Blijf geestelijk actief voor een goede gezondheid

Patricia 7 juni 2017
Blijf geestelijk actief voor een goede gezondheid

Het liefste stellen we het helemaal uit: oud worden. Ouderdom gaat vaak met cognitieve achteruitgang gepaard en dit blijft nog altijd taboe. Eigenlijk hoeft dat helemaal niet. Er zijn namelijk een aantal manieren om dit probleem tegen te vechten. Genoeg slaap en gezonde voeding helpen hierbij, maar een van de beste manieren is om de hersenen te blijven stimuleren.

Houdt het brein actief met complexe stimulatie
Door nieuwe dingen te leren en moeilijke taken uit te voeren, blijft het brein actief. Complexe stimulatie helpt om Alzheimer en geestelijke achteruitgang op afstand te houden en het is leuker dan dat het klinkt: leer een vreemde taal spreken, bespeel een muziekinstrument of bezoek regelmatig een museum of opera. Ook strategische spellen kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld eens aan pokeren. Dit is een denksport dat meer toewijding nodig heeft dan dat men denkt. De drempel om een pokerspeler te worden is laag: iedereen kan het leren en het is overal te spelen. Maar om het spel succesvol te zijn moet de speler blijven trainen. Een aspirant speler kan artikelen lezen over strategisch spelen, maar moet ook proberen dit toe te passen. Hiernaast moet de speler alleen binnen het eigen speelniveau spelen: om een goede speler te worden, is het belangrijk om bij het begin te beginnen en niet direct in het diepe te springen. Tactiek en strategie zijn factoren waarover de speler vaak nadenkt en dit zal complexer en interessanter worden als hij of zij beter wordt. Ideaal voor een actief brein. Senioren kunnen zulke spellen ook thuis op de computer spelen om zo wat ervaring op te doen.

Blijf sociaal actief
Bij het ouder worden, is het soms te gemakkelijk om geïsoleerd te raken. Door als vrijwilliger te werken, de bibliotheek te bezoeken of lid te worden van een groep, kan men dit gemakkelijk tegengaan. Praat, luister en lach: een belangrijke factor om mentaal gezond te blijven is door nieuwe mensen te ontmoeten en vaak te blijven communiceren. Schuif in het casino aan bij kaartspellen of doe mee aan een toernooi. De speler speelt nooit alleen en kan zo tijdens een competitief spel nog een vriendelijk praatje maken.

Voorkom stress en ontspan
Eigenlijk kan niemand stress goed gebruiken. Het kan er soms voor zorgen dat het functioneren beter wordt, maar veel stress helpt niet bij een gezonde mentale gezondheid. Beginnen ouderen met een nieuwe hobby, zoals pokeren, dan kan een goede risicoanalyse helpen om beter om te gaan met stress. De strategie van een pokertoernooi is om te overleven. Blijf in het spel, kom hogerop en win het prijzengeld. Is de speler op de hoogte van de spelregels, dan hoeft deze zich geen zorgen te maken over onverwachte situaties en wordt stress op afstand gehouden. Bovendien werkt niets beter tegen stress dan een gezellige avond vol gelach met oude, of nieuwe, vrienden.

Spellen voor een actief brein
Naast poker zijn er genoeg spellen die een senior kan spelen. Zo is bridge een spannend kaartspel om samen met een partner tegen twee tegenstanders te spelen. Het is een officiële denksport waarbij de speler goed moet kunnen anticiperen, tellen en opletten. Voor welk spel de speler ook kiest, online is de plek om te beginnen met het spelen van leuke en scherpe kaartspellen.