Het Slaap-ABC; Deel 4!

Christel 31 december 2014
Het Slaap-ABC; Deel 4!

Het is woensdag; tijd voor het Slaap-ABC! Uw steun en toeverlaat bij slaapproblemen. We zijn nu bij deel 4. Gaat slapen al beter bij u? Bent u al wat uitgeruster. Niet? Nou, laten we dan nog maar even verder lezen.. Vandaag gaan we van de P tot en met de U.

P
De P is van piekeren. Echt een nachtrustverstoorder. Zorgen, stress, chaos. Wat moet ik morgen allemaal doen? Heb ik wel alle boodschappen in huis? Oh wat een fouten heb ik gemaakt vandaag.. Laat het los. Veel te doen morgen? Maak een to-do list. Dan hoeft u het niet allemaal zelf te onthouden. Is er groter verdriet of zijn er grotere problemen? Schrijf ze op. Als u in bed ligt is het tijd voor uzelf. U bent het waard om een nacht lekker door te slapen.

R
De R is van rust. Dit is het meest belangrijk voor een goede nachtrust. Er moet geen lawaai om u heen zijn. Zorg ervoor dat er rust in uw hoofd is en dat u in een rustige omgeving slaapt.

S
De S is van stress. Wat een slaapverstoorder is dit zeg. Probeer stress van u af te schrijven. Alles wat u nog moet doen, wat u al gedaan heeft, waar u zich druk om maakt: schrijf het weg. Zo krijgt u uw hoofd wat leger. Heeft u last van negatieve gedachten? Probeer u zelf positieve gedachten voor te houden. Puppy’s, kittens, prachtige bloemen, een kratje bier, uw lievelingsgerecht… Het leven is mooi, geniet ervan!

T
De T is van temperatuur. Als het goed is weten we dit nu allemaal wel. Een goede slaapomgeving heeft een goede temperatuur nodig. Is het te warm? Dan houdt het u uit uw slaap. Daarnaast gaat u sowieso zweten als u slaapt. Gezonder is dan om een wat koelere temperatuur in uw kamer te hebben.

U
De U is van uiltje knappen. Voor sommige werkt het om hun slaapuren op te splitsen. Denk bijvoorbeeld aan de Siësta die in mediterrane landen erg populair is. Belangrijk is om uzelf te kennen. Wat past er het beste bij u? Even een middagdutje doen? Of vanavond gewoon op tijd naar bed?