Consumenten kopen online steeds vaker impulsief

Christel 5 december 2011

Webwinkels kunnen impulsaankopen stimuleren

Consumenten kopen online steeds vaker impulsief in plaats van dat ze bewust een aankoop doen. Dit blijkt uit onderzoek van bedrijfseconomen van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het onderzoek maakt duidelijk dat de webwinkels zelf een grote rol kunnen spelen bij het opwekken van impulsieve aankopen.

Tevreden en vaste klanten
Het onderzoek toont aan dat impulsieve aankopen vooral stijgen in situaties waarin een consument een tevreden en vaste klant bij een webwinkel is. Volgens Tibert Verhagen, onderzoeker van de VU, ontstaat in dergelijke situaties een vertrouwensband waardoor de consument meer op gevoel en minder op basis van ratio koopt. “Tot nu toe namen we aan dat consumenten bij online aankopen vooral rationele beslissingen namen omdat ze veelal wat onzeker zijn over de juistheid van een aankoop. Dit blijkt nu dus wel mee te vallen. Steeds meer online consumenten kopen op basis van hun gevoel en doen impulsieve aankopen,
zeker als ze bij hun vertrouwde webwinkel winkelen”, aldus Verhagen.

Impulsieve aankopen opwekken
Het onderzoek maakt ook duidelijk dat webwinkels zelf een grote rol kunnen spelen bij het opwekken van impulsieve aankopen. Met name een aantrekkelijk aanbod van diverse producten geeft bezoekers een goed gevoel waardoor ze eerder een impulsieve aankoop doen. Ook een niet te opdringerige en vriendelijke benadering van de bezoeker en een aantrekkelijke vormgeving van de website stimuleren op deze manier impulsieve aankopen.