Afbouwen met roken: zo doe je dat

Redacteur 14 januari 2019
Afbouwen met roken: zo doe je dat

Een nieuw jaar, een nieuwe start. Voor veel Nederlanders het perfecte moment om dan toch eindelijk te stoppen met roken. Maar wanneer je al jaren rookt, kan het volledig aan de kant gooien van de nicotine best lastig zijn. Maar zolang je jezelf een doel stelt, en er volledig voor gaat, is niets onmogelijk. Om het jezelf wat gemakkelijker te maken is het geen probleem om te beginnen met afbouwen, voordat je geheel stopt. Hoe je dat doet, lees je hier.

1. Verminder de hoeveelheid nicotine

Probeer de dagelijkse hoeveelheid nicotine die je lichaam krijgt zoveel mogelijk te verminderen, en maak deze hoeveelheid iedere week weer een beetje lager. Rook bijvoorbeeld de eerste week maximaal zeven sigaretten per dag, de tweede week vijf, de derde week drie, enzovoort. Een e sigaret kopen is ook een mogelijkheid. Je kunt de hoeveelheid nicotine in de e liquids wekelijks verminderen, en hierdoor minder nicotine binnen krijgen. Op deze manier geef je jouw lichaam de kans om langzaam aan de lagere hoeveelheid nicotine te wennen.

2. Gebruik hulpmiddelen

Roken is zowel een psychologische als een lichamelijke verslaving. Het lichamelijke deel van de verslaving kan geholpen worden met verschillende hulpmiddelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de welbekende nicotinepleisters. Je kunt altijd een afspraak maken met je huisarts om wat extra tips en advies te krijgen over het stoppen met roken.

3. Verander je patronen

Het psychologische aspect van het roken is daarentegen vaak het meest moeilijk te doorbreken. We hebben onszelf bepaalde routines aangebracht waar het roken van een sigaret nu eenmaal bijhoort. De autorit naar het werk, de wandeling met de hond, een telefoongesprek, een drankje, en ga zo maar door. De makkelijkste manier om deze routines te doorbreken is door je dagelijkse patronen geheel te veranderen. Sta bijvoorbeeld niet op met een kopje koffie en een sigaret, maar begin direct aan het ontbijt.

4. Vervang de sigaret

Het doorbreken van routines is niet altijd makkelijk, en wat ondersteuning is hierin altijd mooi meegenomen. Probeer de sigaret op de momenten dat je hier behoeften aan hebt, door iets anders te vervangen. Eet bijvoorbeeld een wortel, op het moment dat je normaliter buiten een sigaret zou staan te roken. Kauw een kauwgom, of sabbel op een lolly in je mond. Op deze manier blijft je lichaam bezig, en is de behoefte aan een sigaret minder heftig aanwezig. Probeer het natuurlijk wel door gezonde items te vervangen; overbodig veel snoepen zorgt namelijk weer voor andere problemen!