Eindelijk in zicht: je pensioen. Meer vrijheid, meer tijd en nieuwe mogelijkheden. Maar die kansen kun je alleen optimaal benutten als je gezond bent. Wie al gezond leeft, zal er de vruchten van plukken. Maar ook voor wie minder op zijn gezondheid heeft gelet, is het nooit te laat om daarmee te beginnen. We geven vier tips om gezond van je pensioen te genieten. Ook leggen we uit wat deze levensfase betekent voor je ziektekostenverzekering.

1. Blijf in beweging

Nu je de baas bent over je tijd, is het misschien moeilijker om zelf je dag in te moeten delen. Inactiviteit ligt daarbij op de loer. Zorg dat je een half uur per dag beweegt. Zo hou je je lijf soepeler. Ga bijvoorbeeld aan de slag in de tuin, wandel naar de supermarkt, fiets naar je kleinkinderen, of ga eens per week zwemmen.

Wil je jezelf wat meer uitdagen? Schrijf je dan bijvoorbeeld in voor een roeiteam voor 65-plussers, aquarobics of seniorenyoga. Ga met een sportmaatje – dat is gezelliger en daarmee heb je ook meteen een stok achter de deur.

Besparen op je zorgpremie?

Een zorgverzekering is wettelijk verplicht, ook tijdens je pensioen. Als gepensioneerde kun je bij meerdere verzekeraars korting krijgen op je zorgpremie. Via een collectieve zorgverzekering die sommige pensioenfondsen aanbieden, bijvoorbeeld. Hiermee kun je doorgaans 5% korting op de premie ontvangen.

Toch is een collectieve zorgverzekering is niet per definitie voordeliger. Als het pensioenfonds een contract heeft met een zorgverzekeraar die hogere zorgpremies rekent dan je huidige zorgverzekeraar, is overstappen niet gunstig – ondanks de korting. Bereken dus eerst wat je bespaart voordat je overstapt.

2. Neem je dagindeling onder de loep

Merk je dat je te veel op de bank of achter de computer zit? Zet je dagactiviteiten dan eens op papier. Maak een lijstje met je actieve en inactieve tijd en probeer je dagindeling steeds meer in balans te krijgen. Begin bijvoorbeeld door een uurtje achter de tv voor een wandeling te verruilen.

3. Hoe meer vezels, hoe beter

Gezondheid pensioen

Zorg dat je voedingspatroon voldoende vezels bevat. Je darmen zijn er dol op: vezels geven je een verzadigd gevoel, verlagen je cholesterolgehalte én verminderen de kans op hart- en vaatziekten. Meer vezels binnenkrijgen is simpel: verkies volkoren producten boven witte pasta, witte rijst en wit brood. En verkies onbewerkte producten boven bewerkt voedsel en kant-en-klare maaltijden. Meer groente, fruit en peulvruchten zijn altijd een goed idee.

4. Voed je brein

Vergeet het hersenvoer niet – ook je brein heeft beweging en uitdaging nodig. Hou jezelf mentaal in vorm met ‘braintraining’: spelletjes en oefeningen die als sport zijn voor je hoofd. Kraak bijvoorbeeld dagelijks je hersenen door een kruiswoordpuzzel op te lossen. Verlies je in een potje schaken. Of ga eens naar een quiz, lezing of debatavond in de buurt.

Redacteuren

Comments are closed.