Menu
Verzekeringen

Meer dodelijke slachtoffers

Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal oudere verkeersslachtoffers de afgelopen jaren is toegenomen; van de 621 mensen die in 2015 overleden in het verkeer was meer dan de helft 55 jaar en ouder. De grootste groep slachtoffers is te vinden in de categorie 80 jaar en ouder. Dit is opmerkelijk te noemen, aangezien in 2010 de meeste verkeersdoden nog in de categorie 20-30 jaar vielen.

Oudere mannen
De meeste slachtoffers zijn mannen. Dat geldt voor alle leeftijden. De meeste ongelukken gebeuren weliswaar met automobilisten, maar er waren in 2015 ook 41 dodelijke ongelukken met een scootmobiel. Hiervan waren er 36 mannelijke slachtoffers.

Ook letselschade neemt toe
Ouderen hebben een hoger overlijdensrisico bij verkeersongelukken door hun fysieke kwetsbaarheid, maar ook het aantal gevallen van letselschade door verkeersongelukken is gestegen onder de 55 plussers.
Bij ouderen is de impact van letselschade vaak groter dan bij jongeren; het herstel duurt langer, er is vaak langdurige hulp en zorg nodig en bij blijvende problemen verandert het leven van de oudere na een verkeersongeluk vaak ingrijpend. Aanpassen aan de nieuwe situatie is moeilijker.

Pas op met linksaf slaan
Een deel van de stijging kan verklaard worden door de algemene stijging van het aantal mensen in de maatschappij die ouder zijn 55 jaar. Maar daarmee kan niet de alles verklaard worden. Uit onderzoek door het SWOV is gebleken dat functiestoornissen, zoals minder goed zicht, ertoe kunnen leiden dat ouderen vaker betrokken zijn bij bepaalde typen ongevallen. Een ongevalstype, waarbij de oudere automobilist vaak is betrokken, is het links afslaan op een kruispunt.

Oplossingen
Er van uitgaande dat een deel van de stijging van het aantal verkeersongevallen met ouderen veroorzaakt wordt door functiestoornissen, die met de leeftijd te maken hebben, worden oplossingen gezocht in verbetering van de infrastructuur van het verkeer, technische aanpassingen van auto’s en extra beschermingsmaatregelen, zoals een uitgebreider airbagsysteem (SIPS).
Daarnaast blijven voorlichting, educatie en regelmatige keuring noodzakelijk.