw provider langs de wijkcentrale, de wijkkast en uiteindelijk via je router & modem zo je huis in en *poef* de website is getoverd op de scherm van je laptop!

De website die jij bekijkt op jouw scherm legt dus nog een vrij ingewikkelde reis af. En dat binnen enkele seconden! (moet je natuurlijk wel een snelle verbinding hebben ;-)) Bekijk ook onze infographic met de online reis.

Eigen website maken?
Heb je een geweldig idee en wil je een eigen website? Dan moet je als eerst een domeinnaam registreren. Check direct of jouw domeinnaam nog beschikbaar is!

Vooral onder 75-plussers is de toegang tot en het gebruik van internet toegenomen. In 2016 kon 60 procent van de 75-plussers thuis het internet op, en de helft maakte er ook gebruik van. Vier jaar eerder was dat in beide gevallen nog iets meer dan 40 procent. Bij de 65- tot 75-jarigen groeiden internettoegang en -gebruik tegelijkertijd minder snel. Van alle inwoners heeft 94 procent van de inwoners van Nederland thuis toegang tot internet en maakt 92 procent er gebruik van. Dit meldt CBS.

PC, laptop en tablet even vaak gebruikt voor toegang internet onder 75-plussers
75-plussers gebruikten de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek even vaak een PC, laptop of tablet om het internet op te gaan en minder vaak een smartphone. 65- tot 75-jarigen maakten vaker gebruik van een laptop dan van andere apparaten, de overige leeftijdsgroepen geven de voorkeur aan smartphone of laptop.
De helft van de 75-plussers gebruikte maar één apparaat (een PC, een laptop, een tablet of een smartphone) om te internetten. Onder de 65 tot 75-jarigen was dat een kwart en bij de overige leeftijdsgroepen slechts 7 procent.

Internet vooral gebruikt voor het versturen en ontvangen van e-mails en telebankieren
Internetgebruikers van 75 jaar of ouder zeggen in bijna 9 op de 10 gevallen het internet te gebruiken voor het versturen en ontvangen van e-mails. Rond 70 procent geeft aan het internet in te zetten voor het zoeken van informatie over goederen of diensten en telebankieren. Rond 60 procent doet online aankopen en zoekt naar informatie over gezondheid.

65- tot 75-jarigen lezen krant vaker online
Hoewel deze activiteiten onder 65- tot 75-jarige internetgebruikers ook populair zijn, gebruikt 66 procent van de Nederlanders in deze groep het internet om online kranten en nieuwsberichten te lezen, of om gebruik te maken van social media (36 procent). 75-plussers doen dat minder vaak. 50 procent van hen leest online kranten of nieuwsberichten en 25 procent maakt gebruik van social media.

Ouderen lijken steeds meer op jongeren. Ze volgen de nieuwste trends, gaan nog volop uit, sporten veel en maken veel reizen. De tijd dat ouderen ‘achter de geraniums’ zitten is definitief over. Zo ook met online winkelen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat meer dan 20% van de ouderen al hun kleding online koopt. Meer dan 75% van de ouderen shopt zelfs al online. Dat is bijna net zoveel als onder de jongeren! Dit komt door 2 redenen. Steeds meer ouderen zijn bekend met het internet. En steeds meer ouderen zijn bereid om iets online te kopen. Het wordt steeds eenvoudiger gemaakt door de bestaande webshops.

Online winkelen wordt steeds eenvoudiger

Verschillende online winkels maken het steeds makkelijker om online te shoppen. Zo is de website van online overhemden specialist Overhemden.com geoptimaliseerd voor senioren. De plaatjes zijn allemaal groter gemaakt. Zodat elk overhemd op hoge kwaliteit te bekijken is. De knoppen zijn groter gemaakt. En de tekst is nét iets groter afgebeeld. Zo wordt de oudere gebruiker vanaf het begin een optimale ervaring geboden.

“Grijze groeimotor”

De afgelopen jaren zijn senioren de motor geweest achter consumentenbestedingen op internet. Naast kleding worden ook vakanties, dagjes uit en boodschappen tegenwoordig online gedaan. Dit komt mede doordat bijna iedereen gebruik maakt van internetbankieren tegenwoordig. En natuurlijk omdat kleinkinderen, en ook kinderen al volop gebruik maken van alles dat de digitale wereld te bieden heeft. Toch zijn er onzekerheden. Over bijvoorbeeld het gebrek aan persoonlijk contact, verzendkosten, maar ook vooraf betalen. Marcel van Overhemden.com: “Wij proberen deze barrières we te nemen door in te zetten op echte persoonlijke service. Winkelen bij ons moet aanvoelen alsof je in een echte fysieke winkel bent. Daarom staan wij altijd klaar voor persoonlijk advies. We hebben verschillende webshop keurmerken. Ook helpen de positieve ervaringen van onze huidige klanten.”

Barrières online winkelen weggenomen

Het kopen via internet loopt natuurlijk niet altijd vlekkeloos. Barrières zijn bijvoorbeeld dat het product niet fysiek aan te raken is. Dat de veiligheid niet gegarandeerd is. Of dat het überhaupt niet lukt om online te winkelen. De afgelopen jaren is hard gewerkt om dit weg te nemen. Het aandeel ouderen dat online winkelt is nu 75%. Dat is bijna net zoveel als de rest van de bevolking. Nederland is hiermee één van de koplopers van de wereld.

Nog makkelijker online winkelen?

Het kopen van kleding, bijvoorbeeld overhemden, online is niet zo lastig als veel mensen denken. In plaats van een product passen in de paskamer, is een meetlint voldoende. Meet de omvang van nek, borst en buik. Geef dit door aan de klantenservice of zoek zelf de juiste maat op. En gegarandeerd wordt altijd de juiste maat thuisbezorgd. Dat scheelt weer heen en weer zenden, en het online winkelen wordt echt leuk gemaakt zo.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Overhemden.com. Zij bieden een groot assortiment merk overhemden, zoals Profuomo, Circle of Gentlemen, Eton en Seidensticker.

Of je nou klant bent van Ziggo, KPN, Vodafone Thuis of Online.nl: het is mogelijk dat je niet overal in huis je WiFi-verbinding kunt gebruiken. Dit komt omdat het signaal dan te veel wordt tegenhouden. In dit artikel lees je welke thuissituaties voor een slechte WiFi-verbinding zorgen.

Vier oorzaken voor een slechte WiFi-verbinding

Dikke muren

De kans is groot dat in jouw huis beton en isolatiemateriaal de grootste WiFi-verstoorders zijn. Niet elke modem is namelijk sterk genoeg om het signaal door dikke muren of goede isolatie te zenden. Je merkt dit dan vooral als je modem beneden staat en jij op zolder wil internetten.

Vocht

Ook vocht kan een slechte WiFi-verbinding veroorzaken. Dit komt omdat water het WiFi-signaal absorbeert. Niet alleen het water in je aquarium blokkeert het signaal. Ook vocht in de badkamer en nat wasgoed beïnvloeden de WiFi-verbinding.

Mensen

Omdat jij en ik voor 50 tot 65 procent uit water bestaan, horen wij ook tot het rijtje WiFi-verstoorders. Wees gerust: als je alleen thuis bent, merk je hiervan niet zo veel. Misschien dat de verbinding op een drukke verjaardag wel wat minder goed is.

Spiegels

Glas en spiegels weerkaatsen het WiFi-signaal. Ook dit zijn dus echte WiFi-verstoorders. Heb je op de muur tussen de modem en woonkamer een spiegel opgehangen? Dan is het mogelijk dat je in de woonkamer minder goed internet hebt.

In een paar stappen je WiFi-verbinding verbeteren

Genoeg oorzaken dus voor een slechte WiFi-verbinding. Gelukkig kun je met een paar maatregelen zelf je verbinding verbeteren.Vergeet niet voor en na het verbeteren van je WiFi-verbinding een Speedtest te doen. Alleen dan weet je écht zeker of je internet sneller is.

  • Plaats de modem centraal, zo heeft het signaal meer ruimte om zich te verspreiden. Stop de modem dus niet weg in de meterkast;
  • Plaats de modem op een meter of hoger van de grond. Het signaal wordt namelijk automatisch een beetje naar beneden verzonden;
  • Verander de WiFi-frequentie. Hierdoor wordt het signaal minder verstoord door andere apparaten;
  • Installeer een WiFi-versterker, maar doe dit alleen als de vorige stappen niet werken. Een WiFi-versterker verlengt het signaal van je WiFi-verbinding.

Kom je er niet uit?

De meeste providers hebben monteurs die je helpen een slechte WiFi-verbinding te verbeteren. Zij helpen je de snelheid die je na de postcodecheck uitkoos te halen. Bij KPN komt deze monteur zelfs gratis langs als je een nieuw Alles-in-1 pakket hebt.

Consumentendata leverancier Consumatrix lanceert onder de naam GarantPay een check waarbij webshops klanten kunnen screenen op wanbetaling en tevens wanbetalers kunnen registreren. Het GarantPay register is geregistreerd met een meldingsnummer bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Samenwerkingsverband webshops voor zwarte lijst van wanbetalers van start.
Webshops kunnen gegevens van wanbetalers delen en wanbetalers screenen. Bij andere branches gebeurt dit al geruime tijd, onder andere zorgverzekeraars, banken en telecombedrijven beschikken al langer over dergelijke samenwerkingsverbanden waarbij men informatie uitwisselt over fraudeurs en wanbetalers. Het te starten samenwerkingsverband tussen webshops heeft uiteraard een financieel maar zeker ook een maatschappelijk belang. Het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van goederen of diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen is soms ook zelfbescherming. Bijvoorbeeld mensen die onder curatelen staan kunnen zelf geen bestelling doen maar wel wanneer dit door de bewindvoerder gebeurt. GarantPay wil een registratiesysteem starten van personen en bedrijven die bij minimaal 3 aangesloten webshops een openstaande vordering hebben.

‘Fraude hoort bij de webshop business’
Het verschil tussen wanbetaling en fraude is niet altijd even duidelijk. Maar een ding staat vast “fraude hoort bij de webshop business wordt wel eens gezegd” Maar het is natuurlijk absurd dat veel webshops frauderende klanten moeten accepteren omdat er geenof nauwelijks mogelijkheden zijn om een screening te doen op online fraude. Voor een branche die dit jaar de grens van 18 miljard omzet zal naderen is het verontrustend dat het antwoordt hierop uitblijft.

Schatting over de totale omvang van de fraudes lopen uiteen van honderd tot enkele honderden miljoenen aan fraude per jaar. Een jaar geleden werd Zalando voor €18,5 miljoen slachtoffer van online fraude. Soorten fraudes variëren van misbruik met waardebonnen, niet betalen bij een achteraf betaalmogelijkheid tot producten die geretourneerd worden en waarmee gesjoemeld wordt.

Mijnpolitie.nl
Volgens Luke Liplijn directeur van databedrijf Consumatrix is er niet echt een oplossing op dit moment. “De Politie heeft een poosje geleden de website mijnpolitie.nl gelanceerd zodat kopers online handmatig gecheckt kunnen worden, maar dit blijkt onvoldoende effectief. Handmatig een check doen wanneer je duizenden orders per dag moet verwerken is geen optie en op mijnpolitie.nl is maar een klein percentage van de fraudeurs te vinden. De grootste groep online fraudeurs detecteer je hier niet mee en heeft een geringe pakkans, dit werkt georganiseerde misdaad in de hand.” Aldus Luke Liplijn

Privacy
Consumatrix heeft inmiddels een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De protocollen waarin deze gegevensverwerking is uitgeschreven streeft naar objectieve registratie en houdt o.a. rekening met de bewaartermijnen van persoonsgegevens. Er moet ook een geschillencommissie komen die bij eventuele vragen van betrokkenen hoor en wederhoor kan bieden daarnaast kunnen consumenten gegevens over eigenregistratie(s) opvragen.

Consumenten en zakelijke klanten krijgen vanaf 1 juli 2017 financiële compensatie voor storingen van telefonie, televisie en internet. Met een wetswijziging legt Minister Kamp van Economische Zaken deze verplichting op aan aanbieders van zowel vaste als mobiele telefonie, televisie en internet.

Minister Kamp: “Internet en telefonie zijn onmisbaar in onze maatschappij geworden. Storingen leiden niet alleen tot persoonlijk ongemak, maar hebben ook gevolgen voor onze economie. Het is dus redelijk dat zowel consumenten als zakelijke klanten compensatie krijgen bij lange storingen. We leggen een minimum compensatie wettelijk vast. Maar aanbieders kunnen zich natuurlijk onderscheiden van hun concurrenten door een hogere compensatie uit te betalen aan klanten.”

Compensatie verplicht bij storing langer dan twaalf uur
Compensatie wordt vanaf 1 juli 2017 verplicht bij een telefonie-, televisie- of internetstoring die langer dan twaalf uur duurt. De minimale vergoeding voor elke klant, zowel met een abonnement als met een prepaid contract, bedraagt altijd één euro. Bij een storing tussen 12 en 24 uur heeft een klant recht op ten minste één dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van twee dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten enzovoort. Voor prepaid contracten wordt de vergoeding, per 24 uur dat de storing zich voordoet, vastgesteld op €0,50.

De compensatieregeling gaat ook gelden voor de zakelijke klanten van aanbieders. De regeling biedt ruimte voor aanbieders om klanten in plaats van een geldelijke compensatie een andere compensatie aan te bieden, zoals bijvoorbeeld extra data of beltegoed. Hierbij geldt als voorwaarde dat de klant hiermee uitdrukkelijk akkoord gaat.

De volledige wetswijziging is deze week gepubliceerd in de Staatscourant.

Digitaal vaardig zijn staat gelijk aan onafhankelijk zijn. Zo ziet een groot deel van de senioren het. Digitale apparaten maken hun wereld groter en leuker, en geven hen het gevoel met de tijd mee te gaan (65%) en onafhankelijker te zijn (53%). Tevens zorgt het voor meer contact met familie en vrienden (51%). De helft van de senioren zou dan ook niet meer zonder deze apparaten kunnen en willen! Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel in opdracht van SeniorWeb onder ruim 500 65-plussers met weinig tot veel digitale vaardigheden.

Digitaal vaardig zijn is een verrijking
De deelnemende senioren blijken digitaal vaardig. Gemiddeld gebruiken zij drie verschillende digitale apparaten, zoals een laptop, desktop, tablet, smartphone, e-reader of smart-TV. Men gebruikt de digitale apparaten veel voor het onderhouden van sociale contacten, vooral via e-mail (88%), sociale media zoals Facebook (57%), WhatsApp en SMS (50%). Daarnaast biedt digitaal zijn senioren ook belangrijke praktische gemakken, door de mogelijkheid van internetbankieren (83%), online shoppen (42%) of online een reis plannen/openbaar vervoer uitzoeken (35%). Hierdoor is men ook minder aangewezen op anderen. Twee vijfde van de 65-plussers geeft tevens aan ook meer financiële voordelen zoals kortingen en aanbiedingen, te hebben door het gebruik van digitale apparaten.

Veel invloed op het dagelijks leven
Digitaal actief zijn zorgt bij de helft van de ondervraagden voor meer contact met familie, vrienden en kennissen. Tevens blijkt maar liefst 37% hernieuwde contacten met vrienden van vroeger te hebben door het gebruik van internet. Ook op de vraag wat voor invloed het op het dagelijks leven heeft als men geen gebruik meer kan maken van digitale apparaten komt duidelijk naar voren dat dit voor minder contact en meer ongemak zou zorgen. Het zou het leven volgens veel senioren dan ook saaier, moeilijker en duurder maken. Het onderhouden van contacten wordt namelijk een stuk lastiger en prijziger (bellen i.p.v. e-mailen of Skypen), zeker met familie en vrienden in het buitenland. En het zou als erg vervelend worden ervaren wanneer men bijvoorbeeld geen gebruik meer zou kunnen maken van digitale overheidsloketten en internetbankieren. Maar er zijn ook nog altijd senioren die het geen ramp vinden en zich gewoon zouden aanpassen.

Leukere vakantiebeleving
Aangezien het onderzoek in de zomer is uitgevoerd hebben wij ook gevraagd naar de invloed van digitale apparaten op vakanties en uitstapjes. Zes van de tien senioren geven aan dat zij hun digitale apparaten meenemen op vakantie en tijdens uitstapjes. Dit vooral met de reden om contact te onderhouden met het thuisfront (78%). Maar ook om het nieuws te lezen (61%), informatie over bezienswaardigheden op te zoeken (44%) en de weg te vinden/te navigeren (41%). Men geeft aan beter op de hoogte te zijn van leuke uitstapjes en vakanties door het gebruik van digitale apparaten (55%). Het zorgt er daarnaast zelfs voor dat men een leukere vakantie ervaart (27%) of vaker een uitstapje maakt (20%)!

Kortom, uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat, niet voor alle, maar wel voor veel senioren, het gebruik van digitale apparaten het dagelijks leven verrijkt, leuker en makkelijker maakt. Het is dan ook een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven geworden. En zoals een van de deelnemers schrijft: “In deze tijd staat digitale kennis gelijk aan onafhankelijk zijn”. Senioren die graag ook de voordelen van digitaal zijn willen ervaren, maar nog geen of beperkte digitale vaardigheden hebben, kunnen voor ondersteuning terecht bij SeniorWeb.