Zoals u wellicht heeft gelezen, is het 29 april de internationale Dag Van De Dans. Gaat u nog uw danstechnieken laten zien? Dansen heeft altijd al een deel uitgemaakt van een cultuur, rituelen en feesten. Maar wist u dat dansen erg goed is voor onze fysieke en mentale gezondheid? Daarnaast is dansen leuk om te doen en houdt het u lekker fit!

Vandaag de dag, gaat dansen vooral om creatie en zelfexpressie. Dansen kunt u ook gewoon doen voor de plezier, om fit te blijven en uiteraard gezond! In dit artikel deel ik met u de effecten van dansen op onze gezondheid en algemene tips voor starten met dansen.

De voordelen van dansen
Dansen is voor iedereen en iedereen kan het! Het maakt niet uit wat uw leeftijd of gewicht is. Wat zijn de voordelen van dansen voor uw gezondheid?

  • Verbetert de conditie van uw hart en longen
  • Toenemen van uw spiersterkte
  • U wordt fitter en uw conditie wordt beter
  • U komt minder snel aan (gewicht op peil)
  • Sterkere botten
  • Betere coördinatie en flexibiliteit
  • Verbetert uw balans
  • U wordt zelfverzekerder
  • Mentale gezondheid verbetert
  • U zit lekkerder in uw fel
  • U verbetert uw sociale vaardigheden

Beginnen met dansen
Dansen kunt u doen in een groep, met een partner of gewoon alleen. Er zijn ook veel verschillende plekken waar u kunt genieten van dansen, bijvoorbeeld bij dansscholen, dansevenementen of in uw eigen huis. Dansen is erg populair wanneer het gaat om actief zijn en blijven. Daarom bieden de meeste sportcentra ook groepslessen in de vorm van dans, zoals zumba, sh’bam etc.

Dansen kan gedaan worden om concurrerende redenen of om sociale redenen.
Zoals ik al zei, leeftijd doet er niet doe, iedereen kan en zou moeten dansen!

Tips voor dansen
Wanneer u overweegt om te gaan dansen, denk ook na over deze tips:

  • Ga eerst langs uw dokter om te kijken hoe u er medisch voor staat. De dokter kan u het beste adviseren over hoe vaak en hoe lang u mag dansen, aan de hand van uw medische staat.
  • Naarmate u danst, krijgt u het warm. Zorg ervoor dat u altijd meerdere lagen kleren aan hebt, zodat u het uit kunt doen.
  • Doe altijd eerst een warming up voordat u echt begint te dansen. Zo worden uw spieren eerst goed voorbereid.
  • Drink voldoende water voor, tijdens en na het dansen.
  • Het is ook belangrijk dat u tijdens het dansen af en toe rust momentjes voor uzelf inlast.
  • Dwing uzelf niet te snel, vooral niet wanneer u een beginnende danser bent.
  • Draag (professionele) gepaste schoenen voor de dansstijl of dans. Dit zorgt er ook voor dat u minder snel last krijgt van uw voeten en/of rug.
  • Wanneer u klaar bent met dansen, vergeet niet om te stretchen. Zo koelt u uw spieren langzaam af. Dit voorkomt dat u de volgende dag veel spierpijn krijgt. Alhoewel, spierpijn betekent wel dat u goed uw best heeft gedaan!

Vergeet vooral niet om plezier te hebben wanneer u danst en doe het met gevoel. Veel dansplezier!

Redacteuren

Ik vind het erg leuk om u leuke tips voor de dagje uit of weekendje weg te geven.

Write A Comment