Rubriek

Computer & Internet

Rubriek

Wil je iets online kopen of opzoeken? Dan pak je meteen je laptop of tablet erbij en raadpleeg je een zoekmachine. Vervolgens kies je een website uit die jou interessant lijkt en klik je op de link. En dan gebeurt er iets magisch. Binnen enkele seconden is de website op jouw beeldscherm getoverd! Heb je er ooit bij stilgestaan waar zo’n website allemaal langs moet om bij jou op je beeldscherm te verschijnen? Het is bijna een tovertruc!

Router & modem
Om een website te kunnen laden moet je natuurlijk wel beschikken over een internetverbinding. Jouw internetverbinding gaat vaak via een modem en een router of een apparaat dat een modem en een router in één is. Meestal kun je dit kleine kastje in de meterkast van je huis vinden. Op dit apparaatje staat de website echter niet. Daarom moet er verder verbinding gezocht worden om de gegevens van de website op te kunnen halen. Vanuit jouw meterkast loopt de verbinding razend snel door naar de wijkkast.

Wijkkast
Een wijkkast is een klein kastje dat je wellicht wel eens in je eigen wijk hebt zien staan tijdens het fietsen of het uitlaten van je hond. Zo’n wijkkast zorgt ervoor dat jij thuis verbinding kunt maken met het internet en je favoriete websites kunt bezoeken. Maar dan ben je er nog niet, want een wijkkast is weer aangesloten op een wijkcentrale.

Wijkcentrale
Wist je dat er in Nederland ongeveer 1400 wijkcentrales zijn? Variërend van kleine huisjes tot grote gebouwen. Jij hebt je vast wel eens afgevraagd waar zo’n gebouw voor is en hoe het er van binnen uitziet. Het is een centrale locatie waar alle koper- of glasvezelkabels van alle woningen in die wijk samenkomen via een wijkkast. Een gebouw vol met draadjes en lampjes dus. Maar ook de wijkcentrale is slechts een onderdeel van deze online reis. Nog drie stappen te gaan om tot de kern van de website te komen, want zonder een provider heb je niks aan een wijkcentrale en een wijkkast.

Provider
Wil je gebruik maken van het internet dan moet je natuurlijk wel aangesloten zijn bij een provider, zoals Ziggo of KPN. Dit zijn organisaties die ervoor zorgen dat jij via wijkcentrales en wijkkasten op het internet wordt aangesloten. Een provider verkoopt dus letterlijk stukjes internet.

Internet
Internet kent iedereen! Sterker nog: we kunnen bijna niet meer zonder. Het magische internet zorgt ervoor dat jouw computer verbonden wordt met een datacenter dat ergens op de wereldbol staat en de juiste server bevat waar de gegevens van die specifieke website op draait die jij graag wilt bezoeken.

Datacenter
Misschien ben je wel eens langs een datacenter gereden, maar is het je gewoon niet opgevallen. Datacenters zijn vaak grote panden waar servers in staan. Deze panden zijn voorzien van de nodige klimaatbeheersing, brandblussystemen en back-up stroomvoorzieningen. Een datacenter bevat verbindingen met het internet en is een opslagplaats voor diverse (gevoelige) gegevens van zowel particulieren als bedrijven. Daarom zijn datacenters altijd goed beveiligd.

Server
We zijn eindelijk aangekomen bij de kern van de website. Alle afbeeldingen, teksten en andere gegevens waaruit de website bestaat staan allemaal opgeslagen op een server. Servers worden geplaatst in racks in een datacenter. Als jij een website bezoekt wordt deze dus via het internet opgeroepen vanuit een server waar de gegevens van de betreffende website op staan, vervolgens gaat de website via jouw provider langs de wijkcentrale, de wijkkast en uiteindelijk via je router & modem zo je huis in en *poef* de website is getoverd op de scherm van je laptop!

De website die jij bekijkt op jouw scherm legt dus nog een vrij ingewikkelde reis af. En dat binnen enkele seconden! (moet je natuurlijk wel een snelle verbinding hebben ;-)) Bekijk ook onze infographic met de online reis.

Eigen website maken?
Heb je een geweldig idee en wil je een eigen website? Dan moet je als eerst een domeinnaam registreren. Check direct of jouw domeinnaam nog beschikbaar is!

Vooral onder 75-plussers is de toegang tot en het gebruik van internet toegenomen. In 2016 kon 60 procent van de 75-plussers thuis het internet op, en de helft maakte er ook gebruik van. Vier jaar eerder was dat in beide gevallen nog iets meer dan 40 procent. Bij de 65- tot 75-jarigen groeiden internettoegang en -gebruik tegelijkertijd minder snel. Van alle inwoners heeft 94 procent van de inwoners van Nederland thuis toegang tot internet en maakt 92 procent er gebruik van. Dit meldt CBS.

PC, laptop en tablet even vaak gebruikt voor toegang internet onder 75-plussers
75-plussers gebruikten de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek even vaak een PC, laptop of tablet om het internet op te gaan en minder vaak een smartphone. 65- tot 75-jarigen maakten vaker gebruik van een laptop dan van andere apparaten, de overige leeftijdsgroepen geven de voorkeur aan smartphone of laptop.
De helft van de 75-plussers gebruikte maar één apparaat (een PC, een laptop, een tablet of een smartphone) om te internetten. Onder de 65 tot 75-jarigen was dat een kwart en bij de overige leeftijdsgroepen slechts 7 procent.

Internet vooral gebruikt voor het versturen en ontvangen van e-mails en telebankieren
Internetgebruikers van 75 jaar of ouder zeggen in bijna 9 op de 10 gevallen het internet te gebruiken voor het versturen en ontvangen van e-mails. Rond 70 procent geeft aan het internet in te zetten voor het zoeken van informatie over goederen of diensten en telebankieren. Rond 60 procent doet online aankopen en zoekt naar informatie over gezondheid.

65- tot 75-jarigen lezen krant vaker online
Hoewel deze activiteiten onder 65- tot 75-jarige internetgebruikers ook populair zijn, gebruikt 66 procent van de Nederlanders in deze groep het internet om online kranten en nieuwsberichten te lezen, of om gebruik te maken van social media (36 procent). 75-plussers doen dat minder vaak. 50 procent van hen leest online kranten of nieuwsberichten en 25 procent maakt gebruik van social media.

Ouderen lijken steeds meer op jongeren. Ze volgen de nieuwste trends, gaan nog volop uit, sporten veel en maken veel reizen. De tijd dat ouderen ‘achter de geraniums’ zitten is definitief over. Zo ook met online winkelen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat meer dan 20% van de ouderen al hun kleding online koopt. Meer dan 75% van de ouderen shopt zelfs al online. Dat is bijna net zoveel als onder de jongeren! Dit komt door 2 redenen. Steeds meer ouderen zijn bekend met het internet. En steeds meer ouderen zijn bereid om iets online te kopen. Het wordt steeds eenvoudiger gemaakt door de bestaande webshops.

Online winkelen wordt steeds eenvoudiger

Verschillende online winkels maken het steeds makkelijker om online te shoppen. Zo is de website van online overhemden specialist Overhemden.com geoptimaliseerd voor senioren. De plaatjes zijn allemaal groter gemaakt. Zodat elk overhemd op hoge kwaliteit te bekijken is. De knoppen zijn groter gemaakt. En de tekst is nét iets groter afgebeeld. Zo wordt de oudere gebruiker vanaf het begin een optimale ervaring geboden.

“Grijze groeimotor”

De afgelopen jaren zijn senioren de motor geweest achter consumentenbestedingen op internet. Naast kleding worden ook vakanties, dagjes uit en boodschappen tegenwoordig online gedaan. Dit komt mede doordat bijna iedereen gebruik maakt van internetbankieren tegenwoordig. En natuurlijk omdat kleinkinderen, en ook kinderen al volop gebruik maken van alles dat de digitale wereld te bieden heeft. Toch zijn er onzekerheden. Over bijvoorbeeld het gebrek aan persoonlijk contact, verzendkosten, maar ook vooraf betalen. Marcel van Overhemden.com: “Wij proberen deze barrières we te nemen door in te zetten op echte persoonlijke service. Winkelen bij ons moet aanvoelen alsof je in een echte fysieke winkel bent. Daarom staan wij altijd klaar voor persoonlijk advies. We hebben verschillende webshop keurmerken. Ook helpen de positieve ervaringen van onze huidige klanten.”

Barrières online winkelen weggenomen

Het kopen via internet loopt natuurlijk niet altijd vlekkeloos. Barrières zijn bijvoorbeeld dat het product niet fysiek aan te raken is. Dat de veiligheid niet gegarandeerd is. Of dat het überhaupt niet lukt om online te winkelen. De afgelopen jaren is hard gewerkt om dit weg te nemen. Het aandeel ouderen dat online winkelt is nu 75%. Dat is bijna net zoveel als de rest van de bevolking. Nederland is hiermee één van de koplopers van de wereld.

Nog makkelijker online winkelen?

Het kopen van kleding, bijvoorbeeld overhemden, online is niet zo lastig als veel mensen denken. In plaats van een product passen in de paskamer, is een meetlint voldoende. Meet de omvang van nek, borst en buik. Geef dit door aan de klantenservice of zoek zelf de juiste maat op. En gegarandeerd wordt altijd de juiste maat thuisbezorgd. Dat scheelt weer heen en weer zenden, en het online winkelen wordt echt leuk gemaakt zo.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Overhemden.com. Zij bieden een groot assortiment merk overhemden, zoals Profuomo, Circle of Gentlemen, Eton en Seidensticker.

Of je nou klant bent van Ziggo, KPN, Vodafone Thuis of Online.nl: het is mogelijk dat je niet overal in huis je WiFi-verbinding kunt gebruiken. Dit komt omdat het signaal dan te veel wordt tegenhouden. In dit artikel lees je welke thuissituaties voor een slechte WiFi-verbinding zorgen.

Vier oorzaken voor een slechte WiFi-verbinding

Dikke muren

De kans is groot dat in jouw huis beton en isolatiemateriaal de grootste WiFi-verstoorders zijn. Niet elke modem is namelijk sterk genoeg om het signaal door dikke muren of goede isolatie te zenden. Je merkt dit dan vooral als je modem beneden staat en jij op zolder wil internetten.

Vocht

Ook vocht kan een slechte WiFi-verbinding veroorzaken. Dit komt omdat water het WiFi-signaal absorbeert. Niet alleen het water in je aquarium blokkeert het signaal. Ook vocht in de badkamer en nat wasgoed beïnvloeden de WiFi-verbinding.

Mensen

Omdat jij en ik voor 50 tot 65 procent uit water bestaan, horen wij ook tot het rijtje WiFi-verstoorders. Wees gerust: als je alleen thuis bent, merk je hiervan niet zo veel. Misschien dat de verbinding op een drukke verjaardag wel wat minder goed is.

Spiegels

Glas en spiegels weerkaatsen het WiFi-signaal. Ook dit zijn dus echte WiFi-verstoorders. Heb je op de muur tussen de modem en woonkamer een spiegel opgehangen? Dan is het mogelijk dat je in de woonkamer minder goed internet hebt.

In een paar stappen je WiFi-verbinding verbeteren

Genoeg oorzaken dus voor een slechte WiFi-verbinding. Gelukkig kun je met een paar maatregelen zelf je verbinding verbeteren.Vergeet niet voor en na het verbeteren van je WiFi-verbinding een Speedtest te doen. Alleen dan weet je écht zeker of je internet sneller is.

  • Plaats de modem centraal, zo heeft het signaal meer ruimte om zich te verspreiden. Stop de modem dus niet weg in de meterkast;
  • Plaats de modem op een meter of hoger van de grond. Het signaal wordt namelijk automatisch een beetje naar beneden verzonden;
  • Verander de WiFi-frequentie. Hierdoor wordt het signaal minder verstoord door andere apparaten;
  • Installeer een WiFi-versterker, maar doe dit alleen als de vorige stappen niet werken. Een WiFi-versterker verlengt het signaal van je WiFi-verbinding.

Kom je er niet uit?

De meeste providers hebben monteurs die je helpen een slechte WiFi-verbinding te verbeteren. Zij helpen je de snelheid die je na de postcodecheck uitkoos te halen. Bij KPN komt deze monteur zelfs gratis langs als je een nieuw Alles-in-1 pakket hebt.

Consumentendata leverancier Consumatrix lanceert onder de naam GarantPay een check waarbij webshops klanten kunnen screenen op wanbetaling en tevens wanbetalers kunnen registreren. Het GarantPay register is geregistreerd met een meldingsnummer bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Samenwerkingsverband webshops voor zwarte lijst van wanbetalers van start.
Webshops kunnen gegevens van wanbetalers delen en wanbetalers screenen. Bij andere branches gebeurt dit al geruime tijd, onder andere zorgverzekeraars, banken en telecombedrijven beschikken al langer over dergelijke samenwerkingsverbanden waarbij men informatie uitwisselt over fraudeurs en wanbetalers. Het te starten samenwerkingsverband tussen webshops heeft uiteraard een financieel maar zeker ook een maatschappelijk belang. Het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van goederen of diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen is soms ook zelfbescherming. Bijvoorbeeld mensen die onder curatelen staan kunnen zelf geen bestelling doen maar wel wanneer dit door de bewindvoerder gebeurt. GarantPay wil een registratiesysteem starten van personen en bedrijven die bij minimaal 3 aangesloten webshops een openstaande vordering hebben.

‘Fraude hoort bij de webshop business’
Het verschil tussen wanbetaling en fraude is niet altijd even duidelijk. Maar een ding staat vast “fraude hoort bij de webshop business wordt wel eens gezegd” Maar het is natuurlijk absurd dat veel webshops frauderende klanten moeten accepteren omdat er geenof nauwelijks mogelijkheden zijn om een screening te doen op online fraude. Voor een branche die dit jaar de grens van 18 miljard omzet zal naderen is het verontrustend dat het antwoordt hierop uitblijft.

Schatting over de totale omvang van de fraudes lopen uiteen van honderd tot enkele honderden miljoenen aan fraude per jaar. Een jaar geleden werd Zalando voor €18,5 miljoen slachtoffer van online fraude. Soorten fraudes variëren van misbruik met waardebonnen, niet betalen bij een achteraf betaalmogelijkheid tot producten die geretourneerd worden en waarmee gesjoemeld wordt.

Mijnpolitie.nl
Volgens Luke Liplijn directeur van databedrijf Consumatrix is er niet echt een oplossing op dit moment. “De Politie heeft een poosje geleden de website mijnpolitie.nl gelanceerd zodat kopers online handmatig gecheckt kunnen worden, maar dit blijkt onvoldoende effectief. Handmatig een check doen wanneer je duizenden orders per dag moet verwerken is geen optie en op mijnpolitie.nl is maar een klein percentage van de fraudeurs te vinden. De grootste groep online fraudeurs detecteer je hier niet mee en heeft een geringe pakkans, dit werkt georganiseerde misdaad in de hand.” Aldus Luke Liplijn

Privacy
Consumatrix heeft inmiddels een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De protocollen waarin deze gegevensverwerking is uitgeschreven streeft naar objectieve registratie en houdt o.a. rekening met de bewaartermijnen van persoonsgegevens. Er moet ook een geschillencommissie komen die bij eventuele vragen van betrokkenen hoor en wederhoor kan bieden daarnaast kunnen consumenten gegevens over eigenregistratie(s) opvragen.

Consumenten en zakelijke klanten krijgen vanaf 1 juli 2017 financiële compensatie voor storingen van telefonie, televisie en internet. Met een wetswijziging legt Minister Kamp van Economische Zaken deze verplichting op aan aanbieders van zowel vaste als mobiele telefonie, televisie en internet.

Minister Kamp: “Internet en telefonie zijn onmisbaar in onze maatschappij geworden. Storingen leiden niet alleen tot persoonlijk ongemak, maar hebben ook gevolgen voor onze economie. Het is dus redelijk dat zowel consumenten als zakelijke klanten compensatie krijgen bij lange storingen. We leggen een minimum compensatie wettelijk vast. Maar aanbieders kunnen zich natuurlijk onderscheiden van hun concurrenten door een hogere compensatie uit te betalen aan klanten.”

Compensatie verplicht bij storing langer dan twaalf uur
Compensatie wordt vanaf 1 juli 2017 verplicht bij een telefonie-, televisie- of internetstoring die langer dan twaalf uur duurt. De minimale vergoeding voor elke klant, zowel met een abonnement als met een prepaid contract, bedraagt altijd één euro. Bij een storing tussen 12 en 24 uur heeft een klant recht op ten minste één dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten. Een storing tussen 24 en 48 uur geeft recht op een compensatie van twee dertigste deel van de maandelijkse abonnementskosten enzovoort. Voor prepaid contracten wordt de vergoeding, per 24 uur dat de storing zich voordoet, vastgesteld op €0,50.

De compensatieregeling gaat ook gelden voor de zakelijke klanten van aanbieders. De regeling biedt ruimte voor aanbieders om klanten in plaats van een geldelijke compensatie een andere compensatie aan te bieden, zoals bijvoorbeeld extra data of beltegoed. Hierbij geldt als voorwaarde dat de klant hiermee uitdrukkelijk akkoord gaat.

De volledige wetswijziging is deze week gepubliceerd in de Staatscourant.

Digitaal vaardig zijn staat gelijk aan onafhankelijk zijn. Zo ziet een groot deel van de senioren het. Digitale apparaten maken hun wereld groter en leuker, en geven hen het gevoel met de tijd mee te gaan (65%) en onafhankelijker te zijn (53%). Tevens zorgt het voor meer contact met familie en vrienden (51%). De helft van de senioren zou dan ook niet meer zonder deze apparaten kunnen en willen! Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel in opdracht van SeniorWeb onder ruim 500 65-plussers met weinig tot veel digitale vaardigheden.

Digitaal vaardig zijn is een verrijking
De deelnemende senioren blijken digitaal vaardig. Gemiddeld gebruiken zij drie verschillende digitale apparaten, zoals een laptop, desktop, tablet, smartphone, e-reader of smart-TV. Men gebruikt de digitale apparaten veel voor het onderhouden van sociale contacten, vooral via e-mail (88%), sociale media zoals Facebook (57%), WhatsApp en SMS (50%). Daarnaast biedt digitaal zijn senioren ook belangrijke praktische gemakken, door de mogelijkheid van internetbankieren (83%), online shoppen (42%) of online een reis plannen/openbaar vervoer uitzoeken (35%). Hierdoor is men ook minder aangewezen op anderen. Twee vijfde van de 65-plussers geeft tevens aan ook meer financiële voordelen zoals kortingen en aanbiedingen, te hebben door het gebruik van digitale apparaten.

Veel invloed op het dagelijks leven
Digitaal actief zijn zorgt bij de helft van de ondervraagden voor meer contact met familie, vrienden en kennissen. Tevens blijkt maar liefst 37% hernieuwde contacten met vrienden van vroeger te hebben door het gebruik van internet. Ook op de vraag wat voor invloed het op het dagelijks leven heeft als men geen gebruik meer kan maken van digitale apparaten komt duidelijk naar voren dat dit voor minder contact en meer ongemak zou zorgen. Het zou het leven volgens veel senioren dan ook saaier, moeilijker en duurder maken. Het onderhouden van contacten wordt namelijk een stuk lastiger en prijziger (bellen i.p.v. e-mailen of Skypen), zeker met familie en vrienden in het buitenland. En het zou als erg vervelend worden ervaren wanneer men bijvoorbeeld geen gebruik meer zou kunnen maken van digitale overheidsloketten en internetbankieren. Maar er zijn ook nog altijd senioren die het geen ramp vinden en zich gewoon zouden aanpassen.

Leukere vakantiebeleving
Aangezien het onderzoek in de zomer is uitgevoerd hebben wij ook gevraagd naar de invloed van digitale apparaten op vakanties en uitstapjes. Zes van de tien senioren geven aan dat zij hun digitale apparaten meenemen op vakantie en tijdens uitstapjes. Dit vooral met de reden om contact te onderhouden met het thuisfront (78%). Maar ook om het nieuws te lezen (61%), informatie over bezienswaardigheden op te zoeken (44%) en de weg te vinden/te navigeren (41%). Men geeft aan beter op de hoogte te zijn van leuke uitstapjes en vakanties door het gebruik van digitale apparaten (55%). Het zorgt er daarnaast zelfs voor dat men een leukere vakantie ervaart (27%) of vaker een uitstapje maakt (20%)!

Kortom, uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat, niet voor alle, maar wel voor veel senioren, het gebruik van digitale apparaten het dagelijks leven verrijkt, leuker en makkelijker maakt. Het is dan ook een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven geworden. En zoals een van de deelnemers schrijft: “In deze tijd staat digitale kennis gelijk aan onafhankelijk zijn”. Senioren die graag ook de voordelen van digitaal zijn willen ervaren, maar nog geen of beperkte digitale vaardigheden hebben, kunnen voor ondersteuning terecht bij SeniorWeb.

De technologie van tegenwoordig gaat harder vooruit dan ooit. Elke dag worden er weer nieuwe ontwikkelingen gepubliceerd en de technologie wordt steeds ingewikkelder. Maar ook cibercrime neemt elke dag toe.

Toenemende cibercrime
We weten al een aantal jaar dat de technologie enorm toeneemt. We weten ook al een tijd dat criminelen dit steeds vaker online doen. Zijn we nu beter tegen cibercrime beschermt of moeten we nog een heleboel leren?

Cibercrime komt in alle vormen en maten voor. Fake e-mails waarin ze banken nadoen en vragen naar je bankgegevens en wachtwoorden hacken.

Zijn we goed voorbereid?
Nee, Is het antwoord op deze vraag. We weten wel dat het steeds onveiliger wordt op het internet maar als individuen doen we eigelijk niks om crimineel gedrag voor te blijven. Neem bijvoorbeeld het wachtwoord. Nog steeds gebruiken veel mensen een naam van een familie lid, 1234 of welkom als wachtwoord. En dat terwijl de technologie steeds sneller achter wachtwoorden kan komen.

Een veilig wachtwoord
Op zoek naar een veilig wachtwoord? Maak gebruik van meerdere woorden. Pas in deze woorden speciale tekens toe en gebruik cijfers en hoofdletters. Om er zeker van te zijn dat je wachtwoord goed beveiligd is kun je het best minimaal 6 verschillende woorden gebruiken.

Enkele voorbeelden die moeilijker zijn te kraken, maar makkelijk te onthouden:

  • De zwarte koe geeft witte melk
  • Hallo, mag ik een pond kaas?
  • Mijn huis heeft een oranje deur

Is uw wifi traag of heeft u op de eerste verdieping geen wifi signaal? Onderstaande tips helpen u met het verbeteren van het signaal en snelheid.

  1. Zet het modem op een vrije plaats
    De meest voorkomende fout is het plaatsen van het modem in de meterkast. Op zich een hele logische plek aangezien daar bij de meeste woningen de internetkabel binnenkomt, daarnaast wordt het modem door de monteur van uw internetprovider vaak op deze plek aangesloten. De draadloze signalen worden door de kleine afgesloten ruimte niet goed uitgezonden, plaats het modem daarom op een open plaats bijvoorbeeld de woonkamer. Zet het modem niet naast andere electrische apparaten, die verstoren het wifi signaal ook weer.
  2. Gebruik het minst gebruikte kanaal
    Met een app (Wifi Analyzer voor Android, iPhone heeft geen dergelijke app meer) kunt u scannen welke kanalen de wifi van de buren gebruikt. Wanneer er meerdere apparaten op het zelfde kanaal zitten storen deze elkaar en wordt de verbinding instabiel. Kies dus een vrij kanaal, dit kunt u instellen in uw modem.
  3. Richt de antennes
    Heeft uw modem/router antennes? Richt deze dan de kant op waar uw wifi signaal slecht is.

Wifi bereik vergroten met behulp van externe apparaten

  1. Wifi Range Extender
    Heeft u helemaal geen wifi bereik op een bepaalde plek in uw woning? Dan kan een Range Extender de uitkomst bieden, een range extender pakt het wifi signaal van het modem op en verspreid deze verder. Dit zorgt voor een groter bereik maar heeft als nadeel dat de snelheid verlaagd wordt. Een Range Extender dient dus altijd binnen het Wifi bereik van het modem te staan. Een goede en betaalbare Range Extender is de Asus Wireless-AC750 Range Extender.
  2. Powerline
    Met een Powerline kit kunt u uw internetnetwerk via het stroomnetwerk uitbreiden. Bij een powerline kit krijgt u 2 adapters, Adapter 1 stop u in een vrij stopcontact nabij uw modem en verbindt u door middel van een internetkabel met uw modem. Stop adapter 2 in een stopcontact waar u een wifi verbinding wilt hebben, bijvoorbeeld op zolder of in de schuur, druk op de knop om de Powerline adapters met elkaar te verbinden en klaar is Kees. Een goede en betaalbare Powerline kit is de TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit.
  3. Access Point
    De beste optie om uw wifi bereik te vergroten is een Access Point, dit apparaat moet echter wel aangesloten worden met een internetkabel. Er moet dus een directe kabelverbinding zijn met uw modem. De voordelen van een Access Point zijn dat de snelheid niet afneemt en dat de Access Point niet binnen wifi bereik van het modem hoeft te staan (zoals bij de Range Extender). Ideaal voor boven op zolder bijvoorbeeld. Een goede betaalbare Access Point is de TP-Link TL-WA801ND

Is uw bereik prima, maar uw verbinding traag? Probeer dan uw modem/router in te stellen op de 5GHz band in plaats van de 2.4 GHz band. Niet alle modems/routers ondersteunen 5GHz, maar mocht deze functie beschikbaar zijn dan kan dit de snelheid verbeteren. Het bereik van de 5GHz band is kleiner dan de 2.4GHz, maar de snelheid is daarentegen wel hoger. Verder ondersteunen vooral oudere apparaten geen 5GHz.

De schade door fraude bij internetbankieren is in de eerste helft van 2016 met 82 procent gedaald ten opzichte van de laatste zes maanden van 2015. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer daalde het afgelopen halfjaar ook fors, tot 4,69 miljoen. In 2015 bleef de totale schade nog stabiel, met 17,9 miljoen euro over het hele jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland.
De schade door verloren en gestolen betaalpassen is de eerste helft van 2016 ook gedaald maar voert wel de boventoon.

Phishing en malware op hun retour
De schade door fraude met internetbankieren was de eerste zes maanden van dit jaar met 148.000 euro historisch laag. Het voorgaande halfjaar bedroeg die schade nog 814.000 euro. Ook in meerjarig perspectief is de daling spectaculair. In de eerste helft van 2012 bedroeg de schade bij internetbankieren nog 24,7 miljoen euro.
De fraudeurs weten met malware en gewone phishing nauwelijks nog slachtoffers te maken. Banken kunnen die pogingen tot fraude steeds beter detecteren en hun klanten laten zich steeds minder misleiden. De voorlichtingscampagnes door de Betaalvereniging en de banken en de aandacht in de media voor deze vormen van fraude, werpen hun vruchten af.

Blijf oppassen voor phishing naar betaalpassen!
Ondanks een forse daling van 37 procent ten opzichte van de voorafgaande zes maanden, zorgen gestolen of verloren betaalpassen in de eerste helft van 2016 voor de grootste schadepost in het betalingsverkeer, met 1,62 miljoen euro. Daaronder valt ook de schade door de zogeheten pas-opstuurfraude die begin 2015 de kop opstak. Slachtoffers worden daarbij via e-mail, SMS, social media of telefoon overgehaald om hun betaalpas per post naar een vals adres op te sturen en de bijbehorende pincode op een valse website in te tikken. In januari 2016 hebben de banken en de Betaalvereniging een landelijke campagne gelanceerd om het publiek hiervoor te waarschuwen: “Verstuur nooit uw betaalpas!”.

Samenwerking en delen van kennis zijn sleutel tot succes
De goede onderlinge samenwerking en het delen van kennis en informatie tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutions – Information Sharing and Analysis Center richt die samenwerking zich vooral op de preventie en detectie van cybercriminaliteit. In de Electronic Crimes Task Force werken justitie, politie en banken samen bij het opsporen en vervolgen van cybercriminelen. Andere EU-landen hebben veel belangstelling voor deze Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity.