Slank door de feestdagen

Christel 14 december 2011

De feestdagen zijn vooral een tijd waarvan je moet genieten. Helaas is het voor velen ook een tijd waarin de kilo’s er aanvliegen. Tijd voor een andere aanpak, je kunt gewoon genieten van de feestdagen, zonder zoveel te eten dat je er zelf last van hebt. Het is tijd voor een nieuwe traditie – fijne & gezonde feestdagen! Hier alvast wat tips van Diako om je te helpen:

Wees voorbereid

Voor het feest
Begin de dag met een ontbijt met voldoende vezels en eiwitten. De vezels en eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel en zorgen ervoor dat je later op de dag minder snel teveel eet. Goede voorbeelden voor het ontbijt zijn volkorenbrood met pindakaas, magere yoghurt met muesli of fruit of het eerste en later het tweede ontbijt van de Diako weekmenu’s.

Neem voordat je naar een feest gaat een snack, een gekookt ei op een cracker, een handje noten of bijvoorbeeld wat magere yoghurt met fruit zijn goede keuzes.

Ga niet ‘niets eten’ om later meer ‘te mogen eten’. Dit werkt vaak averechts en zorgt ervoor dat je uitgehongerd bent en daardoor veel meer gaat eten.

Blijf bewegen!
Ga op de feestdag gezellig wandelen met je vrienden en familie. Lekker om even buiten te zijn met z’n allen. Wanneer je aan sport doet, hou je dan gewoon aan je sport schema zoals altijd.

Rust voldoende
Zorg dat je genoeg slaapt. Door te weinig slaap ga je meer eten! Als je niet genoeg slaapt, krijgt je lichaam niet voldoende tijd om zich te herstellen en uit onderzoek is gebleken dat er een verband bestaat tussen de lengte van de nachtrust en de honger-hormonen ghreline en leptine. Algemeen wordt aangenomen dat 7 uur slaap per nacht voldoende is, wel verschilt dit erg per persoon.

Wat eet en drink je in deze tijd met al deze heerlijke dingen?

Denk na voordat je wat eet
Kijk eerst even rustig wat er allemaal is en bepaal dan wat je gaat eten. Schep eerst groentes op, kies dan voor magere eiwitten (kip, kalkoen, vis, mager vlees) en als laatst voor de wat vettere ‘zonden’.

Eet langzaam! Let op wat je eet en de snelheid waarop je eet. Eet niet te snel en geniet van het eten. Je mag best iets eten ‘wat niet zo goed voor je is’, het is tenslotte feest, maar stop geen eten in je mond zonder erbij na te denken. Let op je porties en overdrijf het niet!

Kijk uit met alcohol
Alcohol wordt veel sneller opgenomen op een lege maag. Hierdoor wordt de kans veel groter dat je het eerste het beste kaasplankje met plankje en al opeet. Zorg dat je iets gegeten hebt voor dat eerste drankje en drink bij elk alcoholisch drankje minstens een glas water.

Kies voor alcoholische drankjes met minder calorieën zoals, witte wijn, spritzers of mixjes met mineraalwater. Wodka, gin of rum met mineraalwater en wat limoen bevat ongeveer 100 calorieën.

Champagne of Rosé Prosecco zijn ook goede opties. Ze bevatten niet alleen weinig, calorieën 80 tot 120 per glas, ze zijn ook nog eens erg feestelijk!

Geniet van je gezelschap!

Praat meer dan je eet!
Wanneer je direct naast al het eten gaat zitten is het veel te gemakkelijk om alles de hele avond in je mond te stoppen. Als je moeite hebt om maat te houden, begin dan eens een gesprek met die vriend of dat familielid dat aan de andere kant van de kamer is.

Focus op de mensen! Maak er een punt van om zoveel mogelijk mensen te spreken op het feest. Richt je aandacht op het samenzijn met vrienden in plaats van op het eten. Ga even rustig zitten wanneer je wat eet en focus je op degene die naast je zit.

Geniet!
Het samenzijn met leuke mensen waarom je geeft, zorgt voor balans in je leven. Dus onthoud, gebruik het feest om je baterijen weer even op te laden. Geniet van het zien van je familie en vrienden en misschien leer je zelfs weer wat nieuwe leuke mensen kennen.

Fijne gezonde feestdagen!