Op mijn leeftijd heeft sporten geen zin meer, denken veel senioren. Of wellicht is het ook een excuus om het wat rustiger aan te doen. Rustig aan doen is iedereen gegund, maar sporten heeft duidelijk aantoonbare voordelen op latere leeftijd.

Een recent Engels onderzoek heeft zelfs de wetenschappers zelf verbaasd. Er werd gekeken naar de spieropbouw bij atleten en dat werd vergeleken met de effecten bij ouderen tussen de 70 en 80 jaar die vroeger nooit hadden gesport. De spieren van de senioren ontwikkelden zich bij een voorzichtig opgebouwd programma even snel als die van de topatleten gedurende hun zware trainingsopbouw.

Alles draait om soepelheid

Als senior zult u waarschijnlijk niet meer aan bodybuilding willen doen maar het opbouwen van wat extra spiermassa heeft wel alles te maken met soepelheid. Op een bepaalde leeftijd is het onvermijdelijk dat de spieren en pezen minder flexibel worden, de botten brozer en het kraakbeen begint te slijten. Dat gebeurt sneller als je na het pensioen in een ander ritme vervalt, waarbij je minder beweegt.

Zelfs bij kantoorbanen is er toch vaak sprake van extra beweging bijvoorbeeld als je op de fiets gaat of tijdens de lunch een wandeling maakt. Misschien had je wel het geluk om gezond in de buitenlucht te werken. Als je op latere leeftijd gaat sporten, zorg je voor meer soepele spieren en pezen en is de overgang na je pensioen minder groot. Meer soepelheid houdt in dat je meer stabiel blijft, minder problemen met je evenwicht krijgt en minder kans loopt te vallen met ernstige gevolgen.

Trainen in de buitenlucht

Het is uiteraard prettig als het weer het toelaat om in de buitenlucht te trainen. Hierbij moet je het woord ‘trainen’ niet te letterlijk opvatten. De beste manier om te sporten, is om dit met plezier te doen. Een mooie wandeling of een fietstocht is ook een perfecte manier om voldoende beweging te krijgen. Er komen steeds meer initiatieven van en door ouderen om ook samen te bewegen. In iedere regio zijn er inmiddels wel clubs voor LAW (lange afstand wandelen) voor ouderen. Onder deskundige leiding kan je dan prachtige wandelroutes afleggen op jouw niveau. Kijk verder maar eens wat jouw gemeente verder te bieden heeft aan sporten voor senioren.

Thuis aan de slag

Het hoort nu eenmaal bij ons klimaat dat niet iedere dag geschikt is om buiten te bewegen. Toch is het voor het ritme van belang dat je niet te vaak te training overslaat. Uiteraard zijn er ook mogelijkheden om binnen aan sport te doen. In iedere woonruimte voor senioren is er wel de mogelijkheid om een hometrainer te plaatsen. Ook die apparaten zijn inmiddels zo geavanceerd dat je precies de beweging kan krijgen die past in jouw schema en je hoeft er niet eens de deur voor uit. Er zijn diverse andere trainingsmaterialen die passen bij jouw specifieke voorkeuren. Wat dacht je van een roeimachine? Ook hier heb je niet veel ruimte voor nodig en de beweging is ideaal om alle spiergroepen te trainen. Kijk eens rond wat er verder in de handel voor jouw beschikbaar is.

Gezond leven is meer dan bewegen

Bewegen is erg belangrijk voor je gezondheid, maar dat geldt ook voor rusten. Goed en voldoende slapen is juist op latere leeftijd van groot belang omdat dit niet meer vanzelfsprekend is. Gezond eten is voor een senior ook een onderdeel om fit te zijn en te blijven.

Redacteuren

Comments are closed.