Waarom naambadges praktisch zijn voor zorgcentra

Redacteur 18 januari 2017
Waarom naambadges praktisch zijn voor zorgcentra

Nu er steeds meer druk komt te staan op de uitgaven in de zorg, verandert ook het type cliënten in zorgcentra. De trend is dat senioren steeds meer en langer zelfstandig blijven wonen, en de benodigde zorg en behandelingen meer aan huis krijgen. In de zorgcentra worden dan ook alleen nog maar de ouderen opgenomen die echt niet meer zelfstandig kunnen wonen.

Herkenning van medewerkers in de thuiszorg

‘Ouder worden komt met gebreken’, zeggen ze ook wel. Veel ouderen hebben dan ook last van slechtere ogen, bijvoorbeeld door staar. Deze ouderen kunnen nog best zelfstandig wonen, mits ze hulp thuis krijgen op het gebied van zorg en de huishouding. De medewerkers die hiervoor aan huis komen moet goed herkenbaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een goed leesbare naambadge.

Naambadges ter identificatie voor personeel in zorgcentra

Ook als cliënten wel verblijven in zorgcentra is het belangrijk dat het verzorgende en verplegende personeel goed en gemakkelijk herkenbaar is. Nu dementie een steeds meer voorkomende aandoening is en ouderen gezichten en namen van personeel snel kunnen vergeten, kan een naamplaatje met pasfoto erg handig zijn. Medewerkers zijn zo snel te identificeren, vooral gemakkelijk op gesloten afdelingen.

Herbruikbare naamplaatjes eenvoudig zelf maken op locatie

Bij het kiezen van een naambadges leverancier zijn er nogal wat factoren die een rol spelen. Zorgcentra zijn steeds vaker onderdeel van een overkoepelende organisatie, waarbij sprake is van meerdere locaties. In plaats van dat naamplaatjes op de hoofdlocatie worden gemaakt en rondgestuurd, is het dan ook veel handiger als deze gewoon op de locatie zelf gemaakt kunnen worden. Een label printen, de naambadge in elkaar klikken, en de badge is klaar voor gebruik. Dit komt ook goed van pas aangezien er in de zorg vaak sprake van personeelswisselingen en stagiairs zijn. Er kunnen ook naamplaatjes door een drukker gemaakt worden, maar het zou zonde zijn als deze alweer snel vervangen moeten worden en ze moeten worden weggegooid.

Gemakkelijker contact maken met cliënten

Erg belangrijk bij een naambadge is natuurlijk ook het ontwerp van de badge zelf en de bedrukking. In de zorg is een grote naambadge sterk aan te raden.  Namen van medewerkers, logo’s van afdelingen en mogelijk pasfoto’s kunnen vergroot afgedrukt worden, waardoor gemakkelijker contact kan worden gemaakt met cliënten. Fijn als de naambadge naar eigen wens ontworpen kan worden, en aangepast aan de behoefte van de cliënten.

Door de nadruk op de kosten van de zorg lijkt menselijk contact nog wel eens vergeten te worden. Het dragen van goed leesbare naamplaatjes zijn hier van grote invloed op.