Rubriek

Musea

Rubriek

Op 30 mei 2019 is het 400 jaar geleden dat toenmalig gouverneur-generaal Jan Pieterszn Coen Batavia stichtte , het huidige Jakarta. Voor het Westfries Museum in Hoorn was dat twee jaar geleden aanleiding om te starten met de ontwikkeling van een heel nieuw virtual reality programma waarbij het Batavia van 400 jaar geleden met de allernieuwste virtual reality techniek  spectaculair tot leven komt. 

Basis daarvoor is de oudst geschilderde kaart van Batavia uit 1627. Deze immens grote kaart van de Delftse landmeter Frans Floris van Berckenrode werd honderd jaar geleden bij toeval ontdekt en hangt in het Westfries Museum. In samenwerking met  de Company Of Visuals en historica en Indonesië-kenner Bea Brommer leidde dat tot Batavia 1627 Virtual Reality. Op 28 mei opende bestseller auteur Simone van der Vlugt het nieuwe programma officieel. Zij schreef in 2018 het boek  Het Schaduwspel over het huwelijk van Coen en zijn vrouw Eva Ment en hun verblijf in Batavia. In de speciale VR-zaal in het museum kunnen 30 mensen tegelijk naar Batavia 1627 VR kijken.

In 1918 ontdekte een medewerker op de zolder van het 17e -eeuwse Statenlogement in Hoorn een stoffig pakket, opgevouwen als een oude krant. Bij opening bleek het een zwaar beschadigde kaart te zijn van de stad Batavia in 1627. Het Rijksmuseum zorgde ervoor dat de kaart een nieuw doek kreeg en dat de kaart werd schoongemaakt. Sinds 1919 hangt deze bijzondere kaart in het Westfries Museum. Het is de oudst bekende geschilderde landkaart van de stad. Omdat het in 2019 jaar 400 jaar geleden is dat Batavia werd gesticht, brengt het museum de kaart op 30 mei sensationeel tot leven.

Handelscentrum voor Azië

Batavia was het geesteskind van de in Hoorn geboren gouverneur generaal Jan Pietersz Coen. Hij vond dat de VOC in Azië een ontmoetingspunt nodig had, een centraal punt waar de hele handel uit Azië samen kon komen. Coen liet zijn oog vallen op de Javaanse havenstad Jacatra. Dat was zeer tegen de zin van de plaatselijke vorst van Mataram. Die sloot een verbond met de Engelse concurrent van de VOC om dit te voorkomen. Er volgde een gewapend conflict, dat in 1619 door Coen werd gewonnen. Op 30 mei 1619 stichtte hij op de puinhopen van Jacatra zijn zo vurig gewenste handelscentrum. Coen wilde het als eerbetoon aan zijn geboortestad Nieuw Hoorn noemen. De VOC directie, de Heeren XVII, stak daar een stokje voor.

Smeltkroes

In 1627 liet toenmalig gouverneur generaal Pieter de Carpentier de stad Batavia, toen net acht jaar oud, vastleggen door de Delftse landmeter Frans Floris van Berckenrode. Er kwam een immens grote geschilderde kaart van de stad, bestemd voor de VOC-directie in Holland. Die er in Amsterdam, in het Oost-Indisch Huis graag mee pronkte. Bijvoorbeeld toen koningin Catharina de Medici er op bezoek kwam.

Hollandse grachten

De kaart laat heel mooi het Kasteel van Batavia zien. Dit fort met zijn vier bastions langs de rivier de Ciliwung moest de haven en de ommuurde stad ten zuiden ervan beschermen. In het Kasteel bevonden zich de bestuursgebouwen, pakhuizen, werkplaatsen en woonhuizen van het personeel van de VOC.

De stad telde in 1627 achtduizend inwoners.

Opvallend zijn het schaakbordachtige stratenpatroon en de Hollands aandoende grachten. Maar Hollands was Batavia zeker niet!. De bevolking bestond voor het grootste deel uit Aziatische handelaren en slaafgemaakten, afkomstig uit China, India en de Indische Archipel. Batavia was een smeltkroes van culturen en daarmee ook van bouwstijlen.

Metropool

Een smeltkroes is Batavia altijd gebleven. Aan het eind van de 17e -eeuw was het handelscentrum uitgegroeid tot een multiculturele stad van 70.000 inwoners. Ze was het succesvolle middelpunt van de Hollandse en Chinese internationale handel. Europeanen vormden nog geen 10 procent van de bevolking. Tegenwoordig heet de stad Jakarta en is ze een bruisende metropool met bijna twee keer zoveel inwoners als heel Nederland.

Link met de actualiteit

Directeur Ad Geerdink nam twee jaar geleden het initiatief voor Batavia 1627 VR. ‘Als museum proberen we relevant te zijn en steeds de link te leggen tussen heden en verleden. Dat Batavia/Jakarta na 400 jaar nu zijn status als bestuurscentrum en hoofdstad van Indonesië dreigt te verliezen door het besluit om de hoofdstad naar een ander eiland te verplaatsen, maakt 400 jaar Batavia extra actueel. Dat ons museum de oudst bekende geschilderde landkaart van Batavia heeft was natuurlijk de belangrijkste reden voor dit bijzondere project. ‘

Geïnspireerd door boek Simone van der Vlugt

Voor ontwikkelaar Rob Tuytel van de Company Of Visuals, was dit een project waar hij al zijn liefde voor het vak en het ambacht in kwijt kon. ‘De inhoudelijke informatie kwam van historica en Indonesië-kenner Bea Brommer en Ad Geerdink. Het boek Het Schaduwspel van Simone van der Vlugt heeft me heel veel inspiratie gegeven en heeft me geholpen om het voor mezelf visueel te maken.’

Welkom in de Gouden Eeuw

Het Westfries Museum in Hoorn is een museum van de Gouden Eeuw. Het is gevestigd in het monumentale Statencollege uit 1632. De collectie en het gebouw vertellen samen het verhaal van de Gouden Eeuw, met speciale aandacht voor de VOC. Het museum wil heden en verleden met elkaar verbinden en bezoekers verrassen. Naast de vaste collectie presenteert het museum drie keer per jaar een tijdelijke tentoonstelling. In 2019 staat het tentoonstellingsprogramma in het teken van 400 jaar Batavia.

Batavia 1627 VR duurt circa 30 minuten en is voor bezoekers van het museum gratis. Het is wel aan te raden van tevoren een stoel te reserveren vanwege de te verwachten grote belangstelling.

Foto: WFM

Op donderdag 30 maart is de nieuwe locatie Airborne at the Bridge aan de Rijnkade 150 in Arnhem officieel geopend. Airborne at the Bridge vertelt over de hevige gevechten die in september 1944 bij de Rijnbrug in Arnhem plaatsvonden. De Britse veteranen David Whiteman, Geoff Roberts en Arthur Letchford waren speciaal aanwezig in Arnhem om de opening bij te wonen. Letchford vocht tijdens de Slag om Arnhem bij de brug. Brigadegeneraal Kees Matthijssen, commandant 11 Luchtmobiele Brigade, opende de nieuwe locatie. Vanaf vandaag is Airborne at the Bridge gratis toegankelijk voor publiek.

Drie perspectieven
Met fenomenaal uitzicht op de wereldberoemde John Frostbrug vertelt Airborne at the Bridge over de hevige gevechten bij de brug. Sarah Thurlings-Heijse, directeur van het Airborne Museum: ”Airborne at the Bridge vertelt de verhalen van drie mannen die tijdens de gevechten bij de brug
omkwamen. John Grayburn, de Britse paratrooper is postuum onderscheiden met het Britse Victoria Cross voor zijn pogingen om de Rijnbrug koste wat kost bezet te houden en te verdedigen tegen de Duitsers. Jacob Groenewoud, de Nederlandse Engelandvaarder, werd postuum onderscheiden met de Militaire Willemsorde voor zijn acties binnen het Jedburgh-team. Dit team had als opdracht het Nederlandse verzet te mobiliseren tijdens Operatie Market garden. De Duitse SS-er Viktor Gräbner werd onderscheiden met het Duitse Ridderkruis van het IJzeren kruis.”

Vrijheid en herdenken
Gerrie Elfrink, wethouder van Cultuur en Erfgoed in gemeente Arnhem: “Met de komst van Airborne at the Bridge krijgt Arnhem een plek waar bezoekers op aansprekende wijze alles te weten komen over de dramatische gebeurtenissen bij de brug in september 1944. Deze plek staat voor vrijheid en het herdenken van iedereen die zich voor onze vrijheid heeft ingezet. Airborne at the Bridge doet recht aan de nog steeds groeiende belangstelling voor de Slag om Arnhem. De stad kan haar bezoekers hier op een waardige manier ontvangen.” Brigadegeneraal Matthijssen benadrukte in zijn speech dat het belangrijk is om deze verhalen te blijven vertellen: “Leven in vrede en vrijheid is geen vanzelfsprekendheid. Daar hebben mensen zwaar voor gevochten. Mensen die bereid waren om hun land te dienen en om te vechten voor de vrijheid van anderen.”

Ontvangstplek rijker
Met Airborne at the Bridge is de stad Arnhem een nieuwe ontvangstplek rijker. Arnhem kan belangstellenden uit binnen- en buitenland op een waardige manier ontvangen en op een aantrekkelijke manier van informatie voorzien. De gastvrouwen en -heren geven bezoekers graag informatie over Operatie Market Garden en andere locaties over dit thema. Ook is er een VVV-informatiezuil met actuele informatie over wat er te doen is in de stad en de regio. De locatie ligt aan de Liberation Route Europe, de internationale herdenkingsroute die bijzondere plekken uit de Tweede Wereldoorlog met elkaar verbindt.

Museale dependance Airborne Museum
Airborne at the Bridge is een museale dependance van Airborne Museum ‘Hartenstein’. Het is in nauwe samenwerking tussen de gemeente Arnhem en het museum tot stand gekomen, dankzij financiële bijdragen van het vfonds (het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg) en de Provincie Gelderland.

Meer informatie is te vinden op: www.airborneatthebridge.nl

Museum Paleis Het Loo heeft de officiële status van ‘botanische tuin’ verkregen, een beloning voor decennia lang vakmanschap. Paleis Het Loo beheert een aantal bijzondere plantencollecties, waarvoor al in de 17e eeuw de basis werd gelegd door de eerste bewoners van het paleis, Koning-Stadhouder Willem III en Koningin Mary Stuart. Hiertoe behoren onder meer de Citrus collectie met sinaasappelbomen van meer dan 300 jaar oud, historische fruitrassen en oranjerieplanten.

Op 23 mei start het tuinseizoen op Paleis Het Loo en zijn de kuipplanten en de Delfts blauwe tuinvazen weer te zien. De 45 vazen, vorig jaar vervaardigd naar 17e-eeuws voorbeeld, zijn gevuld met exotische planten en vormen echte blikvangers in de barokke paleistuinen. In het tuinseizoen worden ook de tuintours en botanische tours weer aangeboden. Meer informatie: paleishetloo.nl/lente

De presentatie ‘Blauw & Bont, Delfts blauw in de paleistuinen’ illustreert met filmbeelden het ingenieuze productieproces van de vazen. Ook wordt het verhaal verteld over de liefde van Koningin Mary voor Delfts blauw en de tuinen. ‘Blauw & Bont’ is te zien in de Oostvleugel van het paleis (geopend 13:00–17:00 uur).

Van 15 oktober tot en met 2 april 2017 is in Museum Rijswijk de tentoonstelling CROWNED! Dressed to Impress te zien.

De tentoonstelling CROWNED! Dress to Impress toont vele tientallen kronen, tiara’s en andere hoofdbedekkingen uit openbare en particuliere collecties in Nederland. Ze zijn bedoeld voor speciale gelegenheden en komen uit alle windstreken. Het dragen van kronen is niet alleen meer voorbehouden aan vorsten en religieuze leiders. Een kroon geeft status en kracht en is daarom wereldwijd een geliefde versiering. CROWNED neemt de bezoeker mee in de bijzondere wereld van kronen.

Het dragen van kronen als teken van waardigheid en macht gaat terug tot in de oudheid. Hoofdbanden en soortgelijke hoofdversieringen ontwikkelden zich in de loop der eeuwen tot de kroon die we allemaal denken te kennen. DE tentoonstelling CROWNED laat zien dat ons beeld van een kroon maar gedeeltelijk correct is.
Het dragen van kronen komt voor in alle culturen. Behalve kronen en aanverwante hoofdversieringen uit West-Europa zijn er ook talloze voorbeelden te zie uit Afrika en Azië. Kronen zijn altijd gemaakt van kostbare materialen zoals goud en edelstenen, zo denk menigeen. Maar ze kunnen ook gemaakt zijn van textiel, van organische materialen en versierd met bont, veren, schelpen of zelfs tanden. In niet-westerse culturen gelden juist deze materialen als zeldzaam en kostbaar en worden ze daarom verwerkt in kronen.

De meeste kronen uit de West-Europese koninkrijken mogen het land niet uit; ze zijn te zeer verbonden met de monarchie. Een aantal prachtige kopieën biedt uitkomst, zoals die van de imposante St Edwardskroon uit Engeland die nog altijd voor de kroningen wordt gebruikt.

Buitengewoon bijzonder is dat op de tentoonstelling de kroon van Willem I uit 1815 is te zien. Deze kroon is alleen gebruikt voor de inhuldiging van de koning is 1815 en daarna niet meer. Zijn opvolger, koning Willem II liet in 1840 een nieuwe kroon maken die sindsdien bij de inhuldigingen in Nederland wordt gebruikt. De kroon van Willem I maakt deel uit van de Koninklijke Verzamelingen en wordt vrijwel nooit in het openbaar getoond.

Naast ‘koninklijke’ kronen zijn op de tentoonstelling ook kronen te zien die gebruikt worden binnen enkele grote wereldreligies. De hoofdtooi van Boeddhistische monniken, kronen uit Hindoeïstische tempels, tot en met een zeer imposante ‘olifantskroon’.

De kroon is echter ons dagelijks leven binnengekomen. Er bestaan nog altijd talloze huwelijkskronen. In toneel en dansvoorstellingen komen regelmatig kronen voor. En wat te denken van de oranje opblaaskroon? Al deze kronen, en meer, zijn op de tentoonstelling aanwezig.

De tentoonstelling CROWNED! Dress to Impress is een simultaantentoonstelling met het Nederlands Zilvermuseum in Schoonhoven. Deze tentoonstelling, CROWNED! Royal Designs, gaat over het ontwerpen en vervaardigen van kronen, door de eeuwen en door alle culturen heen.

Openingstijden: dinsdag tot en met zondag 11-17 uur
www.museumrijswijk.nl
www.zilvermuseum.nl

In het weekend van 15 en 16 oktober vindt het Boeddha Weekend plaats. Het Tropenmuseum staat daarmee geheel in het teken van het boeddhisme. Bezoekers kunnen zich laten inspireren door deel te nemen aan vele activiteiten waaronder rondleidingen, workshops en lezingen.

Programma
Bezoekers kunnen meedoen aan een workshop Kum Nye (yoga) en aan een lezing over de acht Tibetaanse symbolen van geluk. Kinderen kunnen een Tibetaans wensvlaggetje maken en volwassenen kunnen tijdens een workshop boeddhistische symbolen tekenen. Tijdens rondleidingen door de tentoonstelling De Boeddha worden de verschillen en de overeenkomsten van het boeddhisme wereldwijd ontdekt. Ook kan er gekozen worden voor een rondleiding over het leven van Boeddha. Naast alle activiteiten is er ook ruimte voor muzikale bezinning. DJ Kareem Raïhani laat zijn relaxte sound uit de spiritual scene horen, Morris Weijers speelt op een Caisa (hangdrum) en gitarist en componist Junhyung An – beter bekend als A.J. – laat inspirerende klanken horen.

Zaterdag 15 en zondag 16 oktober
10.00 – 17.00 uur
Prijs: gratis activiteit voor museumbezoekers
Entree Tropenmuseum: €8 (4 t/m 18 jaar) – €15 (volwassenen)
Meer informatie over het programma zie: https://tropenmuseum.nl/nl/event-BoeddhaWeekend-2016

Tentoonstelling De Boeddha
Dit weekend wordt georganiseerd naar aanleiding van de tentoonstelling De Boeddha. Deze tentoonstelling met meer dan 100 Boeddhabeelden laat zien hoe het boeddhisme wereldwijd beleefd wordt. Aan de hand van unieke internationale topstukken volgt men het levensverhaal van een van de meest inspirerende figuren uit de wereldgeschiedenis. De Boeddha is tot en met 29 januari te zien in het Tropenmuseum.

Over het Tropenmuseum
Het Tropenmuseum is een museum over mensen, gevestigd in een van de mooiste museumgebouwen van Nederland. Het indrukwekkende rijksmonument gelegen aan het Oosterpark, in het hart van Amsterdam Oost, dateert uit 1926. De imposante centrale Lichthal biedt een weids uitzicht op wat het museum te bieden heeft: een omvangrijke vaste tentoonstelling en regelmatig wisselende exposities waarbij de objecten stuk voor stuk een menselijk verhaal vertellen. Verhalen over universele menselijke thema’s zoals rouwen, vieren, versieren, bidden of vechten. Ze maken nieuwsgierig naar de enorme culturele diversiteit die de wereld rijk is. Van Afrika tot West- en Zuidoost-Azië, van Nieuw-Guinea tot Latijns-Amerika. In het Tropenmuseum ontdek je dat we op de verschillen na, allemaal hetzelfde zijn: mens.

 

Na jaren van voorbereiding, bouwen en inrichten ging de afdeling Hedendaagse Kunst van Museum De Domijnen, opende op zondag 4 september, de deuren van haar nieuwe onderkomen in Ligne openen met de expositie: Collectie in Actie. Deze door gastconservatoren Jeanne van Heeswijk (kunstenares) en Joanna van der Zanden (curator) samengestelde expositie bevat een selectie van wat door het museum in de afgelopen 20 jaar werd aangekocht. Veelal toen nog jonge beginnende kunstenaars die nu zijn uitgegroeid tot grote namen. De expositie is als het ware een ontdekkingstocht die de collectie opnieuw in de schijnwerpers zet. Collectie in Actie loopt nog tot en met 4 december.

Museum De Domijnen heeft als missie om kunst die politieke, sociale, economische of milieu gerelateerde vraagstukken, in de regio of op het wereldtoneel, centraal stelt een podium te geven. Denk daarbij aan ecologie en duurzaamheid, gender- en identiteitsvraagstukken, discriminatie, arm en rijk discussies. Het museum heeft binnen en buiten de regio naam en faam opgebouwd met haar eigen wijze van aankopen en collectioneren. In het oude pand was het alleen mogelijk om met wisselexposities te werken. In het nieuwe gebouw Ligne worden er nu, ter gelegenheid van de opening, de aangekochte werken van de afgelopen 20 jaar voor een groot deel uit de depots gehaald.

De gastconservatoren lieten zich daarbij inspireren door hun eigen ontdekkingstocht die ze in de afgelopen maanden maakten, uit gesprekken met medewerkers en reviews van oude exposities. Naast de tentoonstelling wordt er gewerkt aan een activiteitenprogramma. Om de vier weken staat een thema centraal. Dat betekent dat een groot deel van de kunstwerken op zaal iedere vier weken zullen veranderen. De thema’s zijn:

  • London Calling (2012) van Jotra Castro. Wat betekenen democratie en vrijheid vandaag?
  • Iceberg & Palm trees (2007) van Mark Dion. Welke invloed heeft ons cultureel gedrag op de natuur?
  • Breaking & Fixing (2007) van Serge Onnen. Wie ben je? En wat maakt jou?

Een aantal kunstenaars wordt uitgenodigd terug te blikken op het werk in de collectie. Welke betekenis had het werk toen? En hoe kijken ze er nu op terug? Ook bezoekers worden uitgenodigd hun visie op een werk te geven. Zij ontvangen een archiefkaart om in te vullen en deze worden op zaal getoond. Daarnaast kan iedereen zich opgeven voor een collectie workshop en samen met de collectiebeheerder een keuze maken van werken die tijdelijk getoond worden. Het museum zal in de avonduren (beperkt) worden opgesteld voor verenigingen, stichtingen, etc. die Collectie in Actie als inspiratiebron willen gebruiken. De collectie als studie voor de stad.

Kunst of Kitsch – 7 september t/m 30 november 2016 op Kasteel de Haar

Kasteel de Haar Utrecht presenteert van 7 september t/m 30 november 2016 de tentoonstelling ‘Interieur & Lifestyle op De Haar’. Voor het eerst in de geschiedenis toont De Haar de originele ontwerptekeningen van meesterarchitect Pierre Cuypers, afkomstig uit de collectie van Het Nieuwe Instituut. Gastconservator Barbara Laan, architectuurhistoricus en publicist over interieurhistorische onderwerpen in boeken en artikelen, stelde de tentoonstelling samen. De Main Hall wordt in de oude inrichting teruggebracht naar de situatie van omstreeks 1900, de tijd van de opdrachtgevers: de puissant rijke barones Hélène de Rothschild en baron Etienne van Zuylen van Nijevelt van de Haar; zij behoorden tot de internationale Beau Monde. Verwonder u over de clash van Cuypers met zijn Gotische stijl versus de style Rothschild in het grootste en meest luxueuze kasteel van Nederland van 7 september tot en met 30 november 2016.

Wonen in Weelde: Kunst of Kitsch?
De lifestyle van barones Hélène en baron Etienne was internationaal georiënteerd en sloot aan bij die van de hoogste kringen. De herbouw van hun ‘vakantiehuisje’, de in 1891 geërfde negen eeuwen oude kasteelruïne, duurde maar liefst 20 jaar. De Haar behoort sinds die tijd tot de top van zomerverblijven van de internationale Beau Monde van omstreeks 1900. Architect Cuypers zorgde voor de Gotische stijl die buitengewoon goed paste bij de middeleeuwse wortels van het geslacht Van Zuylen van Nijevelt van de Haar. Barones Hélène koos voor meer glamour in inrichting & interieur, passend bij de smaak van de prominente kringen waarin zij verkeerde. ‘Oud geld’ en ‘nieuw geld’ smolten hier samen tot een nieuw uniek geheel. Deftige diva Hélène gaf internationaal prestigieuze interieurfirma’s zoals Maple & co. en Maison Jansen, bekend van ontwerpen voor Europese koningshuizen, de opdracht voor zitmeubelen, kasten en slaapkamers. De style Rothschild naar voorbeeld van haar stadspaleis in Parijs sloot aan bij de smaak van de 18de-eeuwse Franse aristocratie waar de relatief jonge adel uit deze joodse bankiersfamilie zich aan spiegelde. Zalen werden volgens de conventie tot de nok toe gevuld met een mix van eigentijdse en antieke meubelen, porselein, schilderijen, wandtapijten en asiatica. Een keur aan kunst en kitsch kocht het echtpaar tijdens hun bijna 2 jaar durende huwelijksreis.

Deftig decoreren
Speciaal voor de tentoonstelling ‘Interieur & Lifestyle op De Haar’ dook gastconservator Barbara Laan het depot en het huisarchief in. De Main Hall wordt teruggebracht in de oude inrichting van omstreeks 1900, aan de hand van oude foto’s. Zij selecteerde enkele voorwerpen uit het depot die voor het eerst voor publiek te zien zijn zoals het huwelijkscontract uit 1887 van de baron en de barones, een leren boekje met verguldsel in een paars fluwelen foedraal. Maar ook een spectaculair blauw met rood oosters vloerkleed van 100 m2 dat exclusief voor deze tentoonstelling tijdelijk terug komt in de Main Hall van het kasteel. Laan selecteerde ook een aantal unieke ontwerptekeningen uit de archieven van De Haar en van Cuypers, in prachtige kleuren geaquarelleerd. De tekeningen zijn afkomstig uit Het Nieuwe Instituut en nooit eerder op locatie, dus naast de uitgevoerde situatie aan het publiek getoond. Deze combinatie brengt een bijzondere historische sensatie te weeg.

Bouwen in het Belle Époque
Welke keuzes maakten de baron en de barones een eeuw geleden bij de inrichting en de afwerking van het interieur van het kasteel? Welke invloed had het buitenverblijf van de Franse koning Napoleon III op Kasteel de Haar? Zochten de baron en barones zelf tegels uit of lieten ze die ontwerpen? Kochten ze antiek en oude schilderijen of hadden ze een kunstcollectie uit familiebezit? Met welke weddenschap verloor barones Hélène een spectaculair oosters vloerkleed van 100m2? Wat doet een platgeslagen krokodil in het kasteel? Welke ontwerpers en leveranciers speelden een rol? Hoe zouden de baron en barones het kasteel inrichten als ze nu hadden geleefd? Ontdek alles tijdens de tijdelijke tentoonstelling ‘Interieur & Lifestyle op De Haar’ van 7

Bezoekersinformatie – 7 september t/m 30 november 2016
Kasteel de Haar is 7 dagen per week geopend van 11.00 – 17.00 uur. Kijk voor online tickets, de actuele agenda en meer informatie op www.kasteeldehaar.nl .

Gastconservator
Barbara Laan is architectuurhistoricus en was lange tijd verbonden aan Het Nieuwe Instituut in Rotterdam waar zij verantwoordelijk was voor de inrichting van Huis Sonneveld als museumwoning. Zij publiceert regelmatig over interieurhistorische onderwerpen in boeken en artikelen. Ook is zij werkzaam als projectleider voor de Stichting Historische Interieurs in Amsterdam voor het onderzoeksproject Van grachtenhuis tot villa in het groen. De prachtige ontwerptekeningen in de archieven van Cuypers waren de inspiratiebron van haar zoektocht naar de uitgevoerde situatie in de interieurs van kasteel De Haar. Laan is gek op de tijd van Couperus en ze houdt van sfeervolle interieurs, patronen en volheid en gekte van de betere kitsch.

Het Nieuwe Instituut
Het Nieuwe Instituut beheert de Rijkscollectie voor Nederlandse architectuur en stedenbouw, waaronder het omvangrijke archief van P.J.H. Cuypers. Het archief van Kasteel de Haar bestaat uit geschreven stukken, ruim 6.000 tekeningen, foto’s, stof- en behangstalen en sjablonen. Er zijn tekeningen in te vinden die inzicht geven in het ontwerpproces van het kasteel, het châtelet, de kapel, het dorp Haarzuilens, de parken en tuinen en zelfs van de inrichting en decoratie van de tientallen kamers. Zo zijn de ontwerpen van de glas-in-loodramen aanwezig, maar ook van vloeren, houtsnijwerk, meubels, behang, servies en zelfs van kostuums van de bedienden. Het Nieuwe Instituut is tentoonstellingspartner en levert ruim 30 bruiklenen voor ‘Interieur & Lifestyle op De Haar’.

Het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg presenteert de thema’s voor de komende drie jaar. 2016 is het jaar van de tank. De komende jaren staan in het thema van Ghengis Khan, Willem van Oranje en de Koude Oorlog.

Verwacht de komende jaren

  • 2016: Het jaar van de tank. De tank bestaat 100 jaar. Het NMM heeft een tentoonstelling ‘Tank! Back to the future’, een kunsttentoonstelling van Fernanco Sánchez Castillo met o.a. een sculptuur van Tankman, extra tanks in het Arsenaal en een groots tankevenement op 27 en 28 augustus.
  • 2017: Ghengis Khan, an empire built on horseback. Het NMM is het eerste museum binnen Europa dat deze expositie toont. Aan de hand van unieke en zeldzame topstukken uit Binnen-Mongolië wordt het leven van Ghengis Khan en zijn nazaten in beeld gebracht.
  • 2018: Willem van Oranje, van edelman, krijgsheer naar vrijheidsstrijder! In 2018 is het 450 jaar geleden dat de Tachtigjarige Oorlog uitbrak. De tentoonstelling laat zien dat een van de bekendste Nederlanders in de geschiedenis zowel op krijgskundig als militair gebied een belangrijke rol heeft gespeeld.
  • 2019: Two tribes – Oost en West in de Koude Oorlog. In 2019 bestaat de NAVO 90 jaar, is het 30 jaar geleden dat de Muur viel en dat er een einde kwam aan de Koude Oorlog. Bovendien is het 25 jaar geleden dat de Amerikanen van vliegbasis Soesterberg vertrokken. Alle reden om aandacht te besteden aan een recente geschiedenisperiode: de Koude Oorlog.

Nationaal Militair Museum
Het Nationaal Militair Museum (NMM) is hét museum over de betekenis van de krijgsmacht voor Nederland in het heden, verleden en de toekomst. Het museum belicht deze betekenis aan de hand van verhalen, activiteiten en actuele exposities die je bijblijven. Naast zes themadelen waar met moderne museale presentaties het verhaal van de land- en luchtmacht wordt verteld, is er een enorme presentatieruimte waarin veel imposante collectiestukken zoals vliegtuigen, tanks, pantservoertuigen en helikopters zijn te bezichtigen. Het museum nodigt iedereen uit een kijkje te komen nemen. Kijk voor meer informatie op www.nmm.nl of volg ons via Facebook en Twitter.

Op 27 en 28 augustus vindt bij het Nationaal Militair Museum (NMM) een groots TankEvent plaats. Meer dan 30 tanks en (pantser)voertuigen presenteren zich in de Arena bij het NMM. Het TankEvent wordt georganiseerd in het kader van de viering 100 jaar tanks.

TankEvent
Naast Nederlandse tanks zoals de Leopard 1, 2 en de M4 Sherman, zijn er ook tanks uit het buitenland te zien zoals de Russische T34 en de Amerikaanse M1 Abrams. Verder is er een militaria markt, een foodcourt en tal van activiteiten voor kinderen. Daarnaast zijn er muziekoptredens en is er een static show van alle deelnemende tanks en (pantser)voertuigen.

100 jaar tanks
Dit jaar is het precies honderd jaar geleden dat de tank voor het eerst werd ingezet door de Britten tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bij het Nationaal Militair Museum staat het hele jaar daarom in het teken van de tank. Naast het TankEvent is er een tentoonstelling ‘Tank! Back to the future’, zijn er extra tanks te bewonderen in het Arsenaal en komen bezoekers met de app Tanktour alles te weten over tanks.

Nationaal Militair Museum
Het Nationaal Militair Museum (NMM) is hét museum over de betekenis van de krijgsmacht voor Nederland in het heden, verleden en de toekomst. Het museum belicht deze betekenis aan de hand van verhalen, activiteiten en actuele exposities die u bijblijven. Naast zes themadelen waar met moderne museale presentaties het verhaal van de land- en luchtmacht wordt verteld, is er een enorme presentatieruimte waarin veel imposante collectiestukken zoals vliegtuigen, tanks, pantservoertuigen en helikopters zijn te bezichtigen. Het museum nodigt iedereen uit een kijkje te komen nemen.

Kijk voor meer informatie op www.nmm.nl of volg ons via Facebook en Twitter.

Bent u een fanatieke kuntsbewonderaar maar heeft u niet de energie of tijd om allerlei musea te bezoeken ver in het buitenland?

Hier heeft Google een oplossing voor gevonden! Door de online omgeving op googleartproject.com kunt u vanuit uw woonkamer op bezoek bij tal van musea over de hele wereld.

Op de site kunt u kiezen uit verschillende onderwerpen of kunstenaars. Zo zijn er veel kunststukken van Rembrant en vele andere kunstenaars te vinden op de online omgeving.

Er is zelf een mogelijkheid bij verschillende kuststukken dat u mee wordt genomen naar de uitzonderlijke aspecten van het kunstwerk door in te zoomen op het specifieke onderwerp en daarbij een verhaal te kunnen lezen.

Bent u benieuw naar deze online omgeving?

Klik u dan hier: Googleartproject.com