Rubriek

Aandoeningen

Rubriek

Het kan natuurlijk wel eens gebeuren dat we slecht slapen. Iedereen heeft er wel eens last van, dit kan bijvoorbeeld komen door een speciale gebeurtenis, stress of het overlijden van iemand. Het kan echter zijn dat u een hele lange tijd last heeft van slapeloosheid en dan is het tijd om er iets aan te doen. Waardoor ontstaat slapeloosheid en wat kunnen we doen om beter te kunnen slapen?

Waar begint slapeloosheid?

In de meeste gevallen heeft iemand nooit last gehad van slapeloosheid tot die ene gebeurtenis. Wanneer u door stress of een gebeurtenis niet kunt slapen hebben we allemaal wel eens. Wanneer dit echter een aantal nachten achter elkaar gebeurt is zult u in een vicieuze cirkel terecht komen. Er zal meer druk ontstaan om goed te slapen en ook hier kunt u wakker van blijven liggen. Wanneer u ’s nachts niet kunt slapen zult u wellicht overdag in slaap vallen op de bank. Dit zal uw nachtrust niet bevorderen. Probeer daarom de dingen overdag te vermijden waardoor u ’s nachts niet kunt slapen.

Psychische problemen

Slapeloosheid kan ook een gevolg zijn van psychische problemen. Het kant zijn dat wanner u meer problemen ervaart u ook minder slaap zult hebben. Zo komt slapeloosheid veel voor bij dementie, depressie, angststoornis, Chronische vermoeidheid, PTSS en stress.
In dit geval is het niet nodig om de slapeloosheid aan te pakken maar juist de psychische problemen daardoor zult u uiteindelijk ook beter slapen.

Hoe zorgt u voor een goede nachtrust?

Er zijn een aantal tips die er voor kunnen zorgen dat u beter kunt gaan slapen. Zo werkt de geur van lavendel erg ontspannen. Een klein bosje in de slaapkamer leggen of geurstokjes kunnen u helpen om te ontspannen. Wat ook erg belangrijk is is een vast ritme. Sta elke dag rond de zelfde tijd op en probeer om ook rond deze tijd naar bed te gaan. Ga overdag dan ook niet slapen want ook dit kan u ’s nachts wakker houden. Probeer ook zo veel mogelijk cafeïne en alcohol te vermijden wanneer u slaapt zal dit zorgen voor een minder diepe slaap en dus een minder uitgerust gevoel wanneer u wakker wordt. Kunt u ’s nachts niet slapen of is het inslaap komen erg lastig? Een ontspanningsoefening of een warm bad kan u ook helpen bij het inslaap komen.

Als we ouder worden zullen langzaam steeds meer last hebben van onze gewrichten. De meest mensen hebben erg last van de knieën omdat dit natuurlijk ook het gewricht is dat het meeste gebruikt wordt. Met fietsen met wandelen maar ook rondom huis zult u uw knieën belasten. U kunt u de pijn in uw knieën verlichten?

Blijf op gewicht

Wellicht probeert u al een langere tijd wat gewicht kwijt te raken maar lukt dit nog niet helemaal. Het is toch een goed idee om hier wat fanatieker mee bezig te zijn. Het kan namelijk ook verlichting geven voor de pijn in uw knieën. Ze worden dan namelijk minder belast en het zal uw knieën minder zwaar belasten. Wanneer u veel overgewicht heeft kan het zelfs gebeuren dat de pijn volledig zal verdwijnen.

Zacht slapen

Tijdens het slapen zult u wellicht veel bewegen en rollen en als u op uw zij ligt zullen ook uw knieën tegen elkaar aan komen. Het kan fijn zijn om een kussen tussen uw benen te legen zodat uw knieën lekker zacht liggen en het minder pijn zal veroorzaken. Er zijn ook speciale kussens die u aan uw been kunt maken zodat het kussen niet zal verplaatsen in uw slaap.

Blijf bewegen

Wanneer de pijn nog niet zo erg is is het belangrijk om te blijven bewegen. Zo houdt u alles soepel en dit zal juist ook helpen tegen verdere slijtage ook al klinkt dit tegenstrijdig. Door juist te bewegen zal het uw knie beschermen tegen artrose en andere knie problemen.

Masseer uw knie

Het is ook goed om af en toe uw knie te masseren en goed los te maken. U kunt hiervoor een verwarmende gel gebruiken die het ook wat soepeler maakt. Het bevorderd de bloedsomloop en zorgt dat afvalstoffen beter afgevoerd kunnen worden. U kunt dit ook goed met olijfolie of kokosolie inmasseren voor extra pijnbestrijding.

Blijf in beweging ook als u last heeft van uw knie, met deze tips kunt u ook nog eens zorgen voor minder pijn in uw knieën.

Overgewicht kan er voor zorgen dat u zicht niet fijn voelt in uw vel en dat kan u ook erg onzeker maken. Naast het mentale gedeelte zijn er echter veel andere gevolgen voor uw gezondheid. Wat kan het voor uw lichaam doen en is het niet eens tijd om toch iets af te gaan vallen voor uw eigen gezondheid?

Verminderde longfunctie

Door het overgewicht kan er meer druk op uw longen komen te staan. Het kan zijn dat u sneller buiten adem bent of een benauwd gevoel zult ervaren. Dit kan ook met zich mee brengen dat u gaat snurken of dat u slaapapneu krijgt. Als het extra gewicht drukt namelijk op uw longen waardoor ze minder goed kunnen presteren.

Verhoogd Cholesterol

Wanneer u niet zo veel beweegt en kiest voor slechte voeding zal uw cholesterolwaarden niet zo goed zijn. Door een verhoogd cholesterol kunt u ook problemen krijgen met hart en bloedvaten dat is iets dat we juist willen mijden. U doet er juist goed aan om meer te bewegen en gezonder te eten, zo verlaagd u uw cholesterol en voorkomt u hart en vaat problemen.

Diabetes

Wanneer u overgewicht heeft zult u ook verhoogde kan hebben op diabetes. U lichaam heeft namelijk suikers nodig en om bij deze suikers te kunnen komen is er insuline nodig. De vetcellen zijn minder gevoelig voor insuline dit is vooral bij de buikstreek het meeste. Als u hier al een tijdje last van heeft zal uw lichaam uiteindelijk ook minder insuline aanmaken waardoor u diabetes krijgt.

Slijtage van gewrichten

Wanneer u een wat langere tijd overgewicht heeft zult u ook last van uw gewrichten krijgen. Dit is vaak te merken aan uw knieën en enkels door het extra gewicht komt hier meer druk op te staan en zullen ze sneller slijten. Het bewegen wordt dan ook een stuk lastiger dus afvallen zal dan alleen maar moeilijker worden. Simpel weg een wandeling kan dan al pijnlijk en te veel zijn.

U kunt beter tijdig realiseren dat het zo niet langer meer kan. Met een kleine verandering kan het al veel doen voor uw gezondheid!

De meeste van ons hebben wel last van een snurkende partner. Wellicht krijgt u zelf altijd te horen dat u zo hard snurkt, maar wat doet u hier nou tegen. Vaak zult u de ene keer ook harder snurken dan de andere keer. Hoe kunnen we het zo beïnvloeden dat er minder hard of niet meer gesnurkt wordt? Ik heb een aantal tips voor u op een rij gezet die u uit kunt proberen.

Wat is de oorzaak van snurken?

Voor dat u het snurken aan kunt pakken is het belangrijk om te weten waar het vandaan komt. Het kan komen door een aantal vernauwingen in de mond en keel. Zo kan tijdens het slapen uw tong wat naar achter zakken wat de luchtweg nauwer maakt. Het kan ook komen door verkoudheid, allergie en bij vergrote keelamandelen. Het is dus goed om uw mond en neus na te kijken wanneer u plots harder of meer begint te snurken. Er zijn ook andere oorzaken waardoor er meer gesnurkt kan worden.

  • Overgewicht
  • Bij alcohol gebruik
  • Bij gebruik van slaap of kalmeringsmiddelen
  • Langzaam werkende schildklier
  • Oudere leeftijd

Slaap op uw zij

Het kan een hoop schelen om op uw zij te slapen in plaats van op uw rug. Als u op uw rug ligt zal uw tong sneller naar achter zakken waardoor het snurken kan ontstaan. Als u op uw zij ligt zal dit niet gebeuren en heeft u een stille nacht. Val u in slaap op uw zij en wordt u wakker op uw rug? Waarschijnlijk is het matras wat te hard waardoor uw schouders niet comfortabel liggen als u op uw zij ligt. Het slapen op de buik zal ook helpen echter is dit geen goede houding voor uw nek.

Gezond gewicht

Door overgewicht is de kans groter dat u zult snurken. Dit komt door meer vetweefsel in de keel en door meer druk om de longen. Niet alleen voor uw algehele gezondheid is het goed om wat gewicht te verliezen maar dit zal dus ook helpen bij het minder snurken en een goede nachtrust.

Drink geen alcohol

Door alcohol te drinken zult u wat onrustiger slapen als anders. Het zal ook de spieren wat verslapen waardoor de tong in de weg kan zitten en het snurken begint. Door alcohol te vermijden zult u een betere nacht rust hebben en zult u ook uw partner een betere nachtrust geven door minder te snurken.

Anti snurk plant

Het klinkt een beetje vreemd maar er is zelfs een plant die kan helpen tegen het snurken. Het is de ananasplant ook wel Bromelia ananas genoemd. In tegenstelling tot andere planten produceert dit namelijk zuurstof ’s nachts in plaatst van dat het zuurstof op neemt. Door gebrek aan voldoende zuurstof zult u harder gaan ademen waardoor het snurken sneller op kan treden. Door voldoende zuurstof in de lucht zal uw ademhaling een stuk rustiger zijn. Een bijkomende voordeel is dat het ook nog een leuk in de slaapkamer staat en een tropisch tintje met zich mee brengt.

Niet alleen u maar ook uw partner zal weer genieten van een goede nachtrust.

We hebben dopamine nodig om bewegingen op tijd te starten, vloeiend uit te voeren en weer op tijd te stoppen. Bij mensen met Parkinson is een tekort aan dopamine. Hoe dat tekort ontstaat lees je op de website ‘Verder met Parkinson’.

Door te weinig dopamine kunnen problemen met beweging ontstaan.

Grofweg worden de symptomen onderverdeeld in drie vormen:

  • Hypokinesie: afname van bewegingen.
  • Akinesie: starten of stoppen van bewegingen gaat lastig.
  • Bradykinesie: willekeurige bewegingen gaan trager.

Hypokinesie

Mensen met Parkinson die last hebben van hypokinesie kunnen bepaalde bewegingen gedeeltelijk of zelfs volledig verliezen. Dat wordt ook wel bewegingsarmoede genoemd. Hypokinesie kenmerkt zich door bijvoorbeeld een maskergelaat (vlakke gelaatsuitdrukking), een zachte of monotone stem, een stijve lichaamshouding, met de voeten schuifelen, kleine passen maken of een verminderende armzwaai.

Akinesie

We spreken van akinesie als mensen moeite hebben om bewegingen te starten en te stoppen. Voor iemand met Parkinson kan het voelen alsof de voeten aan de grond zijn vastgeplakt. Het zetten van de eerste stap kan dan ook erg lastig zijn. Dat geldt ook voor het stoppen van een beweging, bijvoorbeeld om aan het eind van de straat de bocht om te gaan.

Bradykinesie

Bij mensen met Parkinson die last hebben van bradykinesie kunnen bewegingen steeds trager gaan, zoals bijvoorbeeld schrijven, lopen of de knopen van je vest vastmaken. Ook het herhalen van een beweging (zoals het tikken van een vinger) kan lastiger of langzamer gaan. Parkinson is een progressieve ziekte: de traagheid bij het uitvoeren van bewegingen neemt toe naarmate de ziekte vordert. Bradykinesie  is één van de vier motorische kernsymptomen van Parkinson. Meer over symptomen bij Parkinson lees je hier.

Omgaan met bewegingsproblemen

Er zijn trucjes en hulpmiddelen om mensen met Parkinson te helpen bij hun bewegingsproblemen. Lees meer over welke mogelijkheden er precies zijn en hoe iemand met Parkinson aangemoedigd kan worden om in beweging te komen. Ook lees je hier meer over hypokinesie, akinesie en bradykinesie

Wanneer iemand een beroerte heeft zal dit in eerst instantie niet vaak herkend worden, wanneer het iets meer zicht baar of merkbaar is zullen we pas zien dat er echt iets aan de hand is. Waar moeten we dan op letten en kunnen we iets doen als we deze signalen zien?

Wat is een beroerte?

Bij een beroerte krijg een deel in de hersenen geen of te weinig bloed. Daardoor kunnen delen van het lichaam tijdelijk uitvallen. Het kan komen doordat er door een vernauwd bloed vat en bloed even ophoopt en er niet door kan, door de druk kan het zijn dat het bloed ineens weer goed gaat stromen waardoor het weer beter gaat. Er kan daardoor wel blijvende schade zijn veroorzaakt. Het gebeurt ook doordat bloedvaten dicht geslipt zijn en er daardoor te weinig bloed door kan.
Het kan zijn dat u meer kans heeft op een beroerte door

  • Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Veel alcoholgebruik
  • Ernstig overgewicht
  • Hartziekte

Wat zijn de verschijnselen van een beroerte?

Bij een beroerte kunnen delen in het lichaam uitvallen. Dit verschilt per persoon afhankelijk van welk deel van de hersenen geen bloed meer krijgt. Zo kunnen de volgende dingen uitvallen.

  • Spieren in arm
  • Gevoel in de benen
  • Spraak
  • spieren in het gezicht
  • Zicht
  • Geheugen

Hoe moet u handelen bij deze verschijnselen?

Als u een van deze verschijnselen bij iemand ziet moet u direct 112 of de huisartsenpost bellen. Het beste is om te noteren op welke tijden de uitvalverschijnselen begonnen en wanneer dit erger wordt. Zo kunnen de doktoren beter achter halen wat het is of waar het probleem zit. Zorg er voor dat de persoon niets meer eet of drinkt tot dat de arts diegene onderzocht heeft. Dit kan het latere proces bevorderen.

Wat gebeurt er na een beroerte?

Het kan zijn dat binnen enkele minuten of uren de uitvalverschijnselen helemaal weg zijn. Dit zal een TIA geweest zijn en dan zult u met wat medicijnen alles onder controle kunnen houden. Het kan ook zijn dat er meer tijd voor nodig is, het meeste herstel vindt binnen een maand plaats maar ook daarna kan het langzaam nog wat beter worden. Het kan dus voorkomen dat u gevoel of spieren minder kunt gebruiken dan anders maar vaak is hier nog goed mee te leven met wat aanpassingen.

Herken tijdig een beroerte om zo hersenschade te voorkomen.

Wanneer meerder familieleden dementie hebben is het voor de meeste een grote angst dat ze het zelf ook krijgen. Maar is dit ook erfelijk of kan zoiets in de familie zitten? Vaak wordt er gezegd dat dit in uw genen moet zitten maar klopt dit ook en kunt u zich vooraf hierop laten testen?

Hoge leeftijd

De kans op dementie ligt hoger op een oudere leeftijd. Zijn mensen in uw familie vaak oud geworden dan kan het zijn dat ze dementie hebben vanwege hun hoge leeftijd. Bij mensen tussen de 65 en 70 jaar heeft slechts 1% dementie terwijl dit bij 90 plussers ongeveer 40% is.

Genen

Er spelen veel genen een rol bij dementie. Zo zijn er veel verschillende genen waardoor u eerder dementie zou kunnen krijgen bij andere. U kunt echter ook goede genen hebben waardoor u juist minder kans op dementie heeft. Helaas kunt u zich hier niet op laten testen om dat dit met zo veel verschillende dingen samen hangt. De gezondheid speelt hier ook een rol in, wanneer u gezond leeft en uw harten hersenen uitdaagt kan dit dementie ook uitstellen. Het kan dus zijn dat dementie pas op een latere leeftijd komt als u goed voor u zelf zorgt.

Dementie voor uw 65ste

Normaal komt dementie voor op latere leeftijd maar wanneer het in de familie voor hun 65ste gebeurt kan er ook iets anders aan de hand zijn. In dit geval zou het wel een erfelijke vorm van dementie kunnen zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen door een fout (mutatie) in het gen. Er kan een DNA- onderzoek gedaan worden en wanneer bijvoorbeeld een van uw ouders deze mutatie heeft is de kans 50% dat u dit ook zal krijgen.

Testen in het buitenland

Er zijn inmiddels een aantal bedrijven in het buitenland waar erfelijk materiaal in kaart gebracht kan worden. Zo kunt u zien wat de bekende risico genen zijn van de ziekte en of u die zelf ook heeft. Een bekende gen is APoE4 echter wordt dit door Nederlandse artsen niet getest. Er zijn duizenden genen wat invloed hebben hierop wanneer dit gen heeft betekend het dus niet gelijk dat u op latere leeftijd dementie krijgt.

Er kan dus helaas niet voorspeld worden of u dementie krijgt of niet. U hoeft zich nog niet druk te maken hierom, naast gezond te leven heeft u hier zelf geen invloed op.

Bijen en wespen zijn in deze periode van het jaar erg actief en kunnen soms voor veel overlast zorgen. Ze zorgen natuurlijk ook goed voor de planten en het bestuiven hiervan maar ze kunnen ons ook tot last zijn. Wanneer u een bijen of wespen nest in uw tuin heeft kunnen er behoorlijk wat in de buurt zijn en wanneer u niet oplet kunnen ze u ook nog steken. Wespen en bijen steken alleen wanneer ze zich bedreigt voelen vaak is dit wanneer u de wesp of bij niet gezien heeft en hem in het nauw drijft.

Wat is de allergie?

Bijna 4% van de Nederlandse bevolking is allergisch voor het gif van een bij of wesp. Wanneer u gestoken wordt door een wesp, bij of hommel kan er een bultje ontstaan die rood, jeukend of soms wat pijnlijk kan zijn. Na een paar dagen is deze plek in de meeste gevallen weg en is er niets aan de hand. Wanneer u allergisch bent voor wespen dan kan dit heel anders gaan. Bij 70% zullen de klachten binnen een kwartier optreden en zullen de klachten een stuk ernstiger zijn. Waarschijnlijk wordt de plaats heel dik en zal er een flinke rode plek ontstaan. Wanneer u in uw gezicht op in uw nek gestoken bent kan het voor benauwdheid zorgen en kunt u zelfs komen te overlijden.

Verschillende graden

Wanneer u allergische bent voor een steek van een insect kan dit in verschillende graden komen. Zo kunt u allergisch zijn en iets meer klachten ervaren als andere mensen maar er zijn ook extreme vormen waarbij u direct naar de huisarts dient  te gaan.

  • Graad 1: Jeuk, roodheid en bultjes over het lichaam en een wat onrustig gevoel
  • Graad 2: Zwelling in het gezicht zoals lippen, ogen en oren maar ook handen, voeten of geslachtsdelen kunnen opzwellen. Misselijkheid, braken, diarree, buikpijn en licht in het hoofd zijn
  • Graad 3: Onduidelijk praten, moeite met slikken en kortademigheid
  • Graad 4: Lage bloeddruk, urine laten lopen, bewusteloos raken, blauwe neus, lippen vingers of tenen krijgen

Hoe kunt een wespen steek voorkomen?

Het best is natuurlijk om uit de buurt van deze insecten te blijven. Zo zijn er een aantal dingen waar u op kunt letten die u beter zou kunnen mijden.

  • Blijf uit de buurt van plekken met veel bloemen of ga er het liefst zo ver mogelijk uit de buurt zitten.
  • Vermijd vuilnisbakken
  • Wilt u buiten eten? Vermijd dan het liefst zoete dingen en laat geen etensresten liggen
  • Blijf altijd opletten wanneer u in de tuin bezig bent en verplaats niet zomer grote takken
  • Trek altijd schoenen aan als u naar buiten gaat wespen en bijen zitten vaak ook op de grond
  • Vermijd parfum en andere luchtjes
  • Gebruik DEET wanneer er veel insecten in de buurt zijn.

Wat moet u doen wanneer u toch gestoken wordt?

Het eerst wat u moet doen is kijken of de angel er nog in zit. Wanneer de angel er nog inzit dient u deze zo snel mogelijk te verwijderen. Het kan namelijk zijn dat het gif nog steeds in uw huid kan komen. Maak dan ook een vegende beweging om de angel de verwijderen. Haal de angel er ook niet uit met twee vingers of met een pincet anders dan spuit u het overig gif ook in de huid. Het helpt ook altijd om op deze plek te zuigen om zo een deel van het gif te kunnen verwijderen. Heeft u geen ernstige allergie dan kunt u het beste de plek koelen zo voorkomt u dat het gif door het hele lichaam verspreid wordt. Heeft u vaak ernstige klachten dan is er grote kans dat u een adrenaline auto-injector heeft. Deze dient u zo snel mogelijk toe te dienen en zoek daarbij de dichtstbijzijnde huisarts op of bel 112.

Weet u niet of u allergisch bent? U kunt zich ook laten testen dan komt u niet voor verrassingen te staan wanneer u gestoken wordt. Ga altijd goed voorbereid op pad en blijf uit de buurt van deze vervelende beestjes.

In de maanden mei, juni, juli en augustus krijgt heel Nederland te maken met de eikenprocessierups. Niet de rups zelf maar vooral de brandharen kunnen voor veel overlast zorgen. Jeuk, bultjes en uitslag wat kunt u er aan doen?

3 Preventie tips

  1. Ga beschermd de natuur in. Trek luchtige kleding en zorg er voor dat armen en benen bedekt zijn. Ga niet in de buurt van een boom zitten met een nest
  2. Bent u in een gebied geweest met eikenprocessierupsen? Was uw kleding op een hoge temperatuur en laat uw kleding niet buiten drogen
  3. Reinig u huid na dat u buiten bent geweest. Trek andere kleding aan en was uw huid met lauw water

3 Behandel tips

  1. Probeer bij jeuk niet te krabben of wrijven. Door te krabben of wrijven kunnen de haren zich verder verspreiden of dieper in de huid gaan zitten waardoor de jeuk alleen maar erger worden
  2. Iedereen heeft wel een rolletje plakband in huis. Ga met plakband over uw huid en probeer zo de haartjes te verwijderen. Spoel na het gebruik van plakband uw huid af met lauw water
  3. Met een verzachtende crème kunt u de jeuk bestrijden. Gebruik een crème op basis van Aloë Vera, Calendula, menthol of Eucalyptus

Wanneer de uitslag niet minder wordt of u een allergische reactie heeft op de rups raadpleeg dan altijd een huisarts. Een huisarts kan u een zalf voorschrijven of indien nodig een pilletje. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan bestrijden.

Woont u in een gebied met veel eikenprocessierupsen vermijd zoveel mogelijk de bomen waar de nesten in zitten. De nesten worden door gemeenten steeds meer bestreden maar zorg dat u zelf ook op uw hoede bent.

Bewegen is voor de meer dan 2 miljoen Nederlanders met reuma niet altijd even makkelijk, maar wel heel belangrijk. ReumaNederland en Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) geloven in de kracht van wandelen voor mensen met reuma. Om zoveel mogelijk van hen de voordelen van wandelen te laten ervaren, slaan ReumaNederland en KWBN de handen ineen met een vijfjarig samenwerkingsconvenant.

Reuma: bewegen is moeilijk, maar zo belangrijk

Jan-Willem Förch (algemeen directeur ReumaNederland): “Juist als je een vorm van reuma hebt, is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Het maakt spieren sterk en gewrichten soepel. Wandelen is voor mensen met reuma bij uitstek een activiteit die we willen aanmoedigen. Het kan in je eigen tempo en vorm. Door de samenwerking met KWBN hopen we mensen met reuma in beweging te brengen en een gezonde leefstijl te stimuleren. Om dit doel te bereiken gaan KWBN en ReumaNederland wandelen in al haar verschijningsvormen bij mensen met reuma onder de aandacht brengen.”

Wandelprogramma op maat

Paul Sanders (directeur-bestuurder KWBN) vervolgt: “Bewegen is onmisbaar in een gezonde leefstijl. Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid wandelen toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom ontwikkelden wij drie jaar geleden het beweegprogramma FitStap. Hiermee brengen we mensen in drie maanden weer in beweging én laten we ze de voordelen en het plezier van wandelen ervaren. Een programma dat ook uitermate geschikt is voor mensen met reuma. Dankzij de kennis van ReumaNederland kunnen wij het programma inhoudelijk voor hen aanpassen. Daarnaast zorgen we dat de FitStap-coaches een bijscholing krijgen om mensen met reuma zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Zo krijgen zij echt een wandelprogramma op maat.”

Actie tijdens Avond4daagse – Home Edition

De samenwerking tussen KWBN en ReumaNederland moet zorgen voor meer bewustwording over reuma. Dit doen ReumaNederland en KWBN o.a. door een actie tijdens de Avond4daagse voor basisschoolleerlingen. Förch: “Wij willen dat zoveel mogelijk mensen met reuma mee kunnen blijven doen in de maatschappij. Dat geldt natuurlijk ook voor kinderen met reuma. Kunnen blijven bewegen is voor alle mensen met reuma essentieel. Maar voor velen van hen is zoiets als een Avond4daagse lopen niet vanzelfsprekend. Dat verhaal willen we vertellen aan alle kinderen die dit jaar tussen begin juni en eind augustus meedoen met de speciale Avond4daagse – Home Edition. Daarnaast bieden we hun de mogelijkheid om een speciale sponsoractie te koppelen aan hun eigen Avond4daagse. Zo lopen ze de kilometers niet alleen voor zichzelf, maar ook voor een kind met reuma. Ook bieden we ouders de gelegenheid bij de inschrijving €1 te doneren. Zo hopen we geld op te halen waarmee we wetenschappelijk onderzoek naar betere behandelingen kunnen financieren.”

Over Reuma Nederland

Een betere kwaliteit van leven voor de meer dan 2 miljoen mensen met reuma, dat is het doel van ReumaNederland. Aan dat doel werkt ReumaNederland samen met mensen met reuma, artsen en onderzoekers, en daarvoor brengt ReumaNederland politiek, zorg en bedrijfsleven in beweging. ReumaNederland gaat voor de beste kennis en oplossingen. Met betrouwbare informatie, belangenbehartiging en financiering van wetenschappelijk onderzoek.

Over Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN)

KWBN staat voor wandelen in Nederland in al zijn verschijningsvormen. Het is de missie van KWBN om zoveel mogelijk mensen aan het wandelen te krijgen en te houden. Dit vanuit de overtuiging dat wandelen iedereen vooruithelpt, dat wandelen hoort bij een gezonde leefstijl én dat wandelen mensen met elkaar verbindt. KWBN weet wat er speelt in de wandelwereld en ondersteunt iedereen die iets met wandelen doet of wil doen, rechtstreeks en via verschillende programma’s en platforms. KWBN ontplooit, ondersteunt en verbindt initiatieven. Speciaal voor de wandelaar is er de community wandel.nl met meer dan 1 miljoen gebruikers. KWBN heeft bijna 60.000 leden en de aangesloten organisatoren bieden ruim 1.500 wandelevenementen aan. Wandelen brengt je verder!

Bron: Reuma Nederland