Rubriek

Onderzoeksuitslagen

Rubriek

Energiebedrijven focussen zich met het klantcontact tegenwoordig veel op online kanalen, zoals het informeren via FAQ’s (veelgestelde vragen), Facebook of WhatsApp. Dat past bij de communicatie van tegenwoordig. Al zijn er nog veel mensen die graag de klantenservice opbellen en gaan voor daadwerkelijk contact. Telefoonboek.nl deed onderzoek naar de telefonische klantenservice van zes grote energieleveranciers. Daarin werd er gekeken naar de vindbaarheid van de telefoonnummers op de site, het gemak van het keuzemenu en de wachttijd in de lijn.

Vindbaarheid telefoonnummer
Het telefoonnummer van energieleverancier E.ON bleek uit het onderzoek het best vindbaar op de eigen site. Op de homepage van de website staat het telefoonnummer al duidelijk in beeld, na iets naar beneden te scrollen is het te zien. Contactgegevens van andere energieleveranciers zijn wat minder snel te zien. Het gaat hierbij om de leveranciers: Eneco, Essent, Nuon, Oxxio en NLE. Bij de eerste drie genoemde leveranciers moet er twee keer worden doorgeklikt om het telefoonnummer te ontdekken. Bij Oxxio gaat het om drie klikken. NLE is het minst klantvriendelijk wat dit betreft, daar is helemaal geen telefoonnummer te vinden. Daar kun je alleen antwoord op je vragen vinden door deze in te vullen in een vraagbalk.

Keuzemenu doorkomen
Geen enkel keuzemenu van de leveranciers is heel erg ingewikkeld of te uitgebreid om door te komen. Essent en Eneco vragen bellers om een klantnummer, maar als ze dit nummer niet bij de hand hebben, is dat ook geen probleem. Ze kunnen namelijk ook zonder klantnummer door het menu heen. Bij Nuon moet de beller een vraag inspreken, om aan te geven waarover wordt gebeld. Als de vraag niet goed doorkomt of onduidelijk is, wordt de beller alsnog gewoon doorverwezen naar het keuzemenu. De menu’s zijn allemaal prima beoordeeld.

Wachttijd lijn
Na het vinden van het telefoonnummer en het doorkomen van een keuzemenu, volgt de wachttijd. Telefoonboek.nl belde voor het onderzoek op vijf verschillende tijdstippen naar de leveranciers. De wachttijd was bij Nuon elke keer het kortst: alle vijf de keren werd er binnen tien seconden opgenomen door een klantenservice-medewerker. En dat was nog niet alles; als de verbinding verbroken was, dan werd een beller zelfs teruggebeld door de telefonist. Bij Essent, Eneco en E.ON was de wachttijd alle keren maximaal twintig seconden. Oxxio laat bellers met een maximum van één minuut het langst wachten. NLE was, na het vinden van een telefoonnummer, helemaal niet te bereiken. Waar het telefoonnummer staat wordt door Telefoonboek.nl niet genoemd.

Meer beoordelingen leveranciers
Niet alleen Telefoonboek.nl geeft beoordelingen aan leveranciers, ook sommige vergelijkingssites reiken eens per jaar een award uit aan de beste leveranciers. Deze worden dan beoordeeld op klantenservice-ervaring en prijs. Zo ontving Oxxio begin dit jaar de Gouden Energie Award van vergelijkingssite Pricewise. De leverancier moest het vooral hebben van de lage prijs, want op klanttevredenheid scoorde de leverancier niet het hoogst. Dat was Greenchoice, met een 8,6. Deze groene energieleverancier kreeg dan ook de tweede prijs. Daarna waren klanten het meest tevreden over de klantbehandeling van NLE, wat tegenstrijdig is als we kijken naar de resultaten van het vindbaarheid-onderzoek van Telefoonboek.nl. Op Pricewise.nl krijgen klanten bij het energie vergelijken een klantbeoordeling te zien per leverancier, die tot stand komt door beoordelingen op klantenservice, duurzaamheid (groen), overstap, prijs en kwaliteit, informatievoorziening, aanbeveling en facturatie. Is het tijd voor een nieuwe energieleverancier, dan is het handig om hier op te letten.

Wij zijn benieuwd naar uw visie op de politiek. Welke politieke partij heeft momenteel uw voorkeur en waar zou u het geld aan uit geven als u het voor het zeggen had? Bent u 50-plus en heeft u een paar minuten tijd om een korte vragenlijst in te vullen? Dan zijn wij op zoek naar u!

Klik hier om het onderzoek over politiek in te vullen

Als u de enquête volledig invult maakt u kans op 1 van de 5 Enjoy.nl cadeaubonnen van €50,-, deze kunt u gebruiken voor een leuk dagje uit of weekendje weg.

Vijftigplusonderzoek.nl panel
Wilt u net als 6772 plussers één van onze panelleden worden? Meld u dan gratis aan voor het Vijftigplusonderzoek.nl panel.
Bij ieder onderzoek die u invult maakt u opnieuw kans op mooie prijzen.

Nederlanders en hygiëne, hoe staat het daarmee? SmartStudentDeals.nl ondervroeg in samenwerking met NovioResearch 1000 Nederlanders over hun hygiëne op het gebied van kleding. Wat blijkt? Lang niet alle Nederlanders stappen ’s ochtends fris de deur uit.

1 op 5 mannen draagt hele week dezelfde outfit
Frisse kleding is een belangrijk onderdeel van je hygiëne. Toch blijkt lang niet iedereen dagelijks een schone outfit aan te trekken. Zo trekt de helft van de Nederlanders om de dag een schone broek of rok aan. 1 op de 3 vrouwen geeft aan wel elke dag van kleding te wisselen. De vraag is natuurlijk of dit vanuit hygiënisch of modieus oogpunt is. Feit is dat dames vaker van kleding wisselen dan de heren. Zo wisselt slechts 1 op de 10 vrouwen wekelijks van outfit, tegenover 1 op de 5 mannen. Dit sluit aan bij het eerdere nieuws dat 1 op de 3 mannen nooit de was doet. Het lijkt makkelijk: draag iedere dag een schoon T-shirtje of investeer in wat extra lange shirtjes die in je broek blijven zitten.

Bijna 1 op 3 mannen loopt rond op vieze sokken
Bij de sokken zien we een wisselend beeld. Driekwart van de Nederlanders trekt dagelijks een fris setje sokken aan. Dat betekent dat een kwart van ons twee of meerdere dagen op dezelfde sokken rondloopt. Vooral onder 50-plussers blijkt ‘recycling’ veel voor te komen. Zo geeft bijna 1 op de 10 senioren aan dat zij slechts wekelijks schone sokken aantrekken. Vanuit hygiënisch oogpunt is het echter raadzaam om dagelijks schone sokken aan te trekken om zweetvoeten te voorkomen. Zo blijkt maar liefst 60% van de Nederlanders zweetvoeten te hebben.

Het vooroordeel dat mannen qua sokken minder waarde aan hygiëne hechten dan de dames blijkt ongegrond. Zo trekt 72% van de heren en 78% van de dames dagelijks een fris setje sokken aan. Opvallend is dat bijna 1 op de 10 mannelijke studenten meerdere malen per dag van sokken wisselt. Ook het vooroordeel dat juist deze groep hygiëne niet al te serieus neemt kan dus de prullenbak in.

Blog onderzoek
Alle resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden op het blog van SmartStudentDeals.nl. Het onderzoek in de vorm van een online enquête is gehouden onder 1000 respondenten in verschillende leeftijdscategorieën.

Op 15 september is er een onderzoek gestart naar aanleiding van de wetswijziging orgaandonatie. Hieronder vindt u de uitslag van dit onderzoek.

Op de vraag ‘Bent u donor?’ antwoordde 40% Ja en 48% Nee, 12% gaf geen antwoord.
Op de vraag ‘Waarom bent u donor?’ antwoordde 37% ‘Ik wil levens redden’, van de open antwoorden kwam vaak de opmerking ‘Omdat ik zelf ook geholpen zou willen worden indien nodig‘ voor.

De grootste reden waarom men geen donor is omdat ‘Er nog te veel onduidelijkheid is over wat er na het overlijden met je lichaam gebeurt’, daarnaast zegt 11% dat ze zich wel willen registreren als orgaandonor maar dat nog niet gedaan hebben. Ook is men bang dat men nog niet dood is wanneer er in hun lichaam gesneden wordt.

Als antwoord op de vraag ‘Wat vindt u van de nieuwe wetswijziging?’ wordt positief gereageerd, 70% vindt het een goed idee. De meeste mensen die het een slecht idee vinden geven aan dat ze zelf willen beslissen en dat de staat daar geen zeggenschap over hoort te hebben.

Conclusie: Een kleine meerderheid vindt de nieuwe donorwet een goed idee. Verder bestaat er veel onduidelijkheid over wat er precies met het lichaam gebeurt na overlijden. Een groot misverstand is dat veel mensen denken dat ze geen zeggenschap meer hebben over hun eigen lichaam terwijl je natuurlijk zelf kunt aangeven geen donor te willen zijn.

Ans Kelder heeft door het invullen van het onderzoek de Louis Widmer gezichtscrème gewonnen.
Wilt u ook uw mening geven en kans maken op leuke prijzen? Meld u dan nu aan op www.vijftigplusonderzoek.nl.

Afgelopen week kon u de enquête over Instagram invullen en kans maken op één van de vier Catier Paris travel kits. 

Wij waren erg benieuwd naar de populariteit van Instagram onder de senioren. Met onze eerste vraag: Kent u Instagram? Werd al een hoop duidelijk. Slechts 60% van u kent Instagram! Van die 60% heeft een kleine 25% ook echt een Instagram-profiel. Natuurfoto’s en foto’s met familie en vrienden zijn het populairst om te plaatsen.

Als laatste vroegen wij u of het u leuk leek om kiekjes van vijftigplus.nl op Instagram en Facebook te zien, maar 32% leek dit een goed idee. Nou voor ons is het duidelijk, wij blijven lekker bloggen!

Karin Schipper, Joke Schoonbeek, Carla Berendse en Ella de Berg hebben door het invullen van dit onderzoek een heerlijk Catier Paris travel kit gewonnen! Wilt u ook uw mening geven en kans maken op leuke prijzen? Meld u dan nu aan op www.seniorenonderzoek.nl.

Afgelopen week kon u ons onder andere vertellen wat u allemaal meeneemt op vakantie, wat u koopt op vakantie en wat u vaak vergeet om in te pakken.

Ten eerste vroegen wij ons af of u wel eens op vakantie gaat naar de zon. Meer dan 75% van u gaf aan op vakantie naar de zon te gaan. Redenen waarom sommige mensen niet op zon-vakantie gaan, zijn dat het te warm is, men te oud is, men graag liever van de natuur geniet, het te duur is of men liever gewoon in Nederland blijft.

Gemiddeld pakt u een halve tot 2 dagen van te voren de koffer in die wel 15 tot 20kg weegt! En wat blijkt? Het merendeel van u vergeet niets in te pakken! Er kan dus geconcludeerd worden dat wij Nederlanders goed geplant op een zon-vakantie gaan. Toch worden een taalboekje, nagelschaartje en een pet of hoed wel het meest vergeten.

Dit zijn de top 10 artikelen om mee te nemen:

  1. Paspoort/ID
  2. Kleding
  3. Badkleding
  4. Opladers
  5. Zonnebril
  6. Verzorgingsartikelen
  7. Zorgpas
  8. Zonnebrandcrème
  9. Slippers
  10. Medicijnen

Als laatste zijn souvenirs de populairste producten om op vakantie te kopen. Gemiddeld koopt 50% wel eens een souvenir op vakantie.

Toos van Haperen heeft met dit onderzoek een heerlijk Bio-Oil pakket gewonnen! Wilt u ook uw mening geven en kans maken op leuke prijzen? Meld u dan nu aan op www.seniorenonderzoek.nl.

De kans dat u een bril draagt is groot! In de afgelopen 2 weken kon u uw mening en ervaring over ogen achterlaten  in ons panel. Wij van Senioren.nl zijn namelijk erg benieuwd hoe het zit met jullie ogen. Wie van u ziet er nog goed, wie draagt er lenzen of een bril en laat u uw ogen wel eens meten. En als u dan een bril draagt, hecht u dan veel waarde aan het merk van de bril, heeft het personeel van de winkel invloed op uw brilkeuze en in hoeverre speelt de prijs van de bril een rol?

Bijna 85% van u gaf aan een (optische) bril te dragen. Verder geeft slechts 10% aan lenzen te dragen. Voor brillen- en lenzendragers is het belangrijk dat zij regelmatig hun ogen laten meten. Veel ogen gaan in de jaren namelijk achteruit, waardoor een andere sterkte nodig is. Dus wij waren benieuwd, hoe vaak laat u uw ogen testen. Jullie gaven het volgende aan:

  • Nooit: 6%
  • Elk half jaar: 6%
  • Elk jaar: 28%
  • Elke 2 jaar: 44%
  • Eens in de 5 jaar: 12%
  • Minder dan eens in de 5 jaar: 4%

Hecht u waarde aan grote merken?
Brillen zijn er in allerlei verschillende merken en prijsklassen. Maar bepaalt het merk of u een bril wel of niet draagt? De meesten van jullie gaven aan weinig tot geen waarde te hechten aan het merk van de bril. U vindt het belangrijk dat een bril fijn zit en goed past bij uw hoofd en de rest van uw uitstraling. Doordat u weinig waarde hecht aan het merk heeft u in de winkel een ruime keuze. Slechts 1,8% van u gaf aan veel waarde te hechten aan grote merken. En een lage prijs dan? Ook hier gaven jullie aan weinig waarde aan te hechten. Bijna 80% van u vindt een lage prijs gemiddeld tot niet belangrijk. Het personeel van de opticien? Ja, 50% van u geeft aan dat zij gemiddeld tot veel invloed hebben op de keuze van uw montuur.

Tot slot vroegen wij ons af hoe lang u een bril gemiddeld behoudt. Benieuwd, bekijk de uitslagen hieronder:

  • Een half jaar: 0.26%
  • 1 jaar: 3.91%
  • 2 jaar: 29.69%
  • 3 jaar: 27.34%
  • 4 jaar: 10.68%
  • 5 jaar of langer: 12.24%

Wilt u in de toekomst ook mee doen aan ons onderzoek en kans maken op leuke prijzen? Meld u dan nu nog aan op www.seniorenonderzoek.nl.

Hallo allemaal, afgelopen week hebben we weer een klein onderzoekje uitgezet. Ditmaal met als onderwerp huisdieren. Maar wat vinden we eigenlijk van huisdieren? Bent u allen ook zo nieuwsgierig naar de uitslag van het onderzoek? 

Graag dank ik de deelnemers/sters wie dit onderzoek mede mogelijk hebben gemaakt. Er zijn ook dit keer weer vele respondenten. Bent u de volgende?

Wat vinden we eigenlijk van huisdieren
Uit onderzoek is gebleken dat u allen in het algemeen erg positief denkt over huisdieren, ruim 50% vindt huisdieren leuk en zelfs 40% vindt huisdieren geweldig. Daarnaast ziet 26% het als afleiding.

Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat ruim 55% van u altijd al huisdieren heeft gehad en dat bijna 30% in het verleden huidieren heeft gehad. Momenteel geeft 60% van u aan momenteel huisdieren te hebben. 16% heeft helaas geen tijd voor huisdieren en een enkeling vindt ze te duur.

Soort huisdier
Maar welke soorten huisdieren vallen nu in de smaak? Reptielen, insecten, volges, vissen, honden, katten of knaagdieren? Misschien wel klein vee?

Even een overzicht:

  1. Honden
  2. Katten
  3. Vissen
  4. Vogels
  5. Knaagdieren

De reden
Waarom hebben we eigenlijk een huisdier? Geen idee eigenlijk, bij ons thuis is het net een kinderboerderij. Vogels, geitjes, honden en zelfs kippen kunt u bij ons thuis terug vinden. 

  1. Gewoon, zomaar we vinden huisdieren gewoon erg leuk!
  2. We zijn altijd opgegroeid met huisdieren en we kunnen niet meer zonder..
  3. Het helpt ons tegen de eenzaamheid, we voelen ons met huisdieren minder eenzaam.

Extraś kopen
Wat kopen we naast de basismiddelen als voer en onderdak eigenlijk nog meer voor onze huisdieren? Er is namelijk van alles te koop u kunt het zo gek niet bedenken.. Op 1 staan de snoepjes en het lekkers gevolgd door de speeltjes en op de derde plek staan de knuffels en kussens. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan het kopen van verzorgingsproducten.

Wilt u in de toekomst ook mee doen aan ons onderzoek en kans maken op leuke prijzen? Meld u dan nu nog aan op vijftigplusonderzoek.nl!

Tot snel!

Goed nieuws! Ruim 60% van u heeft geen gehoorproblemen, zo blijkt uit het onderzoek die velen van jullie afgelopen week ingevuld hebben. Iedere week stellen wij onze panelleden enkele vragen over een bepaald onderwerp. Afgelopen week waren wij erg benieuwd hoe het met uw gehoor is. 

Hoeveel mensen hebben tegenwoordig last van hun gehoor, laat u uw gehoor wel eens testen, gebruikt u wel gehoorbescherming bij harde geluiden en draagt u een gehoorapparaat? En zijn er mensen die last hebben van tinnitus?

Een opvallend resultaat is, is dat ruim 78% onze lezers geen gehoorbescherming gebruiken als zij bloot worden gesteld aan harde geluiden terwijl ‘slechts’ 39,6% last heeft van gehoorproblemen.

Gehoor testen
Om vast te stellen of jullie gehoorproblemen hebben laat 9,9% zijn of haar gehoor regelmatig testen, 8.1% laat het gehoor jaarlijks testen, 36% laat het gehoor af en toe testen en de overige 46% laat zijn of haar gehoor nooit testen.

Tinnitus
Heeft u ook wel eens last van fluit, brom, suis, piep of ander geluid in uw oor/oren? Het horen van deze geluiden is erg vervelend en helaas heeft ruim 21% van u hier last van. Deze geluiden heten Tinnitus of in de volksmond ook wel oorsuizen.

Tot slot, 13% van u heeft aangegeven een gehoorapparaat te dragen. Dat betekend dat meer dan de helft van de mensen die aangeeft gehoorproblemen te hebben geen gehoorapparaat draagt.

Wilt u in de toekomst ook mee doen aan ons onderzoek en kans maken op leuke prijzen? Meld u dan nu nog aan op www.vijftigplusonderzoek.nl!

Onlangs hebben weer veel plussers meegedaan aan ons panelonderzoek naar nieuwsbrieven en onderzoekspanels. Mijn dank gaat uit naar al deze respondenten!

Uit al deze respondenten zijn er 25 respondenten uitgeloot als winnaar van de Enjoy Cadeaubon ter waarde van €10,-!

Er zijn veel tips binnen gekomen, bruikbare en minder bruikbare. Wij als Vijftigplus.nl en Senioren.nl gaan onze uiterste best doen om uw tips te gebruiken om onze platformen met daarbij de nieuwsbrieven en het onderzoekspanel te verbeteren.

Even een kort overzicht van de meest opvallende uitkomsten.

Bijna 80% van de respondenten is vrouw. De grootste leeftijdscategorie is 56 – 60 jaar, maar daarnaast is gebleken dat ook vijftigminners en zelfs ouderen tot 90 jaar mee doen in ons onderzoekspanel. Bent u ons volgende lid? U ziet u bent nooit je jong of te oud om mee te doen aan ons onderzoekspanel.

De meest voorkomende vrijetijdsbestedingen zijn reizen en dagjes weg ook lezen en puzzelen zijn erg populair. Daarnaast wordt er veel gefietst en gewandeld. Maar ook vrijwilligerswerk blijkt een belangrijke vrijetijdsbesteding te zijn.

De meest interessante onderwerpen zijn nieuws, gezondheid, huis en tuin en trends en ontwikkelingen.

Nieuwsbrieven worden in het algemeen zeer interessant, leuk maar ook als informatief beschouwd, het leukste aan nieuwsbrieven zijn voornamelijk de weetjes en de aanbiedingen.
Daarentegen worden advertenties als minst leuk beschouwd.

Het cijfer dat onze nieuwsbrieven krijgt van de respondenten is een 7,5. Dus bent u nog niet aangemeld, meld u dan snel aan en check zelf waarom de nieuwsbrief zo hoog scoort!

Naast de nieuwsbrieven worden onderzoekspanels in het algemeen als leuk en interessant beschouwd, daarnaast zijn ze ook leuk als tijdverdrijf. Het meest leuke is dat er een vrijheid is van meningsuiting en dan er iemand mee geholpen kan worden. Daarnaast wordt het als erg prettig ervaren indien er iets gewonnen kan worden. Het meest onaangenaam is een te lange vraagstelling die als vaag beschouwd wordt.

Opvallend is dat ruim 20% van de respondenten voor het eerst mee doen aan ons onderzoekspanel. Bent u de volgende die ook voor de eerste keer mee doet?
Want ook ons onderzoekspanel, Vijftigplusonderzoek en Seniorenonderzoek wordt erkend met het cijfer 7!

De winnaars hebben per mail bericht ontvangen!

Wilt u ook meedoen met het onderzoekspanel en kans maken op mooie prijzen? Meldt u dan aan via www.seniorenonderzoek.nl