Rubriek

Vitamine D

Rubriek

Naarmate u ouder wordt zult u merken dat uw lichaam aan het veranderen is. Wat doet dit precies met het lichaam en heeft u  daardoor meer vitamine nodig dan toen u jonger was? Ik leg u uit of u extra vitamine D nodig heeft en wat dit voor uw lichaam kan doen.

Wat is Vitamine D?

Vitamine D zorgt er eigenlijk voor dat calcium goed opgeslagen wordt in ons lichaam u houdt daardoor stevigere en gezondere botten. Deze vitamine zorgt er ook voor dat u uw spierkracht behoudt. Mocht u te weinig vitamine D hebben kan het ervoor zorgen dat uw spieren slapper worden en het risico om te vallen toe zal nemen. Het is nog niet bewezen maar er wordt ook een connectie gelegd tussen een tekort aan Vitamine D en een depressie. Vitamine D wordt aangemaakt door de huid als deze in het zonlicht komt

Wanneer heeft u extra vitamine D nodig?

Als u dagelijks een halfuurtje buiten komt waarbij uw handen en gezicht onbedekt zijn komt u normaal aan de juiste hoeveelheid vitamine D. Dit is ongeveer 5 tot 10 microgram vitamine per dag. Voor zestigplussers en vrouwen na de menopauze wordt een dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram aanbevolen. Bij de 70 plussers is dit zelfs 15 microgram. Doordat u ouder wordt zal ook uw huid ouder maar ook dunner worden. Een dunnere huid kan minder vitamine D opnemen en zo kan er een te kort ontstaan. Wanneer u een donkere huid heeft, weinig buiten komt of als u altijd bedekt bent zal uw lichaam het stofje vitamine D weinig aanmaken.

Hoeveel vitamine’s heeft u extra nodig?

Het is dus afhankelijk van uw leeftijd en geslacht hoe veel vitamine’s u extra nodig heeft. Het kan ook erg verschillen hoeveel u buitenkomt en of u dan bedekt bent of niet.

  • Vrouwen tussen de 50 en 60 jaar: 2,5 microgram per dag
  • Vrouwen tussen de 60 en 70 jaar: 5 microgram per dag
  • Vrouwen vanaf 70 jaar: 10 microgram per dag
  • Mannen tussen de 60 en 70 jaar: 2,5 microgram per dag
  • Mannen vanaf 70 jaar: 7,5 microgram per dag

Welke mogelijkheden zijn er voor extra vitamine D?

Er zijn twee verschillende soorten supplementen Vitamine D2 en D3. Er zit geen groot verschil tussen deze 2 supplementen, het is alleen zo dat Supplement D3 iets sterker is. Mocht u deze niet kunnen vinden is Supplement D2 ook prima. Mocht u uw vitamine D zelf omhoog willen krijgen kunt u dit ook doen door op uw eten te letten. Zo zit er in verschillende soorten vis, zoals: zalm, makreel en forel ongeveer 4 microgram Vitamine D per 100 gram. U kunt het ook terug vinden in ei, margarine, rundertartaar en varkensfiletlap.

Dus let op uw eten en neem waar nodig extra supplementen om voldoende vitamines binnen te krijgen.

21 oktober 2019 – De Consumentenbond heeft onlangs een groot aantal multivitaminen en vitamine D supplementen voor 50+’ers getest. Bij diverse producten laat de dosering te wensen over. Van de 61 onderzochte vitamines doorstaan er 50 de test niet. Binnen de categorieën multivitaminen voor vrouwen 50+ en multivitaminen 70+ staat het online merk Flinndal op nummer één.

Categorie 50+ vrouwen multivitaminen

Vrouwen vanaf 50 jaar hebben een hogere behoefte aan vitamine D. De Gezondheidsraad adviseert deze doelgroep dagelijks 10 microgram vitamine D te slikken. Flinndal Multi 50+ Vrouw staat op nummer één van de geteste multivitaminen voor 50+’ers. De dosering van de vitaminen en mineralen vliegt nergens uit de bocht, het vitamine D gehalte is optimaal én er wordt duidelijk aangegeven dat het product speciaal voor 50+ vrouwen is.

Categorie 70+ multivitaminen: duidelijke winnaar

Ook binnen de categorie vitaminen voor 70+’ers is Flinndal de duidelijke winnaar. De Gezondheidsraad beveelt mannen en vrouwen van 70+ aan om dagelijks 20 microgram vitamine D te slikken. Van alle onderzochte producten is Flinndal Multi 70+ het enige product waarop staat dat het specifiek voor 70+’ers bedoeld is. Daarnaast bevat het supplement het juiste vitamine D gehalte.

“Bij Flinndal kijken we goed naar de behoefte aan specifieke voedingsstoffen in verschillende levensfasen. Dat de Consumentenbond onze inspanningen waardeert met een eerste plaats, is een enorm fijne bevestiging.’’ aldus Inge Hendriks, Productmanager bij Flinndal. 

Supplementen met alleen vitamine D

In de categorie vitamine D supplementen voor 50+’ers, staat Davitamon op de eerste plaats. De verpakking geeft het duidelijkst aan welke dosering past bij welke leeftijd.

50+ multivitaminen: onzin of niet?

Naarmate we ouder worden, neemt de opname van vitamine B12 af. Daarnaast gaat de vitamine D behoefte voor vrouwen 50+ en ouderen 70+ omhoog. Een multivitamine van goede kwaliteit die is afgestemd op de behoefte van de doelgroep, kan een goede aanvulling op een gezond voedingspatroon zijn.

Test multivitamines voor 50+’ers, Consumentenbond september 2019: https://www.consumentenbond.nl/vitamines-en-voedingssupplementen/test-multivitamines-voor-50

Helaas gaat het proces van het aanmaken van cellen binnen ons lichaam naarmate we ouder worden steeds langzamer. Zo wordt onze huid bijvoorbeeld dunner, waardoor deze minder vitamine D op kan nemen. Gelukkig zijn er vandaag de dag wel diverse voedingssupplementen die een goede aanvulling zijn op onze dagelijkse gezonde voeding en die bijvoorbeeld het tekort aan vitamine D kunnen voorkomen

Naarmate we ouder worden kan ons lichaam bijvoorbeeld meer behoefte hebben Vitamine D. Deze vitamine speelt een belangrijke rol, eigenlijk zelfs een cruciale rol in het gezond en fitaal houden van onze botten en spieren. Helaas maakt het lichaam zelf te weinig Vitamine D aan en halen we ook te weinig Vitamine D uit onze dagelijkse voeding.

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten, tanden en de opname van calcium en fosfor in het lichaam. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot botontkalking (osteoporose). Maar dit is niet het enige ook kan het zorgen voor een slechtere weerstand en zwakke spieren.

Ouderen die te weinig Vitamine D binnenkrijgen, hebben vaker moeite met fysieke handelingen, zoals opstaan uit een stoel en traplopen, zo blijkt uit onderzoek. Wetenschappers schatten dat zo’n 50 procent van de ouderen en 90 procent van de bewoners van verzorgings- en verpleegtehuizen een vitamine D-tekort heeft.

Het tekort aan Vitamine D kan aangevuld worden door Vitamine D in tablet, capsule of druppel vorm in te nemen. Mocht u behoefte nog groter zijn kunt u ook kiezen voor Vitamine D Forte in capsule Vorm.

Flinndal Vitamine D bevat maar liefst 10 mcg D3 (cholecalciferol) en is daardoor zeer goed opneembaar. Op zoek naar een hogere dosering? Bekijk dan Vitamine D Forte. Flinndal Vitamine D Forte bevat 20 mcg vitamine D3 (800 IE). Deze dosering wordt door de Gezondheidsraad geadviseerd aan mannen en vrouwen vanaf 70 jaar. Ook is dit product geschikt voor iedereen met een verhoogde behoefte aan vitamine D.

U kunt de Vitamine D gemakkelijk online bestellen bij Flinndal.nl. Lees voor het gebruik wel eerst aandachtig de bijsluiter en mocht u twijfels hebben over het gebruik neem dan eerst contact op met uw huisarts.

We worden tegenwoordig steeds ouder. En dat doen we allang niet meer achter de geraniums. Het is juist de tijd om volop te genieten. Steeds meer ouderen zijn daarom bewust bezig met hun gezondheid, om zo lang mogelijk fit en vitaal te blijven. Daarbij speelt een gezond leefpatroon een grote rol.

Vanaf ongeveer 50 jaar verandert het lichaam. Hierdoor ontstaat een verhoogde behoefte aan bepaalde vitaminen en mineralen. Dat kan om een iets ander voedingspatroon vragen, met lekker veel groenten en fruit. Ook is beweging belangrijk naarmate je ouder wordt.

De stofwisseling wordt trager
Als je ouder wordt, wordt de stofwisseling trager. Als je een trage stofwisseling hebt, verbrand je minder energie en is de kans groot dat je in overgewicht toeneemt. Toch kun je je stofwisseling op een makkelijke manier versnellen. Door te bewegen creëer je spiermassa en hierdoor verbranden de spieren meer energie dan vetweefsel.

Zorg er dus voor dat je voldoende beweegt, ook als je ouder wordt. Je kunt bijvoorbeeld gaan zwemmen, fitnessen of joggen. Met deze sporten kun je gemakkelijk je eigen tempo aanhouden en ze uitoefenen wanneer je zelf wilt.

Er ontstaat een verhoogde behoefte aan vitamine D en Multivitamine
Vitamine D maakt je huid aan door middel van de zon. Naarmate je ouder wordt, wordt de huid dunner en een dunnere huid neemt minder vitamine D op. Probeer voldoende van het zonnetje te genieten en maak tijd om af en toe een wandeling te maken. Het is namelijk belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

Een multivitamine is een voedingssupplement dat bestaat uit meerdere vitaminen en ook mineralen. Zo krijg je voldoende voedingsstoffen binnen als aanvulling op de gezonde voeding. 

Gewrichten worden minder soepel
Zo rond je 40e kan het zijn dat je gewrichten niet meer zo soepel zijn als voorheen, opeens is dat er stramme gevoel. En naarmate je ouder wordt, kan dat gevoel steeds erger worden. Bewegen is goed voor de botaanmaak en zorgt voor stevige spieren. Zo krijg je minder last van je botten en blijf je soepel. Er zijn ook voedingsstoffen die ondersteuning bieden, zoals curcumine. Als je hulp kunt gebruiken voor je gewrichten, dan kan een voedingssupplement met curcumine uitkomst bieden.